فونیکسریمکسبهتام

به سرپرستی محقق ایرانی انجام شد؛

تشخیص آلودگی هوا با اسمارت فون‌

عصر خودرو- محققان استرالیایی به سرپرستی پرفسور «کوروش کلانترزاده» موفق به توسعه حسگری شده اند که قادر به تشخیص آلودگی هوا است.

تشخیص آلودگی هوا با اسمارت فون‌
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، محققان استرالیایی به سرپرستی پرفسور «کوروش کلانترزاده» از موسسه فناوری سلطنتی ملبورن RMIT University موفق به طراحی و توسعه حسگری شده اند که مولکول های دی اکسید نیتروژن NO2 موجود در هوا را روی ورقه های کوچکی از دی سولفید جذب می کند.

    بنا بر گزارشات سازمان بهداشت جهانی WHO آلودگی هوای مبتنی بر دی اکسید نیتروژن سالانه 7 میلیون قربانی می گیرد که از این میان کودکان و افراد مسن با خطر و تهدید بیشتری مواجه هستند. محققان استرالیایی موفق به ساخت سنسوری شده اند که هشدارهای اولیه مبنی بر وجود سطح خطرناک NO2 در هوا را از طریق یک سنسور در اسمارت فون شناسایی می کند.

    دی‌ اکسید نیتروژن از مهمترین آلاینده‌ های هوا به شمار می رود. سالانه میلیون‌ ها تن از این گاز در اثر فعالیت‌ های انسانی به ویژه مصرف سوخت‌ های فسیلی تولید می‌ شود. دی‌ اکسید نیتروژن در ترکیب با هوای مرطوب تولید اسید نیتریک می‌ کند که موجب پوسیدگی شدید فلزات می‌ شود.

    همچنین در غلظت‌ های بالا باعث ایجاد مه‌ یا دود شده و میدان دید را به شدت کاهش داده و بر رشد گیاهان نیز اثر منفی فزاینده ای دارد. این گاز از اثر گلخانه‌ ای نیز برخوردار است. منابع تولید این آلاینده مصرف بنزین، گاز طبیعی، زغال سنگ و نفت در حرارت های بالا هستند.

    این سنسور با تلاش گروهی از محققان استرالیایی به سرپرستی «پرفسور کلانترزاده» توسعه یافته که مولکول های هوایی NO2 روی ورقه های کوچک disulphide دی سولفید جذب می شوند. سنسور با تحلیل مقدار مولکول هایی که روی ورقه ها قرار می گیرند قادر به تشخیص و تعیین میزان غلظت گاز موجود در اتمسفر است.

    دی سولفید در رنگ دانه های لاک الکل نیز استفاده شده و وابستگی طبیعی به مولکول های دی اکسید نیتروژن داشته و قادر به نگه داشتن این مولکول ها است که باعث افزایش دقت سنسورها می شود.

    پرفسور کوروش کلانترزاده در این رابطه می گوید : « عدم دسترسی مردم به ابزارهای این چنینی می تواند مانع مهمی در عدم کاهش میزان این گاز باشد زیرا با اطلاع از افزایش میزان این گاز می توان به مقابله با آن پرداخت. از سوی دیگر، سیستم های تشخیصی که در  حال حاضر وجود دارند دارای قیمت های گزافی بوده و به درستی قادر به تشخیص گازها از یکدیگر نیستند. استفاده از این سنسور نه تنها به صرفه تر است بلکه قادر به شناسایی دقیق این گاز است.»

    ساخت این سنسور در حالی است که مدتی پیش نیز محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت سنسور کوچکی شده بودند که قادر به تشخیص NO2 آزاد شده ناشی از مصرف سوخت های فسیلی بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو