فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل شرکت سایپادیزل خبرداد:

تردد ۱۳۰ هزار کامیون با عمر بالای ۲۵ سال در جاده های کشور

کاهش چشمگیر آلودگی هوا با خروج ناوگان فرسوده

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت سایپادیزل گفت: در حال حاضر ۱۳۰ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در جاده های کشور تردد می کنند که از این تعداد ۳۰ هزار کامیون بالای ۴۰ سال عمر دارند.

تردد ۱۳۰ هزار کامیون با عمر بالای ۲۵ سال در جاده های کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از سایپانیوز، زعفر تنهاپور در هفتمین کنفرانس و نمایشگاه سوخت­های جایگزین، خودرو و CNG گفت: حمل و نقل یکی از پایه های اصلی توسعه پایدار بوده که با مولفه های مهمی همچون اقتصاد، امنیت، عدالت اجتماعی و محیط زیست ارتباط تنگاتنگ دارد.

    وی افزود: در حال حاضر 423 هزار دستگاه کامیون در حال تردد در کشور شناسایی شده که  31% آن دارای عمر بالای 25 سال می‌باشد که این تعداد کامیون با طول عمر بالا هزینه‌های گزافی از جمله آلودگی محیط زیست، کاهش ایمنی و امنیت اجتماعی و افزایش مصرف سوخت را به اقتصاد کشور تحمیل می‌نماید.

    مدیرعامل سایپادیزل در ادامه یادآور شد: میزان مصرف گازوئیل کامیون های فرسوده، حداقل 60 لیتر در هر 100 کیلومتر است، ولی این رقم در کامیون های جدید 35 لیتر در هر صد کیلومتر بوده که مازاد مصرف سوخت سالانه معادل 3.5 میلیارد لیتر به کشور تحمیل می کند. این در حالی است که با توجه به پیمایش متوسط 100 هزار کیلومتری هر کامیون در سال، نوسازی هر کامیون فرسوده به نگهداشت سالانه 25000 لیتر گازوئیل کمک می کند.

    مهندس تنهاپور با اشاره به میزان کل صرفه جویی ارزی با احتساب قیمت تمام شده گازوئیل برای دولت (حدود 50 سنت) تاکید کرد: با یک محاسبه ساده می توان دریافت که نوسازی حدود 130 هزار کامیون فرسوده در کشور، بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون دلار صرفه جویی ارزی در پی خواهد داشت.

    مدیرعامل شرکت سایپادیزل با برشمردن دیگر مزایای نوسازی ناوگان تجاری فرسوده یادآور شد: صرفه جویی 40 درصدی در مصرف سوخت، کاهش 75 درصدی آلایندگی، کاهش 70 درصدی تلفات جاده ای، کاهش هزینه تعمیرات، کاهش زمان خواب کامیون و افزایش سهم حمل ترانزیت از مهمترین مزیت های طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل بار کشور است.

    وی همچنین با اشاره به موانع نوسازی ناوگان تجاری فرسوده افزود: پیچیدگی فرآیند خروج خودروی فرسوده، بوروکراسی طولانی، بی انگیزگی مالک و مشکلات دریافت تسهیلات از جمله موانع این طرح بوده که متاسفانه تاکنون مرتفع نشده است.

    تنهاپور در ادامه با یادآوری هزینه‌های زیست محیطی حاصل از عدم توجه به نوسازی ناوگان فرسوده بیان داشت: تردد خودروهای فرسوده از عوامل تاثیرگزار بر آلودگی هوا بوده که خود از عمده ترین مشکلات زیست‌محیطی است که متاسفانه این موضوع علاوه بر تحمیل هزینه بر اقتصاد کشور بر شرایط زندگی اکثر اقشار جامعه تاثیرگزار است، ضمن اینکه یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا خودروهای فرسوده می‌باشد که تعداد آنها با احتساب متوسط عمر ناوگان باری 17.3 سال و متوسط عمر ناوگان مسافری 15.7 سال، در تمام بخش‌های سواری، مینی بوس، اتوبوس، موتورسیکلت و کامیون‌ قابل توجه می‌باشد که بدیهی است با وجود این حجم خودرو فرسوده در کشور، سایر راهکارهای کاهش آلودگی هوا نمی‌تواند تاثیرچندانی داشته باشد.

    مدیرعامل شرکت سایپادیزل در پایان با درخواست از دولت محترم جهت تسریع در فرآیندهی طرح نوسازی ناوگان باری کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه  براساس برنامه چهارم توسعه کشور متوسط عمر ناوگان باری کشور بایستی کمتر از 10 سال باشد، می توان با ساده سازی روند خروج ناوگان فرسوده، ارائه تسهیلات متقاضی به طور مستقیم به خودرو ساز یا لیزینگ، تخصیص ارز مبادله ای به خودروساز و مشارکت دادن شرکای تجاری خودروسازها از طریق عقد قرارداد چهارجانبه میان وزرات صنعت، وزرات راه، خودروساز و شریک تجاری، با رفع موانع موجود، این طرح را به نتیجه رساند.

    گفتنی است، هفتمین کنفرانس سوخت­های جایگزین، خودرو و CNG در روزهای 28 و 29 دی ماه در مرکز همایش­های بین­المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط