فونیکسریمکسبهتام

تمهیدات و تبلیغات پیشگیرانه تاثیری در کاهش استفاده از تلفن همراه پشت فرمان اتومبیل نداشته است

افزایش تعداد مراجعان به اینترنت هنگام رانندگی با خودرو

عصر خودرو- سال‌هاست جدال بر سر معضل استفاده از تلفن‌های همراه از سوی مالکان و رانندگان خودروها هنگامی که پشت فرمان خودرو و در حال رانندگی هستند، به شدت ادامه داشته و قانون‌گذاران و مجریان قوانین سعی می‌کنند به هر طریق ممکن تعداد بیشتری از رانندگان را از انجام این اقدامات خطرآفرین منع کنند اما نتایج یک پژوهش جدید که به وسیله نهادهای نظارتی و شرکت‌های بیمه‌گر دولتی انجام شده است، به‌طور جدی به ما یادآوری می‌کند که هنوز راهی طولانی برای دستیابی به این هدف پیش‌رو داریم.

افزایش تعداد مراجعان به اینترنت هنگام رانندگی با خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در شرایطی که یافته‌های این پژوهش تایید می‌کند بزرگترین عامل این حواس‌پرتی‌های رانندگان همچنان نوشتن پیام‌های متنی به وسیله تلفن‌های همراه و انجام رانندگی به صورت همزمان است، به نظر می‌رسد مدتی است یک عادت خطرناک دیگر رواج پیدا کرده و شدت آن نیز روبه افزایش است؛ دسترسی و گشت‌وگذار در اینترنت هنگام رانندگی.
    نتایج آخرین پژوهش انجام‌شده به وسیله شرکت دولتی بیمه که اواخر هفته گذشته منتشر شده بیانگر افزایش درصد بیشتری از تعداد رانندگان خودروهاست که به جای تمرکز بر امر بالقوه پرخطر رانندگی و استفاده 100 درصدی از چشم‌های‌شان برای زیرنظر گرفتن تمامی محیط اطراف خود هنگام راندن خودرو، مشغول استفاده از تلفن همراه‌شان برای مرور صفحات اینترنتی می‌شوند.
    کریس مولن، مدیر بخش تحقیقات فناوری شرکت بیمه دولتی امریکا درباره این چالش خطرآفرین ابتدا اشاره‌ای به تعداد گوشی‌های تلفن همراه هوشمند کرده و درباره روند فراگیر شدن استفاده از این تلفن‌های هوشمند می‌گوید: «براساس پژوهش‌های آماری کارشناسان ما که به صورت نظرسنجی و پرسش از رانندگان وسایل نقلیه انجام شده است، 88 درصد از مجموع یک هزار راننده‌ای که مورد پرسش قرار گرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که از تلفن‌های همراه هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. »


    مولن اضافه می‌کند: «برای آنها (رانندگان خودروها) هم‌اکنون این فرصت فراهم شده است که از این تجهیزات پیشرفته ـ تلفن‌های همراه هوشمند ـ استفاده و به اینترنت دسترسی پیدا کنند، در حالی که تا همین چند سال پیش چنین امکانی برای آنها فراهم نبود اما اکنون که امکان استفاده از این فرصت ایجاد شده است، این وسوسه دائمی نیز پیوسته ذهن رانندگان را به خود مشغول می‌کند که در استفاده از تلفن‌های همراه خود تنها به نوشتن و ارسال یک پیام متنی و نوشتاری ساده اکتفا نکرده و به کاربردهایی فراتر از آن مانند ورود به دنیای مجازی و مرور صفحات و مطالب اینترنتی مورد علاقه‌شان نیز بپردازند. »
    یافته‌های این پژوهش آماری نهاد دولتی بیمه‌گر امریکایی همچنین نشان می‌دهد که از کل یک هزار نفر جامعه هدف آماری که در این پژوهش از آنها پرسش شده است، 29 درصد به صراحت پاسخ داده‌اند که در هنگام رانندگی با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه خود به گشت‌وگذار و مرور سایت‌های مورد علاقه‌شان در اینترنت نیز می‌پردازند. به این ترتیب مقایسه آمار این بخش با آمار 13درصدی مراجعه‌کنندگان به سایت‌های اینترنتی هنگام رانندگی که در پایان یک پژوهش مشابه در سال 2009میلادی به‌دست آمده بود، نشان می‌دهد در سال 2015م نسبت مورد نظر در میان رانندگان وسایل نقلیه بیشتر از 2 برابر شده است. اما یافته‌های این پژوهش اخیر تنها به این موارد خلاصه نشده و نتایج نگران‌کننده دیگری را نیز پیش‌روی ما قرار می‌دهد. ازجمله اینکه 36درصد از یک‌هزار راننده پاسخ‌دهنده به پرسش‌های این پژوهش اذعان کرده‌اند که همزمان با رانندگی پشت فرمان خودرو اقدام به نگارش و ارسال پیام‌های متنی نیز می‌کنند و با توجه به اینکه این نسبت در تاریخچه سوابق پژوهش‌های مشابه در طول 7 سال گذشته به‌طور تقریبی ثابت و بدون تغییر باقی‌مانده، در حقیقت حاوی پیامی به‌شدت هشدار دهنده است، مبنی‌بر اینکه بیشتر اقدامات پیش‌گیرانه و حتی تنبیهی در نظر گرفته شده و تمامی تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های خبری در رسانه‌ها که برای مخاطبان خاص و عام پخش می‌شوند دستاورد مثبتی به دنبال نداشته و نتوانسته حتی به میزان کمی این نسبت 36 درصدی در آمار چند سال اخیر را کاهش دهد.


    بخش دیگری از نتایج این تحقیق نیز مربوط به رسانه‌های اجتماعی شکل گرفته در فضای مجازی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام است که عضویت و حضور در آنها در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده و پیوسته نیز در حال بیشتر شدن است. در این ارتباط نیز یافته‌های نهایی این پژوهش آماری حاکی از آن است که 21 درصد از افرادی که جزو جامعه آماری این تحقیق بوده‌اند، به صراحت گفته‌اند که پشت فرمان و هنگام رانندگی به صفحات شخصی خود و سایر صفحات آشنایان یا اشخاص مورد علاقه‌شان در این رسانه‌های اجتماعی مراجعه و مطالب این صفحات را مرور و مطالعه می‌کنند.
    در این زمینه باید به آمار دیگری نیز اشاره و توجه کرد. براساس گزارش منتشر شده از سوی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در امریکا، از مجموع تلفات انسانی ناشی از تصادفات رانندگی در طول سال 2014 میلادی، 3179 نفر از کشته‌شدگان در این سوانح رانندگی جان‌شان را به‌علت منحرف شدن حواس راننده از مسیر در حال عبور و توجه به امری غیراز رانندگی از دست داده‌اند.
    این گزارش همچنین نشان‌دهنده آن است که بسیاری از کشته‌شدگان، خود راننده وسیله نقلیه بوده که به‌علت پرت شدن حواسش جان خود را از دست داده است.
    با توجه به دلایل و آمارهای به‌دست آمده، دولت‌های ایالتی و فدرال در عمل تلاش زیادی برای ممانعت رانندگان به استفاده از تلفن‌های همراه در هنگام رانندگی کرده و بسیاری از ایالت‌ها اقدام به تصویب قوانینی کرده‌اند که استفاده از این تلفن‌ها برای صحبت کردن یا تبادل پیام متنی هنگام رانندگی را برای راننده غیرقانونی دانسته و تخلف محسوب کرده است.
    با این وجود، به نظر می‌رسد رانندگان هنوز نتوانسته‌اند این عادت مرگبارشان را کنار بگذارند: «بسیاری از این رانندگان هنگامی که در مسیر حرکت‌شان به یک تقاطع رسیده و پشت چراغ قرمز توقف می‌کنند، اقدام به نوشتن، ارسال و دریافت پیام‌های متنی می‌کنند. » این بخش دیگری از گفته‌های مولن درباره استفاده رانندگان از تلفن همراه هنگام رانندگی است: «آنچه داده‌های آماری فدرال به ما می‌گوید، این است که 40 درصد تصادف‌های رانندگی درست در تقاطع‌ها و نقاط تلاقی 2 مسیر و خیابان روی می‌دهد. بنابراین توقف راننده و خودرو در محل یک تقاطع و پشت چراغ قرمز به معنی آن نیست که دیگر نیازی به توجه راننده به مسیر حرکت و دیگر مسیرهای پیرامونی او و خودرواش نبوده و راننده می‌تواند با خیال آسوده به اموری دیگر بپردازد. »

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط