فونیکسریمکسبهتام

کل تولید خودرو چین بیش از ۲۸ کشور اتحادیه اروپا

عصر خودرو : صنعت خودروسازی در کشور جمهوری خلق چین از سال ۱۹۲۸م با آغاز عملیات احداث نخستین کارخانه تولید تراکتور و به دنبال آن، شروع به کار خط تولید این کارخانه در سال ۱۹۳۱م متولد شد و بنیانگذار این کارخانه ژانگ ژوئه‌لیانگ تراکتورهای تولیدی آن را با نشان تجاری «مینگ شنگ» در اواسط همان سال به مردم کشورش معرفی و روانه بازار مصرف کرد.

کل تولید خودرو چین بیش از ۲۸ کشور اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، به این ترتیب، این رویداد به‌عنوان یک نقطه عطف بی‌مانند و نام «لیانگ» نیز به‌عنوان پایه‌گذار صنعت ساخت خودروهای موتوری درون‌سوز در کشور چین و در بایگانی تاریخ این سرزمین شگفت، به ثبت رسید.
    مسیر پیموده از سوی مجموعه فعالان و سیاستگذاران صنعت تولید خودرو از آن نقطه شروع و با آن محصولات ساده و ابتدایی و پس از گذشت حدود 80سال، موقعیت و جایگاه صنعت خودروسازی چینی‌های (چشم‌بادامی و سخت‌کوش) را تا جایی ارتقا بخشید که در سال 2006 م با سبقت گرفتن از کشور ژاپن که تا آن سال (پس از کشور امریکا) دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان به شمار می‌رفت، رتبه سوم خود را به سرزمین آفتاب تابان واگذار کرده و جایگاه دوم سامورایی‌ها را ـ برخلاف میل باطنی‌شان ـ به مالکیت خود درآوردند.
    شتاب بدون وقفه اقتصاد چین و به دنبال آن، صنعت خودروسازی به عنوان یکی از اجزای اصلی اقتصاد این کشور برای آنکه جایگاه نخست امریکا به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو جهان را از چنگ این کشور درآورده و خود بر این مسند تکیه بزند، تنها به 2سال زمان دیگر نیاز داشت و به این ترتیب چینی‌ها در ماه‌های پایانی سال 2008م از نظر میزان تولید انواع خودرو، ضمن پیشی گرفتن از امریکا و پشت سر گذاشتن تمامی رقبای بزرگ و کوچک‌شان در حوزه ـ همیشه پرمخاطب ـ تولید خودرو، از سال 2009م بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان لقب گرفتند و این عنوان را تا به امروز نیز به گونه‌ای حفظ کرده‌اند که شاید بتوان گفت غیرممکن است کشوری قادر باشد این جایگاه را حداقل تا 10 سال آینده و حتی بیشتر، از چنگ چینی‌ها درآورد.

     

    دلایل این پیش‌بینی احتمالی نیز واضح و روشن است زیرا فاصله آمار خودروهای تولیدی چشم‌بادامی‌های چینی با رقبای خود از سال 2009م ـ که رتبه نخست بزرگترین خودروساز جهان را در اختیار گرفت ـ تا به امروز که در اواخر 2015م قرار داریم به طور پیوسته و با شتاب دائمی در حال بیشتر شدن است، تا حدی که از همان سال 2009م به این سو میزان تولید سالانه خودرو این کشور به‌تنهایی بیشتر از کل خودروهای تولید شده در 28 کشور اتحادیه اروپا یا بیشتر از مجموع خودروهای ساخته شده به وسیله دومین و سومین تولیدکننده جهانی خودرو یعنی امریکا و ژاپن بوده و حتی مطابق آخرین گزارش رسمی که از سوی سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA) منتشر شده و اطلاعات مندرج در آن مربوط به 6ماه نخست امسال میلادی (ژانویه تا پایان ژوئن 2015) است، کل خودروهای تولیدشده در جهان در طول این دوره زمانی در شرایطی به 45 میلیون و 602 هزار و 805 دستگاه رسیده است که 12 میلیون و 95 هزار دستگاه یا به عبارتی 26/5 درصد از کل تولید جهانی خودرو در نیمه نخست سال 2015م متعلق به چین بوده و پس از این کشور، امریکا با 6 میلیون و 120 هزار و 593 دستگاه، سهمی 13/4 درصدی داشته و ژاپن با 4میلیون و 650 هزار و 968 دستگاه، معادل 10/2درصد در ساخت انواع خودرو جهان سهیم بوده است. به این ترتیب این آمار که مربوط به 3کشور نخست تولیدکننده خودرو در دنیا در 6 ماه نخست امسال میلادی است، از یک‌سو بیانگر این واقعیت است که تولیدات خودرو 3 کشور مورد نظر (چین، امریکا و ژاپن) در مجموع بیش از 50 درصد (50/1 درصد) تولید جهانی خودرو را تشکیل می‌دهد و در عین حال تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروسازی هر 3کشور به صورت مجزا ارائه داده و نشان می‌دهد فاصله چینی‌ها با سایر کشورهای تولیدکننده این محصول و به طور مشخص امریکا و ژاپن تا چه اندازه زیاد و دور از دسترس است و همانگونه که قابل مشاهده است مجموع سهم امریکا و ژاپن از تولید جهانی خودرو به 23/6درصد یا 10 میلیون و 771 هزار و 561 دستگاه می‌رسد که هنوز کمتر از سهم 26/5درصدی چین بوده و از نظر تعداد نیز می‌توان اینچنین عنوان کرد که تفاوت کل خودروهای تولیدی امریکا و ژاپن با تولیدات خودرو چین تنها در 6 ماه نخست سال 2015 برابر با یک میلیون و 323 هزار و 439 دستگاه است که این تفاوت به‌تنهایی بیشتر از سهم خودرو تولید شده به وسیله برزیل است که در همین دوره با تولید یک میلیون و 276 هزار و 638 دستگاه نهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان بوده یا به مقدار نه‌چندان زیاد از سهم تولید خودرو اسپانیا کمتر است که به عنوان هشتمین تولیدکننده خودرو جهان در نیمه نخست امسال میلادی یک میلیون و 457 هزار و 703 دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کرده است.


    صنعت خودرو چین از تولد تا بلوغ
    در رابطه با روند رشد و گسترش صنعت خودروسازی کشور چین، همانطور که در اوایل این گزارش اشاره شد، نهال این صنعت در پرجمعیت‌ترین کشور جهان در سال 1928م به‌وسیله ژانگ ژوئه لیانگ کاشته شد.
    اما با فاصله اندک از لیانگ، یک چینی دوراندیش دیگر به نام «یانگ هو چنگ» که پی به اهمیت این حوزه تجاری مهم در فضای اقتصاد چین برده بود، فردی مبتکر و مخترع به نام تانگ ژونگ مینگ را به استخدام خود درآورد و وی را مامور طراحی و ساخت یک خودرو نمونه کرد که سوخت موتور محرکه آن از «شارکول» باشد (نوعی مایع سوخت).
    به عنوان مهم‌ترین اقدام تا آن زمان در سال 1945م شرکت خودروسازی چین در این کشور راه‌اندازی شد که سوخت مصرفی آن از روغن تونگ بود.
    در سال 1956م نخستین کارخانه تولید خودرو به شکل رایج امروزی در چین تاسیس و محصول آن، خودرو جی‌فانگ CA-30 که به‌عنوان شروع تولید خودرو مدرن از این رویداد یاد می‌شود.
    در سال 1958م کارخانه خودروسازی نانجینگ که پیش از آن یک واحد تعمیر وسایل نقلیه در ارتش چین بود تاسیس شد. نخستین خط تولید راه‌اندازی شده برای ساخت تراکتور نیز تا 9 ژوییه 1987 که آخرین دستگاه از تراکتورهای NJ134 در این روز ساخته شد، به فعالیت خود ادامه داد و در مجموع 161 هزار و 988 دستگاه از این تراکتورها در 4 مدل مختلف را تولید کرد.
    در ادامه و در فاصله سال‌های 1950 تا 1960م چندین کارخانه تولید خودرو دیگر در نان‌جینگ، شانگهای، جینان و پکن تاسیس و راه‌اندازی شدند.


    تا پایان نوامبر 2006 در کشور چین 6 هزار و 322 شرکت فعال در حوزه خودرو مشغول به کار بوده و درآمد حاصل از این صنعت در 9 ماه این سال به 143 میلیارد دلار افزون شد.
    واردات خودرو به کشور چین فقط به صورت خودروهای دست‌دوم مجاز بوده و حتی برای ایجاد محدودیت در همین مورد نیز تعرفه‌های قابل‌توجهی برای واردکنندگان و خودروهای وارداتی آنها وضع شده است.
    میزان صادرات خودرو چین مطابق آمار تا سال 2012م معادل یک میلیون دستگاه در سال بوده و کشورهای مقصد صادرات این خودروها نیز شامل الجزایر، برزیل، شیلی، مصر، عراق، ایران، فیلیپین، روسیه، عربستان سعودی، افریقای جنوبی و سوریه اعلام شده است. جالب اینجاست که صنعت خودروسازی چین در حقیقت برگرفته از فناوری ساخت خودرو در اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و فناوری و تجهیزات اولیه آن از شوروی وارد چین شده بود، اکنون در مرحله صادرات خودرو به روسیه است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو