فونیکسریمکسبهتام

سنندجی خبر داد:

توسعه اتوبوس‌های باقابلیت شارژ در تهران

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از توسعه اتوبوس‌های باقابلیت شارژ در این شهر خبر داد.

توسعه اتوبوس‌های باقابلیت شارژ در تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا،  پیمان سنندجی در رابطه با پروژه زئوس گفت: زئوس مخفف عبارت لاتین «سیستم اتوبوس شهری بدون آلودگی» است که از تاریخ 2013 تا 2017 اتحادیه اروپا نسبت به اجرای آن در 6 شهر اروپایی به صورت پایلوت اقدام کرده است.

    وی با بیان اینکه هدف این پروژه، جهانی‌سازی پروژه اتوبوس‌های الکتریکی است، ادامه داد: به این منظور اعتباری به مبلغ 5. 22 میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته شده است. هدف اتحادیه اروپا از این پروژه کاهش سطح آلودگی صوتی، عدم استفاده از منابع تجدیدناپذیر در مناطق شهری و گسترش سیستم اتوبوس شهری با ظرفیت بالا است.

    سنندجی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا به کارگیری فن‌آوری‌های نوآورانه مختلف اتوبوس برقی و زیرساخت‌های شارژ را در 8 سایت نمونه و در 6 کشور اروپایی با شرایط بهره‌برداری متنوع اجرا کرده است، افزود: به عنوان مثال در شهر استکهلم سوئد 8 اتوبوس هیبریدی را که هریک 12متر طول داشته و تکنولوژی شارژشان نیز شارژ در طول مسیر به صورت اتوماتیک و در سقف ماشین است؛ استفاده می‌کنند و همچنین در بارسلونا اسپانیا از اتوبوس‌های الکتریکی 12 و 18 متری با باطری کامل استفاده شده که شارژشان در طول شب در پارکینگ اتوبوس‌ها انجام می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: این پروژه در استکهلم سوئد، مونستر و بن آلمان، جمهوری چک، انگلیس و اسپانیا در حال انجام است.

    به دنبال تبادل اطلاعات با UITP هستیم

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه ما جزو این پروژه نیستیم و برای اینکه بتوانیم خودمان این کار را انجام دهیم؛ پروژه باطری را شروع کردیم، اظهار کرد: پس از آنکه به دلیل مشکلات ناشی از تکنولوژی قدیمی، تکنولوژی جدید را وارد پروژه اتوبوس برقی کردیم، ‌نسبت به انجام پروژه باطری اقدام شد.

    وی در توضیح این مطلب افزود: پروژه باطری‌‌ همان کاری است که در اسپانیا انجام می‌شود به این ترتیب که با دانشگاه تهران دو نوع باطری لیتیومی و سربی درست کردیم که هر یک مزایا و معایبی دارد. به طور مثال باطری سربی محیط زیست را دچار مشکل می‌کند، اما باطری لیتیومی تجدیدپذیر بوده و برای محیط زیست مشکلی ایجاد نمی‌کند.

    سنندجی بیان کرد: با توجه به این شرایط پروژه باطر ی را در خطوط اتوبوس برقی راه‌اندازی کردیم و نتیجه لازم را نیز گرفتیم و برای سال آینده قراردادی منعقد خواهیم کرد تا براساس آن بتوانیم پروژه باطری را در 30 درصد از 64 دستگاه اتوبوس‌برقی انجام داده و در کنار پروژه زئوس جلو ببریم.

    وی با اظهار امیدواری از اینکه بتوانند؛ نتایج اقداماتشان را به UITP اعلام و در این راستا از آن‌ها کمک و اعتبارات بگیرند و نیز با این اتحادیه تبادل اطلاعات داشته باشند، گفت: امیدوارم UITP تهران را به عنوان یکی از شهرهای پایلوت خود در اجرای پروژه زئوس انتخاب کند.

    سنندجی با بیان اینکه UITP مجمع جهانی حمل و نقل عمومی است و تمام اتوبوسرانی‌ها، مترو و گاهی تاکسیرانی‌ کشور‌ها عضو این اتحادیه هستند، اضافه کرد: ما از محل اعتبارات و ردیفی که برای توسعه اتوبوس‌های برقی گذاشته شده، برای توسعه این پروژه؛ بخشی را پیش‌بینی کرده‌ایم. این پروژه به توسعه اتوبوس‌های باقابلیت شارژی اعم از باطری، برقی، هیبرید و... می‌پردازد.

    در هفته هوای پاک اتوبوس‌ها در پایانه خاموش می‌شوند

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی همچنین در خصوص اقدامات شرکت واحد در هفته هوای پاک، عنوان کرد: مهم‌ترین اقداماتی که باید همواره انجام دهیم و نه فقط در هفته هوای پاک، اطمینان از خاموش بودن اتوبوس‌ها در تمامی پایانه‌ها است و این اولین اقدام ما به عنوان نکته‌ای حائز اهمیت است.

    وی با اشاره به لزوم جلوگیری از تردد اتوبوس‌های دودزا تصریح کرد: اگرچه این اقد‌ام باید همیشگی باشد، اما در این روز به صورت خاص به این موضوع پرداخته می‌شود. همچنین استفاده تمامی همکاران ما از سرویس‌های حمل و نقل همگانی یکی دیگر از اولویت‌هاست که به همکارانمان ابلاغ کردیم.

    سنندجی خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم؛ شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که به خصوص در این روز، مردم مطلوبیت بیشتری را برای استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی احساس کرده و امکان استفاده بیشتری از سیستم اتوبوسی را داشته باشند.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تاکید کرد: این اقدامات از 29 دی آغاز شده و طی بازه زمانی یک هفته یا ده روز تداوم خواهد داشت، هرچند که این حرکت نمادین بوده و باید در تمام طول سال انجام شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط