فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با هدف تعیین تکلیف ثبت‌نام‌های مازاد وام خودرو پیشنهاد دادند

تعیین خط اعتباری ویژه برای خودروسازان

عصر خودرو- با ثبت‌نام بیش از ۱۲۰هزار نفر از متقاضیان وام ۲۵میلیون تومانی خودرو، فصل این تسهیلات به جای بهار در پاییز به پایان رسید.

تعیین خط اعتباری ویژه برای خودروسازان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت،  روز یکشنبه خبر قطعی پایان ارائه تسهیلات بانکی به خریداران خودرو این موضوع را در راس اخبار داخلی کشور قرار داد؛ اتفاقی زودهنگام که از زمان آغاز ثبت‌نام و استقبال بی‌نظیر مردم،‌ پیش‌بینی آن دور از انتظار نبود اما در این بین بسیاری از متقاضیان از قافله ثبت‌نام جا ماندند و در همین حال تکلیف بیش از 10هزار متقاضی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. براساس اعلام بانک مرکزی تامین مالی تنها 110هزار خودرو در قالب طرح خرید اعتباری بر عهده بانک‌ها بوده و از آنجایی که نزدیک به 125هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، تعیین‌تکلیف ثبت‌نامی‌ها از 110 هزار به بعد به خودروسازان سپرده شده است. اگرچه انتظار از خودروسازان برای بیان تصمیم در این زمینه زود است و بی‌تردید هجمه‌های احساسی به آنها منجر به اتخاذ راهکارهایی عجولانه خواهد شد اما به راستی چگونه می‌توان امنیت‌خاطر و اطمینان این متقاضیان مازاد بر ثبت‌نام را جلب کرد. آنطور که مدیران شرکت‌های خودروساز اعلام می‌کنند، متقاضیانی که پیش‌ثبت‌نام را انجام داده اما مراحل تکمیل ثبت‌نام ازجمله پرداخت وجه را کامل نکرده باشند،‌ از گردونه خارج و متقاضیانی که دیرتر اقدام کرده‌اند اما مراحل ثبت‌نام را به‌طور کامل انجام داده‌اند، در اولویت دریافت تسهیلات قرار خواهند گرفت.

    بر اساس آمار ارائه شده در مدت 6 روز از اجرای این طرح حدود 65هزار نفر از هموطنان برای خرید محصولات ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود 54هزار نفر با واریز وجه و ارائه چک‌های اقساط، ثبت‌نام خود را نهایی کرده و به مرحله قرارداد رسانده‌اند. در همین حال حدود 11هزار نفر نیز مراحل پیش‌ثبت‌نام را طی کرده‌اند که باید در کوتاه‌ترین زمان، سایر اقدامات لازم را انجام داده و ثبت‌نام خود را نهایی کنند، در غیراین صورت امتیاز تسهیلات آنها به سایر هموطنان تخصیص پیدا می‌کند. اگرچه این تصمیم در این شرایط منطقی به‌نظر می‌رسد اما بی‌تردید اعتراض متقاضیان حذف شده را به همراه خواهد داشت و خودروسازانی که تنها 6 روز طلایی را سپری کرده‌اند، دوباره به باد انتقاد گرفته خواهند شد.


    خودروسازان، بانک‌ها را قانع کنند
    در همین حال قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را ملزم به انجام تعهدات خود می‌داند و معتقد است: از آنجا که بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده که بیش از سقف 110هزار خودرو را در قالب این طرح (خرید اعتباری خودرو با وام 25میلیون تومانی) تامین اعتبار نمی‌کند و این موضوع را هم در اطلاعیه‌ای به واحدهای تولیدی اعلام کرده است، اگر واحدهای تولیدی، بیش از این رقم متعهد شده باشند، یا باید با همکاری شبکه بانکی راهکاری برای آن بیابند یا خود زیر بار تعهد بروند. مجتبی خسروتاج در پاسخ به اینکه اگر خودروساز زیر بار تعهد تحویل خودرو به روال از پیش تعیین شده نرود، شرایط چه خواهد شد نیز تصریح کرد: تعهدات مردم با خودروسازان سر جای خود بوده و شکی در آن نیست اما اینکه اگر خودروسازان بیش از 110هزار دستگاه فروخته باشند مسئولیت با چه کسی است؛ خودروسازان باید بانک‌ها را قانع کنند که مسئولیت افرادی که مازاد ثبت‌نام کرده‌اند را بپذیرند. وی ادامه داد: عمده خودروها از سوی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا به فروش رسیده و فروش هر یک از این 2 خودروساز هم به صورت متعادل با هم حرکت کرده و نزدیک به هم پیش رفته‌اند و اگر اضافه‌تر از طرح فروخته باشند، در همان حدی که فروخته‌اند باید مسئول باشند.


    با حمایت دولت،‌ تسهیلات ادامه یابد
    همچنین مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این شرایط به ادامه ثبت‌نام با روندی کنترل‌شده باور دارد. بیوک علیمرادلو اظهار کرد: دولت باید منابع مالی را در اختیار سیستم بانکی و خودروسازان قرار دهد و به اعتقاد من این طرح باید کنترل‌شده ادامه پیدا کند تا علاوه بر 10هزار ثبت‌نام مازاد،‌ بخشی از صنعت، از رکود خارج شود. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر بزرگترین مشکل در زمینه رکود بازار با مشکلات اقتصادی کشور در ارتباط است زیرا میزان ثبت‌نام با تسهیلات بانکی نشان داد که در کشور تقاضا وجود دارد اما مردم از توان مالی پایینی برای خرید برخوردارند، گفت: اگرچه تسهیلات 25میلیون تومانی مورد استقبال مردم قرار گرفت اما خودروسازان نباید توجه به کیفیت، خدمات پس از فروش و... را فراموش کنند. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: درحال‌حاضر مسئله تعداد مشخصی از خودروهای داخلی که با مشکل فروش روبه‌رو بودند،‌ حل شده و با فروش این خودروها برای خودروسازان گردش مالی به وجود آمده است. در این شرایط امکان حمایت از فروش برای خودروسازان وجود دارد زیرا از منابع مالی به‌دست آمده باید بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند، بنابراین دولت باید با کمک خود وارد عمل شود و این اجازه را صادر کند تا تعداد متقاضیان بیشتری بتوانند از امکانات فراهم شده استفاده کنند. به گفته وی، به زودی برای وضعیت مازاد ثبت‌نامی‌ها نیز سازوکاری تعیین خواهد شد.


    اضافه کردن خط اعتباری برای خودروسازان
    در 6 روز اجرای طرح ثبت‌نام خودرو برای دریافت تسهیلات خرید،‌ به‌صورت ساعتی و گاهی لحظه‌به‌لحظه از سوی رسانه‌ها آمار فروش 2 خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) اعلام می‌شد و خودروسازان دیگر نظیر مدیران خودرو، راین و... که برخی از محصولات آنها در این طرح قرار داشت، به حاشیه رفتند. این در حالی‌است که ثبت‌نام در نمایندگی‌های این خودروسازان تا تکمیل شدن ظرفیت تعیین شده برای ارائه وام، همچنان ادامه دارد. بر همین اساس سخنگوی شرکت خودروسازان راین  اظهار کرد: برای هر شرکت براساس سهم بازار خود، سقف اعتباری تعیین شده است و در حال‌حاضر ثبت‌نام و شرایط فروش خودروهای گروه خودروسازان راین که در طرح تسهیلات بانکی قرار داشتند، همچنان برقرار بوده و ادامه دارد زیرا این شرکت ثبت‌نام را دیرتر آغاز کرده و سقف اعتباری آن هنوز تکمیل نشده است. امیدرضا طالشیان با بیان اینکه استقبال از خودروهای «خودروسازان راین» که در طرح اختصاص تسهیلات قرار داشته‌اند، بسیار خوب و به پیش‌بینی ما نزدیک بوده است، گفت: این شرکت علاوه بر وام 25میلیون تومانی، تسهیلاتی به آن اضافه کرده و وامی در حدود 80درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. در شرایط فعلی برای آنکه رضایت بیش از 10هزار متقاضی که مازاد بر سقف تعیین شده برای وام 25میلیون تومانی خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، ورود دولت و بانک مرکزی به منظور یاری رساندن به خودروسازان به‌عنوان یک راهکار مطرح می‌شود. موضوعی که طالشیان نیز بر آن تاکید داشته و معتقد است: از خودروسازان بزرگ داخلی نمی‌توان انتظار داشت که بدون حمایت دولتی تسهیلاتی نظیر تسهیلات وام 25میلیون تومانی دراختیار مردم قرار دهند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم، اگر همچنان تقاضا برای خودروهای این خودروسازان وجود دارد، دولت وارد عرصه شده و با اضافه کردن خط اعتباری برای این خودروسازان،‌ در پاسخگویی به تقاضاهای بیشتر مشارکت کند. در برهه زمانی کنونی که ثبت‌نام 2 خودروساز بزرگ کشور برای ارائه تسهیلات به متقاضیان وام خودرو پایان یافته است،‌ این صنعتگران با چالش جلب رضایت ثبت‌نام مازاد متقاضیان روبه‌رو هستند. اگر قرار بر این باشد هرکه زودتر مبلغ پیش‌پرداخت ثبت‌نام را پرداخته گوی سبقت را از دیگران برباید، فعالیت و اعتماد بازگشته خودروسازان زیر سوال خواهد رفت. امید می‌رود، در چند روز آینده با همفکری دولت،‌ وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و همچنین خودروسازان، علاوه بر تعیین تکلیف ثبت‌نام‌های مازاد، برای متقاضیانی که از ثبت‌نام جا مانده‌اند نیز راهکاری تصویب شود و به اجرا درآید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو