فونیکسریمکسبهتام

پارکینگ «خرم رود» زیر آب رفت

مصائب دائمی پل‌های موقت

عصر خودرو- به دنبال بارندگی‌های چند روز اخیر بار دیگر پارکینگ واقع در خرم‌رود و چند پل موقت این رودخانه زیر آب رفت تا همچنان مصائب دائمی خرم‌آباد در روزهای بارانی ادامه داشته باشد.

مصائب دائمی پل‌های موقت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، خرم‌آباد به‌عنوان شهری که در میان دره شکل‌گرفته و در مرکز آن نیز رودخانه‌ای بزرگ جاری است در پی هر بارندگی با سرازیر شدن آب از کوه‌های اطراف به سمت مرکز شهر با معضلی به نام آب‌گرفتگی در حالت خوش‌بینانه و سیلاب در حالت نسبتاً بدبینانه‌ای مواجه است و این امر نکته‌ای است که باید در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری موردتوجه متصدیان امر قرار گیرد.

    این در حالی است که پاییز امسال با شدت گرفتن بارندگی‌ها بارها شاهد آب‌گرفتگی معابر، زیرگذرها و زیرآب رفتن پل‌های موقت سطح شهر بوده‌ایم، پل‌هایی که برای تسهیل در تردد و مدیریت ترافیک شهری قرار بود مدت کوتاهی بر روی رودخانه خرم‌آباد احداث‌شده و به کمک مدیریت شهری بیاید ولی حالا سال‌هاست باوجود یدک کشیدن نام موقت دیگر، دائمی شده‌اند.

    از سوی دیگر ایجاد پارکینگ موقت در بستر رودخانه از دیگر اقدامات غیر کارشناسی بود که در خرم‌آباد شاهد آن بودیم تا در هر بارندگی محوطه این پارکینگ زیرآب رفته و این اقدام با اماواگرهای زیادی مواجه شود، اقدامی که به‌رغم مخالفت‌ها همچنان استمرار دارد.

    هشدارهایی که جدی گرفته نشد

    باوجوداینکه برخی کارشناسان هشدار داده بودند که با تبدیل قسمتی از بستر رودخانه به پارکینگ امکان طغیان رودخانه هنگام بارش باران و بروز سیل در مرکز استان وجود دارد ولی متولیان امر به این هشدارها توجه نکردند.

    خاطره بد پارکینگ شدن بستر رودخانه در استان قم هنوز در اذهان عمومی باقی‌مانده که براثر این اقدام و با وقوع سیلاب چند نفر از هم‌وطنان جان خود را ازدست‌داده و خودروهای زیادی در سیلاب غرق شدند اما بااین‌حال رودخانه خرم‌آباد بدون مطالعات کارشناسی به پارکینگ تبدیل شد.

    حال باوجود همه این تجربه‌ها و هشدارها روز گذشته براثر بارش شدید باران در شهر خرم‌آباد شاهد زیرآب رفتن پارکینگ و پل‌های موقت واقع‌شده در بستر «خرم رود» بودیم.

    مسئولین شهر با چه فکری رودخانه را پارکینگ کرده‌اند؟

    یکی از شهروندان خرم‌آبادی که مشغول گرفتن عکس از زیرآب رفتن پارکینگ واقع‌شده در حاشیه پارک شهر خرم‌آباد بود در گفتگو با خبرنگار مهر، از ایجاد پارکینگ در بستر رودخانه انتقاد کرد و گفت: نمی‌دانم مسئولان شهر با چه فکری نسبت به ایجاد پارکینگ در بستر رودخانه اقدام کرده‌اند.

    رضا ساکی افزود: ایجاد پارکینگ در بستر رودخانه کار خطرناکی است که در صورت وقوع ناگهانی سیل می‌تواند خسارات زیادی به خودروها وارد کند.

    وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان هر چه زودتر با ساماندهی درست رودخانه خرم‌آباد و  این پارکینگ ظرفیت‌های گردشگری در این منطقه را ایجاد کنند.

    احداث پل‌های موقت غیراستاندارد در طول سال‌های گذشته بر روی این رودخانه ازجمله کارهای غیر فنی بود که در سال 90 موجب وقوع حوادثی در حریم این رودخانه شد تا یک خودروی پژو 405 که قصد عبور از یکی از این پل‌ها را در یک روز بارانی داشت در رودخانه واژگون شود و با فداکاری مأمور راهنمایی و رانندگی دو سرنشین آن نجات پیدا کنند.

    شهری که با خرم رود قهر کرد

    این حادثه و دیگر حوادث مشابه در جای‌جای کشورمان نشان داده که رودخانه برای عبور از مسیر خود تعارف ندارد و تعرض به حریم رودخانه می‌تواند هر آن حادثه‌ای را خلق کند.

    وجود این پل‌های غیر فنی در هنگام بارش شدید باران موجب بالا آمدن تراز سطح آب رودخانه و سرریزشان سیل به خیابان‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری دو طرف رودخانه می‌شود به‌طوری‌که  براثر بارندگی‌های امروز خرم‌آباد دو مورد از پل‌های موقت سطح شهر واقع در محدوده ساحلی زیرآب رفت.

    این در حالی است که پیش‌ازاین مسئولان مختلف استان بارها از وضعیت رودخانه خرم‌آباد انتقاد کرده‌اند به‌طوری‌که هوشنگ بازوند استاندار لرستان با اشاره به بتن کردن بستر رودخانه خرم‌آباد، در آخرین اظهارنظر خود در این زمینه به طرح قبلی ساماندهی رودخانه خرم‌آباد اشاره و از این طرح انتقاد کرده بود.

    هوشنگ بازوند از شهر به‌عنوان یک موجود زنده‌یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: عملکرد برخی متولیان در این زمینه به‌گونه‌ای بوده که گویا شهر با رودخانه قهر کرده است و به نظر می‌رسد باید شرایطی فراهم شود که شهر با رودخانه آشتی کند.

    وی با یادآوری اینکه نباید رودخانه به محلی برای رفع معضلات شهر تبدیل شود، تصریح می‌کند: باید یک شهر و مردم آن با رودخانه زندگی کنند نه اینکه آن را به مکانی برای رفع چالش‌ها و کمبودهای شهر تبدیل کنند.

    بازوند با اشاره به اینکه در خرم‌آباد هر مشکلی را به گردن رودخانه انداخته‌اند ادامه می‌دهد: متأسفانه ما شاهد هستیم که مشکل ترافیک را به گردن رودخانه انداخته و با تصرف بخشی از حریم آن زیرگذر احداث کرده‌اند.

    «خرم رود» بار نبود پارکینگ را هم به دوش کشید

    وی می‌گوید: از سوی دیگر گویا باید رودخانه خرم‌آباد بار کمبود پارکینگ در شهر را هم به دوش بکشد به‌طوری‌که در حال حاضر بخشی از این رودخانه تبدیل به پارکینگ شده است.

    استاندار لرستان به اجرای طرحی با عنوان ساماندهی رودخانه خرم‌آباد نیز اشاره‌کرده و می‌گوید: آخرسر هم برخی متولیان امر تصمیم گرفته‌اند که رودخانه را تبدیل به یک کانال کنند و با یک دال بتنی کف رودخانه را مسدود کرده‌اند.

    بازوند با طرح این سؤال که با چه رویکرد کارشناسی نسبت به بتن کف رودخانه خرم‌آباد اقدام شده است؟ یادآور می‌شود: در هیچ جایی چنین کاری صورت نمی‌گیرد و باید نگران تبعات این امر بود.

    بازوند می‌گوید که احداث دو زیرگذر در حریم رودخانه خرم‌آباد موجب کم شدن عرض رودخانه شده که این امر تبعات خود را هم برای زیرگذر و هم برای رودخانه به همراه دارد.

    استاندار قبلی هشدارها را جدی نگرفت!

    این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان به‌عنوان متولی حریم رودخانه‌ها نیز با اعلام مخالفت درزمینهٔ احداث پل‌های موقت پیش‌ازاین در این زمینه هشدار داده بود.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان در این رابطه پیش‌ازاین مهر گفته بود: این شرکت مخالف احداث پل‌های موقت بر روی رودخانه خرم‌آباد با وضعیت کنونی بود.

    علی امید سیفی با یادآوری اینکه کار ساماندهی رودخانه خرم‌آباد در زمان استاندار وقت استارت زده و ابتدا این پروژه به شهرداری خرم‌آباد محول شد، می‌گوید: بعدازآن در نیمه کار مسئولیت ساماندهی رودخانه خرم‌آباد به شرکت آب منطقه‌ای لرستان واگذار شد و علیرغم اصرار مدیرعامل وقت این شرکت برای بازنگری در طرح ساماندهی این رودخانه استاندار وقت اجازه این کار را ندادند و کار به همان روال قبلی ادامه پیدا کرد.

    وی در مورد غیراستاندارد بودن برخی پل‌های موقت ایجادشده بر روی رودخانه خرم‌آباد نیز ادامه می‌دهد: در دوران استاندار قبلی لرستان یعنی حبیب‌الله دهمرده ساخت پل‌های موقت در رودخانه خرم‌آباد در دستور کار قرار گرفت و این موضوع نیز با مخالفت شرکت آب منطقه‌ای لرستان مواجه شد اما علیرغم این مخالفت‌ها پل‌های موقت در مسیر رودخانه خرم‌آباد ساخته شدند.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان با یادآوری اینکه دو دستگاه از این پل‌های موقت را به ما تکلیف کردند بسازیم می‌گوید: بنا نبود این پل‌ها به این صورت احداث شوند و مقررشده بود که وقتی سیل می‌آید این پل‌ها توسط بیل‌های مکانیکی تخریب شوند ولی ممکن است در هنگام وقوع حادثه، سیل امان ندهد.

    وعده ای برای برچیدن پل های موقت

    این مخالفت‌ها در حالی مطرح می‌شود که هیچ اقدامی برای ساماندهی وضعیت کنونی طی سال‌های اخیر صورت نگرفته تا در جلسه ستاد بحران شهرستان خرم‌آباد که طی هفته گذشته برگزار شد فرماندار خرم‌آباد خواستار مسدود کردن پل‌های موقت موجود در مسیر رودخانه خرم‌آباد هنگام وقوع بارش‌ها شود.

    حبیب اله خجسته پور می‌گوید: برای روان‌سازی ترافیک در شهر خرم‌آباد و باوجود رودخانه موجود در سطح این شهرستان پل‌های موقتی احداث‌شده است که هنگام ریزش باران‌های تند زیرآب می‌روند.

    وی به در دست‌ساخت بودن سه پل در سطح شهر خرم‌آباد اشاره‌کرده و معتقد است که پل‌های جهادگران، مازیار و پلی در قسمت ساحلی منطقه علوی در سطح این شهرستان در حال احداث بوده که بعد از راه‌اندازی این سه پل که به روان‌سازی ترافیک کمک خواهد کرد پل‌های موقت جمع‌آوری خواهند شد.

    فرماندار خرم‌آباد با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 95 این سه پل به بهره‌برداری برسند یادآور می‌شود: تا زمان تکمیل این پل‌ها از شهرداری خرم‌آباد درخواست می‌شود در هنگام بارندگی پل‌های موقت را مسدود کند همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی مسیرهای جایگزین برای رفت‌وآمد مردم را مشخص کرده تا مردم دررفت و آمد با مشکل مواجه نشوند.

    فراموش نکنیم رودخانه خرم‌آباد همیشه آرام نیست

    به‌هرروی حادثه قم و دیگر رخدادهای مشابه اولین و آخرین حوادث ناشی از تعرض به حریم رودخانه نبوده‌اند، به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده تا کارشناسانه‌تر به موضوع ساماندهی رودخانه خرم‌آباد بپردازیم؛ موضوعی که غفلت از آن ممکن است در آینده جایی برای جبران باقی نگذارد.

    فراموش نکنیم رودخانه خرم‌آباد همیشه آرام نیست، این روزها خرم رود وقتی بستر را بر خود تنگ می‌بیند راهی واحدهای مسکونی و تجاری حاشیه خود می‌شود، خرم رودبارها ثابت کرده که این‌قدرها که خیال ما فارغ است، او آرام نیست.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو