فونیکسریمکسبهتام

کمپین تحریم خرید خودرو شکست خورد؟

عصر خودرو- علی میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی که امروز در کانال اختصاصی خود در تلگرام منتشر کرده به واکاوای پرداخت وام دولتی و کمپین نخریدن خودرو پرداخته است، پایگاه خبری «عصرخودرو» خواندن این یادداشت را توصیه می کند.

کمپین تحریم خرید خودرو شکست خورد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    علی میرزاخانی در یادداشت خود آورده است:

    استقبال مردم از طرح خرید قسطی خودرو باعث شده مخالفان کمپین تحریم خرید خودرو پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورند و اعلام کنند که این استقبال به معنی رضایت مردم از خودروهای داخلی است.

    1- استقبال مردم از طرح خرید قسطی خودرو باعث شده مخالفان کمپین تحریم خرید خودرو پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورند و اعلام کنند که این استقبال به معنی رضایت مردم از خودروهای داخلی است. این، استنتاجی غلط است همانطور که استنتاج اهالی کمپین تحریم خرید خودرو غلط بود که عدم خرید را ناشی از نارضایتی تفسیر کردند. هیچ شکی در این واقعیت نیست که مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند چه بخرند و چه به دلایلی نخرند.

    ٢- در مطالب قبلی به کرات توضیح دادم که کاهش شدید فروش خودروسازان در نیمه اول سال جاری ناشی از «سرکوب تقاضا» بود و هیچ علت دیگری نداشت. در همه جای دنیا کالاهایی مثل مسکن و خودرو نه با «پس انداز گذشته» که با «پس انداز آینده» یعنی وام بانکی خریداری می‌شود و این وام حداقل ٨۰ درصد قیمت خودرو و چه بسا بیشتر را باید پوشش بدهد تا با «سرکوب تقاضا» مواجه نباشیم. وام ٢5 میلیونی دقیقا همین کار را کرد و با پایان «سرکوب تقاضا» سیل سفارش خرید به سمت خودروسازان سرازیر شد.

    ٣- قبلا در سرمقاله‌ای یادآور شدم که «کمپین تحریم خرید» در همه جای دنیا یک شیوه مبارزه با تغییر ناگهانی و غیرقابل قبول کیفیت یا قیمت یک کالا با هدف مذاکره است نه نابودی آن کالا. اگر مطالبه کمپینی، غیرمنطقی باشد شبیه مبارزه‌ای کور می‌شود که می‌داند چه نمی‌خواهد اما نمی‌داند چه می‌خواهد. واقعیت ماجرا این است که در سال جاری نه شاهد افت ناگهانی کیفیت خودرو بوده‌ایم نه شاهد صعود ناگهانی قیمت. کیفیت نامناسب خودروی داخلی ماجرایی دنباله دار و مربوط به سه دهه اخیر است و قیمتهای فعلی نیز مربوط به سه سال پیش یعنی اواخر سال ٩١ نه سال جاری.

    4- درمان درد کیفیت نامناسب خودروی داخلی نه نابودی صنعت خودروی داخلی که فروش آن‌ها به برندهای معتبر جهانی است؛‌‌ همان اتفاقی که در رومانی افتاد و شرکت ورشکسته داچیا به رنو فروخته شد و نتیجه آن شد که الآن خودروهای داچیا نه فقط خیابانهای رومانی که خیابانهای کشورهای پیشرفته اروپا را به تصرف خود درآورده است و پرفروش‌ترین خودروی اروپایی در این کارخانه تولید می‌شود.

    5- کمپین تحریم خرید خودرو باید مخاطب خود را تیم اقتصادی قرار می‌داد نه خوروسازان؛ با مطالبه‌ای از همین نوع که راه حلی تجربه شده است و نتیجه‌اش برد-برد به نفع همه و تأمین منافع ملی است. هنوز هم دیر نشده است و اتفاقا‌‌ همان رنو با پیشنهاد خرید پشت اتاق تیم اقتصادی است. شاید درست نباشد که بخواهیم یکی از این خودروسازی‌های ورشکسته را حتما به رنو بفروشید اما قطعا می‌توانیم بپرسیم که چرا نمی‌فروشید؟؟؟

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو