فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با بیوئیک لسابر نسل چهارم مدل ۱۹۷۳

لوکس ۴۲‌ساله

عصر خودرو: دوران‌هایی از تاریخ صنعت خودرویی جهان سپری شده است که با مرور و مطالعه‌ای بر رویدادها و جو آن دوران، هوسی دوباره در انسان فوران کرده و آرزویی نامتعارف غالب می‌شود که ای‌کاش بهترین سال‌های زندگی و جوانی خود را در دهه‌های ۵۰‌، ۶۰ یا ۷۰ میلادی سپری می‌کردم.

لوکس ۴۲‌ساله
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شاید سینمای‌هالیوودی سبب ارائه نگرشی منحصربه‌فرد از اتومبیل‌های آمریکایی است؛ نگرشی که توانسته نوعی خاص از زندگی و پوشش را با انواع مدل‌های این اتومبیل‌ها در زمان‌ها و فصل‌های خاص در خاطرها ثبت کند. مثل اینکه علیرغم  وجود تمامی سختی‌های معیشتی مخصوص آن زمان، بازهم زندگی در آن دوران از لذت و شوقی خاص برخوردار بوده است؛ چراکه در عصر مدرن توجه خاصی بر تمامی جنبه‌های طراحی از جمله مدهای پوشش لباس، اتومبیل، خانه و... این 3 دهه معطوف است. در مبحث خودرویی نیز بسیاری از رویدادهای خاص و نفسگیر در این 3 دهه رخ داده است. تمام کمپانی‌های بنام در کل جهان، رقابتی پرهیجان و بی نظیر ازخود را در این بازه تاریخی برجا گذاشته‌اند. البته این کمپانی‌های آمریکایی بودند که در ردیف اول رقابت حضور داشتند. آمریکایی‌ها با تفکر هرچه بزرگ‌تر بهتر، خودروهای تولید انبوه فول‌سایزی را روانه بازار کردند که گذشته از زیبایی، دارای حجم و ابعادی واقعا تعجب‌برانگیزند. در این مطلب به همراه شما به ملاقات یکی از این فول‌سایزهای موجود در کشور از برند پرافتخار «بیوئیک»(Buick) خواهیم رفت.

    بیوئیک متولد شد ...

    شرکت بیوئیک موتورز در 19 می 1903 توسط ‌دیوید دانبار بیوئیک (David Dunbar Buick) تاسیس شد. دیوید متولد اسکاتلند بود که به همراه خانواده‌اش در کودکی به ایالات متحده و شهر صنعتی دیترویت مهاجرت کردند. او که خانواده فقیری داشت برای کمک به تامین مخارج خانواده، مدرسه را ترک کرد و وارد کارخانه تولید قطعات صنعتی شد. علاقه او به مکانیک و موتورهای درون‌سوز در آن زمان آرام آرام وی را به‌سوی صنعت اتومبیل‌سازی کشاند. اختراع معروف بیوئیک، موتور Valve in Head بود. سوپاپ این موتور در بالای آن قرار داشت و در مقایسه با موتورهایی که دریچه سوپاپ آنها در کنارشان قرار داشت پرقدرت‌تر بود. سال 1904 بود که دیوید بیوئیک‌ با نابغه تجاری به‌نام ‌ویلیام سی دورانت‌ (William C.Durant‌)آشنا شد. نتیجه این آشنایی البته بدون حضور خود دیوید بیوئیک، تشکیل کمپانی جنرال موتورز (GM) بود. دیوید بیوئیک به سبب اختلافاتی که با دورانت پیدا کرد از وی جدا شد و به نزد همسر و فرزندش در دیترویت بازگشت. دورانت که کارخانه بیوئیک را کامل خریداری کرده بود، بعداز این جدایی در سال 1908 با جدیت کامل اداره کارخانه را برعهده گرفت و با خرید اولدزموبیل، کادیلاک، پونتیاک و بعدها شورولت، توانست مجموعه قدرتمند کمپانی جنرال موتورز(GENERAL MOTORS) آمریکا را شکل دهد. دیوید بیوئیک در سال 1929 بر اثر سرطان روده در دیترویت درگذشت. بیوئیک با مدل‌های فراوانی همچون 88، رودمستر، اسکای‌لارک، پارک اونیو، الکترا، وایلدکت، رگال، سنچوری، ریویرا، لسابر و... به بازار عرضه شده است. از تمامی این مدل‌ها کم و بیش وارد ایران شده و حتی نمونه‌هایی ارزشمند از چند ریویرا موجود است. از زمان ورود بیوئیک به ایران خصوصا دهه 50 شمسی که بازار ورود خودروهای گران‌قیمت آمریکایی به کشور گرم بود، بیوئیک لقب اتومبیل دکترها را به خود گرفت. البته این لقب در آن زمان (دهه 70 میلادی) برای این برند در خود آمریکا نیز وجود داشت؛ چراکه دولت به فارغ‌التحصیلان دکترای پزشکی، یک بیوئیک به‌عنوان هدیه تقدیم می‌کرد. البته این مورد تنها علت انتخاب این لقب برای بیوئیک نیست.(نمونه‌هایی بسیار سالم از این بیوئیک‌های هدیه‌ای در کشور موجود هستند که در شماره‌های آینده به سراغ یکی از آنها در تبریز خواهیم رفت).

    بیوئیک لسابر: BUICK LESABRE
    اولین لسابر را هارلی ارل‌ (Harley Earl) در سال 1951 طراحی کرد. این اتومبیل بیشتر با امکانات و دیزاینی که داشت،‌ شبیه یک فضاپیما بود تا اتومبیل. نمونه طراحی وی به‌صورت کانسپت (Concept Car) در سال 1951 رونمایی شد اما متاسفانه به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی هیچ گاه روانه بازار نشد تا اینکه بعداز 8 سال یعنی در سال 1959 اولین نسل از لسابر به تولید انبوه رسید. لسابر 1959 بویی از مدل 51 نداشت ولی چنان زیبا بود که آمار فروش موفقش حاکی از این مسئله است. این موفقیت موجب شد بیوئیک در 8 نسل و 46 سال متوالی لسابر را به تولید برساند. در ادامه مطلب به بررسی و تست بیوئیک لسابر کاستوم سدان از نسل چهارم، تولید سال 1973 خواهیم پرداخت. زمان ملاقاتمان با بیوئیک لسابر 1973 فرارسیده، در یکی از خیابان‌های لوکس ولیعصر تبریز منتظر بودیم که ناگهان از دور خودرویی با ابعاد غیرمعمول چشمانمان را نوازش داد. باوجود خودروهای گران‌قیمت و حتی درشت‌اندام در اطراف، باز هم بسیار خودنماست. با نگاه‌های خیره‌شده عابرین، سوار بر این فول‌سایز زیبا به قصد یافتن محلی مناسب و فضایی باز در حال حرکت به بیرون از شهرهستیم. یک بعداز ظهر زیبای نیمه ابری در هوای پاییزی تبریز با تپه‌های نیمه بلند شرقی این شهر، لذت بردن از بیوئیک لسابر را دوچندان می‌کند.

    زیبا و عضلانی
    طراحی بیوئیک‌های دهه هفتادی بسیار جذاب است.‌ روی این اندام درشت ظرافتی عجیب به چشم می‌خورد. خط منحنی تیزی از انتهای گلگیرعقب مماس با خمیدگی سپر، از انتها به طرف جلو کشیده شده و با عبور از بالای دستگیره درها مسیر خود را ادامه داده و به خط تیز درِ موتور پیوسته و تا نوک آن ادامه دارد. این خط باعث ایجاد چهره‌ای مهاجم از لسابر است. رنگ قهوه‌ای تیره  متالیک بدنه موجب براق‌تر دیده‌شدن لوازم تزئینی کرومی خصوصا سپرها و رینگ‌های کرومی اورجینال بیوئیک است. رینگ‌ها سایز 15 و دارای کاپ وسط با نوشته BUICK MOTOR DIVISION  به همراه لوگوی پرچم 3‌رنگ بیوئیک است. این مدل از لسابر فقط دارای آینه بغل سمت راننده بوده که ممکن است با دیدن آن فکر کنید آینه بغل سمت شاگرد کنده شده اما در حالی که به‌صورت فابریک اینچنین طراحی شده است. در پایین‌ترین قسمت گلگیرها چراغ خطر تعبیه شده ‌که در گلگیرهای عقب به رنگ قرمز و جلو به رنگ نارنجی است. این رنگ‌ها به‌دلایل فنی ایمنی به‌کار رفته است، چنانچه شب هنگام با دنده عقب از یک فرعی در حال خروج باشید، رانندگان دیگر با دیدن این چراغ قرمز متوجه حرکت دنده عقب و عدم دید کافی شما خواهند شد ولی چراغ نارنجی گلگیر جلو نشانگر وجود میدان دید نسبتا خوب شما نسبت به محیط در هنگام خروج از فرعی‌هاست. لسابر 73 از سپرهای ساده و عریض کرومی بهره می‌برد. سپرعقب با خمیدگی‌های بدنه کاملا چفت شده است و چراغ‌های کشیده مستطیلی را به همراه جاپلاکی و چراغ‌های دنده عقب در خود جاداده است. سپرجلو که با 2 گل یا همان ریش سپر و لاستیک دورتا دور پوشانده شده، با خطوط کاپوت متوازن است و مانند گاردی سفت و سخت از آهن برای حفاظت از کل جلوی خودرو طراحی ‌شده است. اکثر فول‌سایزهای جنرال موتورز در دهه 70 از «نوک گلگیر» به جنسی غیر از جنس بدنه بهره می‌برند. اما بیوئیک متفاوت از تمامی خویشاوندانش این قاعده را کنار گذاشته است؛ یعنی نوک گلگیر با قاب دور چراغ کرومی احاطه شده ‌ و به همراه قسمتی از کاپوت، دوچراغ گرد در هر طرف را درخود جای داده است.(طرح دو چراغ گرد کنارهم از سال 59 درلسابر موجود بود تا اینکه در سال 1976 طرح دو چراغ مربع کنارهم جایگزین آن شد). حتی راهنماهای لسابر برخلاف قاعده در زیر سپر جای گرفته است. جلوپنجره با خطوط عمودی شکل، به پایین و پشت فیلرسپر منتهی می‌شود. علامت مستطیل‌شکل درازی که به 3 خانه تقسیم شده درهر دوطرف کاپوت قابل مشاهده است و از وجود موتور 350 اینچ مکعب(5700 cc-Small Block) در سینه لسابر خبر می‌دهد. اگر این علامت 4 خانه‌ای بود قطعا موتور 455 اینچ مکعب Big Block ‌روی بیوئیک نصب بود. درسال 1973 پلت فرم B-body در استایل‌های کوپه، کانورتیبل، سدان و اکثرا سدان‌ هاردتاپ به بازار عرضه می‌شد.

    لوکس و راحت
    وقتی سوار چنین خودرویی هستید نسبت به ابعاد آن انتظار لوکس بودن را نیز خواهید داشت. البته فضای نسبتا کوچک داخل کابین نسبت به ابعاد بزرگ بدنه کمی اذیت‌کننده است. کل کابین تماما به رنگ کرمی روشن است که بسیار کلاسیک و فانتزی دیده می‌شود. با نشستن‌روی صندلی‌های یک‌تکه بسیار نرم تمام چرم که بیشتر احساس کاناپه خانگی را دارند، نگاهمان به رودری‌های اورجینال با نوشته
    CUSTOM که پس از 42 سال کاملا نو مانده‌اند، افتاد. هر چهار شیشه به‌صورت برقی کار می‌کنند و باز و بست درها با قفل مرکزی قابل کنترل است. شکل داشبورد بسیار ساده و آمپرها بسیار جمع و جور و در دسترس راننده هستند. دور تمامی نشانگرها را قاب قهوه‌ای‌رنگی که شبیه رگه‌های طبیعی چوب می‌ماند، دربر‌گرفته است. رانندگی با این غول آمریکایی بسیار راحت‌تر از آنی است که به‌نظر می‌آید. اهرم تعویض دنده طبق اصول فول سایزهای لوکس در کنار فرمان جاگرفته‌ و حتی با لم دادن به پشتی صندلی نیز به‌راحتی در دسترس است. از دیگر امکانات موجود می‌توان به  سیستم تهویه مطبوع با کولر، تنظیم برقی صندلی جلو و همچنین گرمکن صندلی جلو اشاره کرد.

    قلب چدنی‌
    تنها نیم استارتی نیاز است تا سمفونی موتور 350 Small Block به گوش برسد. موتور 350 در اصل ساخت شورولت است که با اعمال سیاست‌های یکسان‌سازی حجم موتورها در کمپانی GM، این موتور به همراه گیربکس 3 سرعته 350 به‌صورت پایه‌ای در اکثر مدل‌های شورولت و بیوئیک نصب می‌شد. با قرار دادن گیربکس در حالت درایو(D) و رها کردن پدال ترمز، لسابرمان بمانند کشتی‌ روی آب حرکت می‌کند. به کمک شاسی یک‌تکه این احساس در واقع حقیقی است نه مجازی، واقعا هیچ ناهمواری قابل لمس نیست ولی گذر از پیچ‌ها با کمی سرعت، کار چندان آسانی نخواهد بود. مهم‌تراز هر چیز عملکرد بی‌عیب و نقص موتور گیربکس بعداز 4دهه موجب لذتی دوچندان است. با اشاره‌ای بر پدال گاز چالاکی این فول سایز ظاهر می‌شود و رسیدن به سرعت‌های بالا با شتاب نسبتا خوب در مقایسه با سن و وزن حدودا 2 تنی‌اش به‌راحتی انجام می‌پذیرد. هیچ تعویض دنده یا دنده معکوسی حتی کوچک‌ترین ضربه‌ای به کابین وارد نمی‌کند. تنها مشکل، گذر از مابین خودروهای دیگر در ترافیک شهری به‌دلیل عرض 2 متری‌اش است‌ که البته آن هم لذتی برای خود دارد. البته باید نگاه‌های خیره عابرین و سرنشینان دیگر خودروها را هم بر این مشکل افزود. به گفته مالک محترم، موتور اتومبیل‌شان استاندارد بوده و تمامی مسافرت‌های برون‌شهری را طی 2 سال اخیر با همین اتومبیل سپری کرده‌اند. البته عکس‌های شخصی ایشان گواه این مطلب است که در طول 2 سال اخیر حدودا نصف ایران را زیرپا گذاشته‌اند. واقعا رزومه‌ای خوب برای خودرویی 40 ساله است. در پایان از آقای «سینا شکاری» مالک پرشوق و ذوق بیوئیک لسابر که با حوصله هرچه تمام، وقت و خودروی زیبایشان را در اختیار تیم آزمایش‌فنی خودرو‌امروز در «تبریز» گذاشتند، صمیمانه سپاسگزاریم.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو