فونیکسریمکسبهتام

باشکوه‌ترین پل‌های جهان

عصر خودرو: پل ها از سازه های پیچیده جهان محسوب می شود که در ساخت آنها باید به عوامل مختلفی توجه داشت.

باشکوه‌ترین پل‌های جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۰
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان
  • باشکوه‌ترین پل‌های جهان

به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران، با پیشرفت فناوری ساخت پل های عظیم‌تر و پیچیده‌تر نسبت به گذشته نیز امکان پذیر شده و برخی از آنها شاهکارهای مهندسی محسوب می شوند. در ادامه با برخی از باشکوه‌ترین پل های جهان بیشتر آشنا می شویم.

پل گلدن گیت - سان فرانسیسکو، آمریکا
پل گلدن گیت به منظور اتصال سان فرانسیسکو به مارین کانتی روی تنگه گلدن گیت ساخته شده و با طول 4,200 فوت (1,280 متر) هنگام افتتاح در سال 1937 عنوان طولانی‌ترین و بلندترین پل معلق جهان را به خود اختصاص داد. این رکورد تا دهه 1960 به این پل اختصاص داشت. امروزه، گلدن گیت به واسطه رنگ نارنجی خود مشهور است.

پل پونته وچیو - فلورانس، ایتالیا
امروزه مشاهده یک فروشگاه یا بازار روی یک پل معمول نیست اما قرن ها پیش، حضور مغازه ها و حتی خانه هایی که در طبقه دوم یک پل قرار داشتند، منظره عجیبی نبوده است. یکی از برجسته‌ترین نمونه ها در این زمینه که همچنان به حیات خود ادامه می دهد، پل پنته وچیو است. این پل پس از سیل سال 1345 بازسازی شد و در سال 1565 طبقه دوم به این پل اضافه شد که قرار گرفته است. پونته وچیو روی رودخانه آرنو قرار دارد و تنها نمونه در نوع خود در شهر فلورانس است.

پل ماگدبورگ واتر - ماگدبورگ، آلمان
پل آبی ماگدبورگ روی رودخانه البه ساخته شده و طولانی‌ترین سازه آبی قابل کشتیرانی جهان با طول بیش از 3,000 فوت (914 متر) محسوب می شود. تا پیش از افتتاح این پل در سال 2003، ارتباط بین رودخانه البه و کانال البه-هاول از طریق یک مسیر انحرافی 12 کیلومتری و بالابر قایق صورت می گرفت.

پل بندرگاه سیدنی - استرالیا
پل فولادی در بندرگاه سیدنی از تاریخی طولانی‌تر از آن چیزی برخوردار است که به نظر می رسد. این پل پس از هشت سال ساخت و ساز در سال 1932 افتتاح شد. با پهنای 160 فوت (49 متر) پل بندرگاه سیدنی تا سال 2012 پهن‌ترین پل دهانه بلند جهان بود. این پل 3,700 فوت (1,128 متر) طول دارد و ارتفاع قوس فولادی آن از سطح آب 440 فوت (134 متر) است.

پل اسکیل لین - هال، انگلیس
این پل فولادی توسط مک داول بندتی طراحی شده و در سال 2013 افتتاح شد. اسکیل لین به عنوان یک پل عابر پیاده از حرکتی نوسانی برخوردار است و امکان عبور از روی رودخانه هال را فراهم می کند.

پل دره ای میلائو - فرانسه
با 1,125 فوت (343 متر)، پل میلائو به عنوان بلندترین پل جهان در سال 2004 افتتاح شد و با طول 8,000 فوت (2,438 متر) روی دره رودخانه تارن گسترده شده است. این پل دارای هفت ستون است و توسط لرد نورمن فاستر طراحی شده است.

پل بروکلین - نیویورک سیتی، آمریکا
ساخت پل بروکلین حدود 14 سال طول کشید و هنگام افتتاح در سال 1883 منهتن را به بروکلین متصل کرد. این پل تک تکیه گاه که 1,595 فوت (486 متر) ارتفاع دارد توسط چهار کابل مهار شده است. پل بروکلین توسط جان روئبلینگ طراحی شده است.

پل آکاشی کایکیو - ژاپن
آکاشی کایکیو با 12,800 فوت (3,901 متر) طولانی‌ترین پل معلق جهان است. این پل در سال 1998 و پس از 12 سال ساخت و ساز افتتاح شد. آکاشی کایکیو با سه تکیه گاه روی تنگه آکاشی قرار دارد. این پل به گونه ای طراحی شده است که در برابر زلزله، بادهای شدید و امواج توفنده دریا مقاومت کند.

پل ریالتو - ونیز، ایتالیا
ریالتو نخستین پلی است که روی کانال بزرگ ونیز در قرن پانزدهم ساخته شد. معماری ونیزی این پل که توسط آنتونیو دا پونته شکل گرفته به کشتی ها و قایق ها اجازه می دهد تا از زیر آن عبور کنند. ریالتو طی سه سال ساخته شده و 24 فوت (7.3 متر) ارتفاع و 75 فوت (23 متر) پهنا دارد.

پل بی - اوکلند، آمریکا
پل بی در منطقه خلیج سان فرانسیسکو پروژه ای 6.4 میلیارد دلاری بوده است. این پل دارای بزرگترین تکیه گاه معلق خودلنگر در جهان است. برج 525 فوتی (160 متری) این پل کابل اصلی که حاوی 17,399 رشته سیم فولادی است را نگه می دارد.

پل شناور استیت روت 520 - سیاتل، آمریکا
استیت روت 520 در سال 2016 افتتاح خواهد شد و عنوان طولانی‌ترین پل شناور جهان را با طول 7,710 فوت (2,350 متر) از آن خود خواهد کرد. جاده این پل شناور که روی دریاچه واشنگتن گسترده شده دارای پنج خط برای عبور و مرور خودروها است و از 77 پانتون بتنی به عنوان فونداسیون بهره می برد. جاده این پل 20 فوت (6 متر) بالاتر از سطح آب قرار می گیرد و در مجموع با 58 لنگر سر جای خود باقی می ماند.

پل ژاک شابان-دلماس - بروژ، فرانسه
پل ژاک شابان-دلماس با طول 2,200 فوت (670 متر) 252 فوت (77 متر) بالاتر از رودخانه گارون قرار گرفته است. چهار دکل بلند امکان بالا و پایین بردن پل برای عبور و مرور خودروها با توجه به وضعیت جذر و مد آب را فراهم می کنند.

پل هلیکس - سنگاپور
پل هلیکس با الهام از شکل رشته های DNA ساخته شده است و در خلیج مارینا قرار دارد. این پل برای عبور و مرور عابران پیاده ساخته شده و لوله های فولادی پر پیچ و خم آن اگر در یک مسیر مستقیم قرار بگیرند 7,380 فوت (2,249 متر) امتداد می یابد.

پل نانپو - شانگهای، چین
پل نانپو روی روخانه هوآنگپو قرار گرفته و جاده ای با هفت خط را ارائه می کند. قسمتی از این پل به شکل دایره طراحی شده است که از روی زمین آغاز شده و به تدریج ارتفاع می گیرد و امکان عبور خودروها از میان مرکز شهر پر تراکم شانگهای را فراهم می کند.

پل تاور - لندن، انگلیس
پل تاور در سال 1894 در قسمت شرقی لندن و پس از هشت سال ساخت و ساز روی رودخانه تیمز افتتاح شد. دو سبک معلق و باسکول در این پل به کار گرفته شده اند. برج های 213 فوتی (65 متر) در دو انتهای بخش مرکزی با طول 200 فوت (61 متر) قرار گرفته اند.

کلیف‌واک - ونکوور، کانادا
در کنار پل معلق تاریخی کاپیلانو، مسیر پیاده روی کلیف‌واک در سال 2011 افتتاح شد. این پل 700 فوتی (213 متر) از صخره ای به ارتفاع حدود 230 فوت (70 متر) آویزان شده است. این پل می تواند تا 100 هزار پوند (45,359 کیلوگرم) وزن را تحمل کند در شرایطی که به دیواره های صخره محکم شده است. برای افرادی که در پی هیجان بیشتر هستند بخشی از پل کلیف‌واک دارای کف شیشه ای است.

پل راسکی - جزیره راسکی، روسیه
پل راسکی در سال 2012 تکمیل شد و دارای برج هایی به ارتفاع 1,053 فوت (321 متر) و طولی بیش از 10 هزار فوت (3,048 متر) است. از این رو، راسکی طولانی‌ترین پل مهار شده با کابل در جهان محسوب می شود. پل راسکی در ناحیه ای روستایی در جنوب شرقی روسیه در نزدیکی کره شمالی، چین و ژاپن قرار دارد.

پل چارلز - پراگ، جمهوری چک
پل سنگی چارلز روی رودخانه مولداو در شهر پراگ قرار گرفته است. روند ساخت این پل در سال 1357 آغاز شده و در اوایل سال های 1400 به پایان رسیده است. پل چارلز با 16 طاق و 30 مجسمه تزئینی 2,037 فوت (621 متر) امتداد دارد و شهر قدیمی را به منطقه قلعه پراگ متصل می کند.

پل تیلیکوم کراسینگ - پرتلند، آمریکا
پل تیلیکوم کراسینگ با طول 1,700 فوت (518 متر) روی رودخانه ویلامت ساخته شده و در سپتامبر 2015 افتتاح شد. طراحی زیبا با برج هایی به ارتفاع 110.5 فوتی (34 متر) امکان عبور راه آهن سبک، خودروها، اتوبوس ها، عابران پیاده و دوچرخه سواران از روی این پل را فراهم کرده اند.

پل اسلائورهف - لیوواردن، هلند
این پل با نام مستعار پل متحرک پرنده نیز شناخته می شود. این پل باسکولی کوچک قابلیت گردش 90 درجه در هوا را دارد. به جای لولاهای سنتی و برای حرکت سریع‌تر دو بازو از روی یک شاه تیر نوسان می کنند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو