فونیکسریمکسبهتام

پیرمردهایی گران‌تر از اتومبیل‌های ۲۰۱۵

گشتی در بازار خودروهای کلکسیونی بالای ۱۰۰ میلیون

عصر خودرو- خودروهای کلکسیونی غالبا مدل های خارجی هستند که سال ها پیش به کشور وارد شده اند و قیمت دقیقی برای آن ها وجود ندارد. این خودروها اغلب به تعداد انگشت شمار در کشور یافت می شوند و اگر عناصر یاد شده برای کلکسیونی شدن را داشته باشند دیگر قیمت گذاری آن ها عجیب و غریب می شود.

گشتی در بازار خودروهای کلکسیونی بالای ۱۰۰ میلیون
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صبحانه آنلاین، از قدیم تا حالا اجناس زیرخاکی و قدیمی از بهای زیادی برخوردار بودند و معمولا پول خوبی را نصیب صاحب آن مال می کردند، به همین دلیل است که بسیاری علاقمندند که با پیدا کردن یک گنج زیرخاکی یا فروش یک وسیله قدیمی، به ثروتی کلان برسند و یک شبه راه صد ساله را طی کنند. شاید در گذشته همه چیز به کوزه شکسته هایی مملو از سکه های طلا ختم می شد ولی امروزه شکل و شمایل آن عوض شده و بسیاری چیزها را به نام هایی مانند کلکسیونی و عتیقه آن ها را می شناسیم.
    یکی از مهمترین اجناسی که کلکسیونرها به آن علاقه دارند، خودروهای قدیمی و تمیز است. افرادی هستند که یک خودروی خاص را از پدر یا اقوامشان به ارث گرفته اند یا با واسواس خاصی، این خودروها را به دلیل علاقه خود خریده اند و با سلیقه ای که داشته اند آن را نگهداری کرده یا حتی بهبود بخشیده اند و حالا می توانند پس از گذشت 40 تا 60 سال از عمر خودرو، آن را به قیمت بالایی به فروش برسانند و همان راه صد ساله را تنها با یک خودروی پیر طی کنند.

    با کمی گشت و گذار در فضای اینترنت می توانید سایت های مختلفی را پیدا کنید که برای خرید و فروش خودرو طراحی شده اند و فروشندگان با آگهی کردن خودروی خود به دنبال یک خریدار خوب می گردند. در میان آگهی های انبوه پراید و آردی و سمند می توان چند نام خاص را پیدا کرد که کلکسیونرها آن ها را روی هوا شکار می کنند. خودروهای خاصی که از موستانگ شروع می شوند و تا بنز و تریموف ادامه دارند.

    چه عناصری یک خودرو را کلکسیونی می کند؟

    بحث در مورد خودروهای کلکسیونی است اما واقعا چه چیزی باعث می شود تا یک خودرو را کلکسیونی بخوانیم؟ نکته ای که پارامترهای مختلفی دارد و صرفا قدیمی بودن یک خودرو نمی تواند دلیلی برای کلکسیونی بودن آن باشد چرا که ممکن است یک خودرو خیلی قدیمی باشد ولی به حدی خراب و فرسوده شده باشد که تنها بدرد آهن فروشان بخورد.

    نکته اول در مورد یک خودرو کلکسیونی سلامت ظاهری و فنی آن است. این خودروها کمترین آسیب ممکنه را در طول سال های عمرشان داشته اند و برخی از آن ها حتی یک بار هم رنگ یا پولیش و صافکاری نشده اند ولی مواردی هم وجود دارد که به علت گذر زمان رنگ خودرو تغییر حالت می دهد و از همین رو صاحبان کل خودرو را رنگ می کنند تا بدنه چهره جذاب خود را از دست ندهد.

    سلامت فنی بیش از ظاهر خودرو مهم است زیرا اشاره کردیم که برخی از خودروهای کلکسیونی ممکن است به طور کامل رنگ شده باشند ولی قطعات موتور اگر اورجینال و اصل نباشد خودرو به طور کامل تنهای یک وسیله فرسوده به حساب می آید، همچنین خودروی همیشه خاموش و بدون سیستم داخلی و فنی سالم بدرد هیچ کلکسیونری نمی خورد زیرا این افراد دوست دارند خودرو دقیقا مانند همان چیزی باشد که از درب کارخانه خارج شده است.

    کم کارکرد بودن نکته دیگری است که در قیمت و ارزش خودرو تاثیر مستقیم دارد. به اصطلاح دلالان خودرو و کلکسیونرها هر چه خودرو کمتر دویده باشد ارزش بیشتری دارد به همین علت در آگهی بسیاری از این خودروها می خوانیم که چندین سال است تنها در پارکینگ خوابیده اند و کسی از آن ها استفاده نمی کند تا ارزششان کم نشود.

    قیمت گذاری خودروهای کلکسیونی چگونه است؟

    خودروهای کلکسیونی غالبا مدل های خارجی هستند که سال ها پیش به کشور وارد شده اند و قیمت دقیقی برای آن ها وجود ندارد. این خودروها اغلب به تعداد انگشت شمار در کشور یافت می شوند و اگر عناصر یاد شده برای کلکسیونی شدن را داشته باشند دیگر قیمت گذاری آن ها عجیب و غریب می شود. به زبان ساده تر می توان گفت که قیمت این خودرو را نه شرایط زمانی و نه سیستم های قیمت گذاری امروز تعیین نمی کند بلکه قیمت گذاری این خودروها کاملا سلیقه ای است و نظر شخصی فروشنده در آن تاثیر مستقیم دارد.

    البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که کلکسیونرهای حرفه ای شیوه های قیمت گذاری خود را دارند و با کمی بررسی خودرو می توانند یک قیمت حدودی برای یک خودرو بیان کنند که بازهم این قیمت تحت تاثیر فروشنده قابل تغییر است.

    در ادامه برای آشنایی بیشتر با برخی از این خودروها و نحوه قیمت گذاری آن ها نگاهی داریم به 6 خودروی کلکسیونی که این روزها در سایت های مختلف آماده فروش هستند:

     

    نگاهی به جدول قیمت ها و توضیحات هر خودرو نشان می دهد که خودروهای گران تر، نکات اصلی برای کلکسیونی را رعایت کرده اند برای مثال فورد "ماستنگ ماخ 1"شاید از نظر بدنی کاملا رنگ شده باشد ولی ظاهری جذاب در کنار موتوری کاملا اورجینال و اصلی دارد که این یک امتیاز بسیار خوب برای این خودرو به شمار می آید.

    همچنین قیمت سرسام آور این خودروها نشان از سلیقه شخصی و علاقه فروشنده به این خودروی نایاب دارد. این مجموعه تنها بخش کوچکی از صدها خودروی کلکسیونی است که این روزها در حال خرید و فروش است و ممکن است تا چند سال دیگر خودروهای خاص ساخت ایران مخصوصا پیکان هم به این لیست اضافه شود چراکه این روزها هستند کسانی که به امید داشتن یک مجموعه بی نظیر، در حال نگهداری از یک خودروی خاص مانند پیکان یا ژیان هستند تا به موقع آن را برای فروش قرار دهند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو