فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

نجات تهران از آلودگی هوا از مسیر توسعه حمل و نقل عمومی می‌گذرد

عصر خودرو- کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی موسوم به COP۲۱ در شرایطی در پاریس در حال برگزار شد که به اعتقاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، بسیاری از استراتژی ها و راهکارهایی که با محوریت گسترش حمل و نقل عمومی در این کنفرانس پیش‌بینی و پیشنهاد شده، همان سیاست ها و راه‌حل هایی است که مدیریت شهری طی سال های اخیر در تهران اتخاذ کرده و به مورد اجرا در آورده است.

نجات تهران از آلودگی هوا از مسیر توسعه حمل و نقل عمومی می‌گذرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی در این ارتباط گفت: امروز چالش زیست محیطی تهران یک کنش بزرگ بین المللی است و آنقدر اهمیت دارد که در واکنش به آن، رهبران 150 کشور جهان را در ‌کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در پاریس گرد هم آورده تا برای نجات زمین به عنوان تنها زیستگاه بشر، اختلافات را کنار بگذازند و با تشریک مساعی با یکدیگر به چاره ‌اندیشی بپردازند.

    وی با اعلام این که هدف این نشست، رسیدن به توافقی مشترک به منظور مقابله با تولید گازهای گلخانه ای است، تصریح کرد: امروزه نه تنها اندیشمندان، بلکه دولتمردان جهان نیز به این نتیجه رسیده اند که اگر در نخستین زمان ممکن، گام های اساسی برای کنترل گازهای گلخانه ای برداشته نشود، آثار آن حیات کره زمین و ساکنان آن را مورد تهدید قرار خواهد داد.

    تحقق «آسمان آبی و زمین پاک» با کاهش گازهای گلخانه ای ممکن می‌شود

    معاون شهردار تهران با اشاره به این که هفته گذشته شاهد حضور سران کشورهای کوچک و بزرگ دنیا در کنفرانس مقابله با تغییرات اقلیمی در پاریس بودیم، اظهار کرد: در شرایطی در سال 2015 شاهد این کارزار جهانی هستیم که سال هاست مدیریت شهری تهران، این کارزار را در جهت کاهش گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوا از طریق افزایش امکانات و توسعه تجهیزات حمل و نقل عمومی آغاز و اقدامات خود را از سال گذشته در قالب کمپین «آسمان آبی زمین پاک» تشدید کرده است.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه امروز مردم در شهرها و کشورهای مختلف جهان با این شعار که سیاره دوّمی وجود ندارد، خواستار تشدید تلاش‌ ها برای نجات سیاره زمین شده اند، تصریح کرد: این در حالی است که ما نیز اعتقاد داریم «تهرانِ دوّمی وجود ندارد» و اگر امروز برای کاهش آلودگی‌ های زیست محیطی شهرمان اقدام نکنیم، فردا دیگر خیلی دیر است.

    وی با تأکید بر این که اخیراً اتحادیه اروپا، دو استراتژی خود در حوزه انرژی را «گسترش حمل و نقل عمومی» و «عدم وابستگی به سوخت های فسیلی» اعلام نموده، اضافه کرد: کشورهای اروپایی نیز به این اعتقاد رسیده اند که راه حل نجات کلانشهرها، توسعه حمل و نقل عمومی است و مدیریت شهری تهران نیز بر این باور است که نجات تهران از آلودگی هوا از مسیر توسعه حمل و نقل عمومی می‌گذرد.

    اکوسیستم پایتخت دگرگون شده است

    معاون شهردار تهران با اشاره به این که علاوه بر رهبران سیاسی جهان، رهبران تکنولوژی دنیا نیز به کمپین کاهش گازهای گلخانه ای پیوسته اند و سرمایه مالی و فکری خود را به این منظور به کار گرفته‌اند، اظهار کرد: صاحبان صنایع تکنولوژی در ائتلافی معنادار، اعلام نموده اند فعالیت خود را بر روی کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و حمایت از پروژه های مربوط به انرژی های پاک و تجدیدپذیر متمرکز کرده اند.

    تشکری هاشمی با بیان این که درچنین شرایطی، در کشور ما موضوع کاهش استفاده از سوخت های فسیلی در قالب بازسازی سیستم حمل و نقل شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، سال هاست که از حمایت های دولتی محروم نگه داشته شده و کمک به توسعه کیفی و کمّی حمل و نقل عمومی به دست فراموشی سپرده شده، تصریح کرد: با این وجود، مدیریت شهری تهران تمام توان علمی و ظرفیت اجرایی خود را به این منظور به کار گرفته‌ است.

    بنابراعلام روابط عمومی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، وی در پایان با تأکید بر این که انبوه گازهای گلخانه‌ ای، اکوسیستم پایتخت را دچار دگرگونی و پیکره محیط زیست آن را بیمار نموده است، خاطرنشان کرد: برای درمان این بیماری، نسخه ای ساده که نه تنها هر پزشک عمومی بلکه هر شهروند عادی نیز می‌تواند آن را تجویز و توصیه کند وجود دارد که شامل سه قلم داروی «خروج وسایل نقلیه آلاینده و فرسوده»، « نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل شخصی و عمومی» و «گسترش شبکه حمل و نقل همگانی با محوریت مترو» است.

    همچنین میگوئل آریاس کانیته کمیسر اتحادیه اروپا در کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی موسوم به COP21 که در پاریس در حال برگزاری است، افزود: مهم ترین چالش بشر امروز، گرم شدن کره زمین است و اگر امروز چاره ای اساسی برای آن نیندیشیم و دست روی دست بگذاریم، به زودی با یک فاجعه بسیار بزرگ مواجه می شویم.

    وی با اعلام این که اگر کاری نکنیم، دمای زمین 4 تا 5 درجه افزایش پیدا خواهد کرد که می تواند تنوع زیستی و اکوسیستم کره زمین را نابود کند، تأکید کرد: افزایش دما، زنگ خطری است برای تمام ساکنان کره خاکی که می تواند فجایع بی سابقه ای را رقم بزند.

    کمیسر اتحادیه اروپا با اشاره به این که تا سال 2030، بالغ بر 30 درصد منابع تولید انرژی اروپا را منابع تجدیدپذیر تشکیل خواهد داد، اظهار کرد: همچنین در صدد هستیم تا میزان مصرف انرژی را کاهش دهیم و به موازات آن، انرژی پاک تولید کنیم و استفاده از آن را به تمام حوزه ها و در تمامی زمینه ها تسری دهیم.

    کانیته با بیان این که باید کاری کنیم تا جهانی بدون کربن داشته باشیم و هر وقت تولید گازهای کربنی را به صفر نزدیک کردیم، آن زمان می توانیم ادعا کنیم کره زمین را نجات داده ایم، تصریح کرد: برای کمک به کشورهای فقیر به منظور مبارزه با تغییرات آب و هوایی،‌ صندوقی را به نام «صندوق سبز» تشکیل داده ایم که اتحادیه اروپا 5 میلیارد یورو به آن کمک کرده است.

    وی در پایان با تأکید بر این که علاوه بر ابر قدرت های اقتصادی جهان، کشورهای در حال توسعه نیز باید نقش فعالی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین بازی کنند، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا، قوانین و مقررات جدیدی را در دست بررسی دارد که جایگزینی انرژی های تجزیه پذیر به جای سوخت های فسیلی، محور این بررسی ها را تشکیل می دهد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو