فونیکسریمکسبهتام

تاثیر صنعت خودرو بر صنایع پایین‌دستی

شیشه‌هایی که با رکود تَرَک خوردند

عصر خودرو- نزدیک به ۱۰درصد از کل شیشه‌های تولیدی کشور در تولید خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نسبت نزدیکی که به گفته دبیر انجمن صنایع شیشه ایران، رکود باعث شد برنامه‌ریزی تولید و تامین شیشه خودرو نیز به هم بریزد. بنابراین نوسان تیراژ تولید خودرو تاثیر مستقیمی بر صنعت شیشه دارد.

شیشه‌هایی که با رکود تَرَک خوردند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، خودرو به‌عنوان صنعتی پیشران مانند بزرگ خانواده‌ای 60 نفری می‌ماند که هر حرکت و تصمیم آن، آینده صنایع مختلف را تحت‌شعاع قرار می‌دهد و در این میان، شیشه ازجمله صنایع وابسته‌ای است که به‌طور مستقیم از بازار خودرو تاثیر می‌گیرد.


    تولید سالانه 80هزار تن شیشه خودرو
    به گفته حسین زجاجی، دبیر انجمن صنایع شیشه ایران، از مجموع شیشه‌های تولیدی در کشور، کمتر از 10درصد در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال‌حاضر حدود یک میلیون و 300هزار تن شیشه در ایران به تولید می‌رسد که در این بین صنعت خودرو به 80هزار تن شیشه نیاز دارد. وی  گفت: بعد از سال‌ها تلاش، شیشه‌سازان کشور موفق شدند در اقدامی عملی، تولید شیشه خودرو را به استانداردهای لازم برسانند، به طوری که در این زمینه به حدود 80درصد خودکفایی رسیده‌ایم. زجاجی با بیان اینکه شیشه خودرو تنها در خودرو مورداستفاده قرار گرفته و قابلیت مصرف در ساختمان را ندارد، اظهار کرد: در دوره‌ای که تیراژ تولید خودرو افزایش یافت، قرار شد یک شرکت شیشه‌سازی به تولید شیشه خودرو بپردازد اما در 2سال گذشته و با کاهش تیراژ تولید خودرو، خرید خودروسازان از این کارخانه کاهش یافت. وی ادامه داد: به عبارت دیگر زنجیره‌ای از گرفتاری به وجود آمد که در صورت ادامه این روند، شیشه‌سازان ناگزیر به توقف شیشه خودرو و خودروسازان ناگزیر به واردات این کالا خواهند شد که این مسئله هزینه سنگینی را به خودروسازان تحمیل می‌کند. این درحالی است که هم‌اکنون شیشه‌سازان خودرو اقدام به تامین شیشه حدود یک‌میلیون و 100هزار خودرو در طول یک سال می‌کنند و روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند که در این شرایط و با کاهش تیراژ، این دسته از صنعتگران با آسیب روبه‌رو می‌شوند. دبیر انجمن صنایع شیشه ایران در ارتباط با تاثیر وام 25میلیون تومانی خرید خودرو برای تحریک تقاضا و ارتباط آن با فعالیت شیشه‌سازان خودرو معتقد است خودروسازان داخلی با وام 25میلیون تومانی حدود 100هزار خودرو را به فروش رساندند که این رقم معادل تولید یک‌ماه خودروسازان بوده و تاثیر چشمگیری در صنعت شیشه نداشته است. برپایه سخنان زجاجی، در شرایط فعلی که رکود بر بازار خودرو حاکم است، بسیاری از شیشه‌سازان خودرو ناگزیر به تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت در حد 30 تا 40درصد تولید خود شده‌اند که این آمار حکایت از تاثیر مستقیم شرایط رکود یا رونق صنعت خودرو روی صنعت شیشه دارد.


    شیشه کالایی اساسی در خودرو
    برخلاف دبیر انجمن صنایع شیشه ایران، رییس اتحادیه شیشه و آینه تهران بر این باور است هنگامی‌که در بازار خودرو رکود به وجود آید، این مسئله بر صنعت شیشه تاثیر زیادی ندارد زیرا مقدار شیشه به‌کار رفته در خودرو به اندازه‌ای نیست که با کاهش تیراژ تولید خودرو در فعالیت شیشه‌سازان خللی به‌وجود آید و ضربه سهمگینی به این صنعتگران وارد کند. محمدعلی قنبری گفت: یک کوره شیشه‌سازی پس از روشن‌سازی، حدود 20سال به‌طور مداوم روشن می‌ماند، بنابراین شیشه‌سازان ناگزیر به تولید شیشه بوده و امکان توقف فعالیت برای آنها وجود ندارد. بنابراین اگر کارخانه‌های خودروسازی با رکود مواجه شوند، به صنعت شیشه آسیب جدی وارد نمی‌شود زیرا شیشه‌سازان ناگزیر به تغییر مدل تولید خود خواهند شد. وی در ادامه با ارائه توضیحی درباره وضعیت تولید شیشه در کشور اظهار کرد: تولید شیشه در ایران به خودکفایی کامل رسیده و تولید آن مازاد بر نیاز است، به‌گونه‌ای که 40درصد شیشه کشور صادر می‌شود. صنعت شیشه از حدود سال 74 به خودکفایی رسید و از سال 71 کارخانه‌های شیشه «فلوت» یکی پس از دیگری در کشور تاسیس شد، به‌طوری که درحال‌حاضر 8 کارخانه شیشه فلوت در ایران مشغول فعالیت هستند. به گفته قنبری، میزان مصرف شیشه در یک خودرو به‌طور متوسط 5 متر مربع است که این عدد با توجه به مساحت خودرو تغییر می‌کند و در خودروهایی مانند اتوبوس که طول بیشتری نسبت به خودروهای سواری دارند، متراژ استفاده از شیشه نیز بالا می‌رود. وی با بیان اینکه شیشه ازجمله اساسی‌ترین کالاهایی است که در ساختمان خودرو به‌کار برده می‌شود، تصریح می‌کند: تعداد بسیاری کارخانه تولید شیشه خودرو در سطح تهران و شهرهای مختلف مشغول به فعالیت هستند و شیشه‌های جام را از کارخانه‌های تولید دریافت کرده و براساس قالب‌های مختلف، شیشه‌های مورد نیاز خودروهای داخلی را به تولید می‌رسانند.
    بر مبنای آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، صنعت شیشه به‌ویژه در بخشی که شیشه‌سازان به‌طور مستقیم شیشه‌های مورد نیاز برای ساخت خودرو را به تولید می‌رسانند، از وضعیت صنعت خودرو تاثیر می‌گیرند؛ حتی اگر این تاثیر بر کل پیکره صنعت شیشه سایه نیفکند اما فعالیت شیشه‌سازان خودرو را از رکود یا رونق خود بی‌نصیب نمی‌گذارد.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو