فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل بهزیستی استان همدان تاکید کرد:

ضرورت مناسب‌سازی معابر عمومی شهر همدان برای تردد معلولان

عصر خودرو- مدیرکل بهزیستی استان همدان بابیان اینکه درزمینهٔ مناسب‌سازی معابر همدان اقداماتی انجام‌گرفته اما کافی نیست، گفت: مناسب‌سازی معابر عمومی برای تردد معلولان باید در اجرای پروژه‌ها لحاظ شود.

ضرورت مناسب‌سازی معابر عمومی شهر همدان برای تردد معلولان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، اکبر سوری ظهر یکشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران همدان با اشاره به روز جهانی معلولین در سوم دسامبر و برابر 12 آذرماه، اظهار داشت: روز جهانی معلولین در راستای بررسی مشکلات معلولین، دیده شدن توانایی این افراد و نیز ارتقا اذهان عمومی و آگاهی بخشی در این خصوص به مردم بنانهاده شد.

    وی بابیان اینکه بیش از 500 میلیون معلول در دنیا وجود دارد که به سبب شکوفایی استعدادها برخی از آن‌ها در عرصه‌های فرهنگی، ورزشی، علمی، اجتماعی و ... جایگاهی فراتر از افراد عادی برای خود فراهم کرده‌اند، افزود: از ابتدا تاکنون باگذشت زمان معلولین به بهترین جایگاه خود رسیده‌اند.

    مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به سازمان بهزیستی به‌عنوان تنها سازمان متولی امر معلولیت، گفت: این سازمان در راستای پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی و نیز توانمندسازی این افراد به‌ویژه در دو دهه اخیر نقش بسیار مؤثری ایفا کرده است.

    سوری افزود: حمایت‌های سازمان و خانواده‌های معلولین و همچنین اهمیت خود این افراد موجب انجام تلفیق وهم‌آمیزی اجتماعی شده که افراد معلول به‌عنوان عهده‌دار بسیاری از وظایف اجتماعی توانسته‌اند دید افراد جامعه را به خود تغییر دهند.

    وی با اشاره به این نکته که بیش از 50 درصد معلولیت‌ها به معلولیت‌های ذهنی، بینایی، شنوایی و ژنتیکی مربوط می‌شود که با عنوان چند معلولیتی شناخته می‌شوند، اضافه کرد: 70 درصد از مراجعین به مراکز مشاوره ژنتیکی به سبب ازدواج فامیلی وارد مقوله معلولیت می‌شوند.

    بار معلولیت بر خانواده و جامعه بیش‌از حد توان است

    مدیرکل بهزیستی استان همدان با تأکید بر نیاز به فرهنگ‌سازی در آگاه‌سازی از طریق مراکز مشاوره ژنتیکی و ازدواج به افراد، افزود: مردم و مسئولین باید به‌صورت جدی این مسئله را دنبال کنند، چراکه بار معلولیت بر خانواده و جامعه بیش‌از حد توان است.

    سوری به وجود 80 درصد از جامعه معلولین در کشورهای درحال‌توسعه باوجود 20 درصد امکانات جوامع، اشاره و عنوان کرد: بیشترین معلولیت نیز در این جوامع مربوط به کودکان است.

    وی بابیان اینکه سازمان بهزیستی با مشاوره و غربال بینایی، شنوایی و ژنتیکی توانسته تا حد زیادی مانع روند افزایشی معلولیت‌ها شود، ادامه داد: با آگاه‌سازی جامعه، برگزاری کلاس‌های مختلف مشاوره‌ای در خصوص ازدواج، بارداری و مهارت‌های زندگی کمک زیادی به این موضوع شده است.

    مدیرکل بهزیستی استان همدان با ارائه آماری از هشت‌ماهه نخست امسال، گفت: دو هزار و 333 مشاوره درزمینه‌های مختلف در استان انجام‌گرفته و در این سازمان درزمینهٔ بینایی چهار هزار کودک و در شنوایی سه هزار و 486 نوزاد غربال‌ شده و در خصوص ژنتیک به 398 خانواده مشاوره داده است.

    سوری با اشاره به اینکه با توجه به پیشرفت‌ها و فعالیت‌های پزشکی متأسفانه درزمینهٔ پیشگیری اقدامات جدی صورت نگرفته است، افزود: علی‌رغم فعالیت‌های این سازمان و سایر سازمان‌های مربوطه روزبه‌روز بر بار معلولیت جامعه افزوده می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه سازمان علاوه بر  کمک‌های مراقبتی و توان‌بخشی در زمینه‌های تحصیلی و حرفه‌آموزی مساعدت‌های زیادی به معلولان داشته، گفت: کمک‌هزینه تحصیلی به دو هزار و 500 نفر از دانشجویان و دانش آموزان، هزینه ایاب و ذهاب 198 نفر، مناسب‌سازی محیط زندگی و خودرو 400 نفر از معلولین و پرداخت تسهیلات اشتغال به 739 نفر به مبلغ 64 میلیارد و 856 میلیون ریال ازجمله این اقدامات بوده است.

    مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی درزمینهٔ تأمین مسکن در مناطق شهری و روستای نیز برای معلولین اقداماتی را انجام داد، افزود: 651 مسکن از ابتدای امسال در دست اقدام است که 155 واحد آن شهری و باقی آن واحدهای روستایی است.

    سوری همچنین به بیمه‌های خویش‌فرمایی و کارفرمایی در راستای اشتغال معلولین اشاره و عنوان کرد: در این راستا 342 مورد بیمه خویش‌فرمایی و 76 مورد بیمه کارفرمایی با مبلغ 17 میلیارد و 290 میلیون ریال تاکنون پرداخت‌شده و بیمه جبران کارایی در شرف پرداخت و به‌منظور جبران عدم کارایی مددجویان و تشویق کارفرمایان است.

    وی با اشاره به اینکه با توجه به وجود مشکل اشتغال در کشور معلولین وضع نامناسب‌تری در این حوزه دارند، ادامه داد: طبق قانون سه درصد از استخدامی‌ها مربوط به معلولین در جامعه است و همچنین تخصیص وام‌های اشتغال و کم‌بهره تا سقف 15 میلیون تومان به شکل انفرادی و 100 میلیون تومان به‌صورت شرکتی و تعاونی به معلولین از خدمات این سازمان بوده است.

    197 فقره پروانه برای فعالیت مؤسسات و NGOها صادرشده است

    مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: همچنین 197 فقره پروانه به‌منظور فعالیت مؤسسات و NGOها در هشت‌ماهه امسال صادرشده است و در حال حاضر 850 موسسه و NGO بهزیستی در استان مشغول به فعالیت است.

    سوری بابیان اینکه سال گذشته بهزیستی استان همدان رتبه دوم کشوری درزمینهٔ مشارکت‌های مردمی و نیز رتبه سوم را در اشتغال مددجویان کسب کرده گفت: معلولیت جسمی حدود 33 درصد حجم معلولیت ها در استان را در برمی‌گیرد و استان درزمینهٔ مناسب‌سازی سومین استان مطرح در سطح کشور در سال گذشته بوده است.

    وی بابیان اینکه کمیته مناسب‌سازی در سطح استان با برگزاری 32 جلسه و ارائه مصوبه‌های مناسب موجب شده استان همدان از استان‌های پیشتاز در این زمینه باشد، گفت: حرکت‌های زیادی در این زمینه انجام‌گرفته اما هنوز کافی نیست و مناسب‌سازی معابر عمومی برای تردد معلولین باید در جامعه لحاظ شود.

    مدیرکل بهزیستی استان همدان در ادامه به برنامه‌های یک هفته به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین اشاره و عنوان کرد: برگزاری مسابقات ورزشی معلولین، اهدا خون، آغاز مسابقه کتاب‌خوانی، افتتاح خانه فرش، افتتاحیه سالن آمفی‌تئاتر ستاد بهزیستی، حضور معلولین در مراسم نماز جمعه این هفته، بهره‌برداری از آسانسورهای شهری همدان و ملایر، بازدید مسئولین و مردم از مراکز خانه توان­یابان و برگزاری مراسم ویژه روز جهانی معلولین در روز 25 آذر از شاخص برنامه‌های این هفته است.

    سوری همچنین از رایگان شدن فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، مشاوره‌ها و سایر خدمات ویژه معلولین در این هفته خبر داد.

    همچنین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره سراسری عکس توانمندی همدان و نیز فراخوان سومین دوره مسابقات نقاشی دانش‌آموزی با موضوع «توانمندی توان‌یابان» در این نشست توسط مدیر کل سازمان بهزیستی استان همدان انجام شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو