فونیکسریمکسبهتام

مدیر واحد استاندارد شرکت عقاب افشان:

تمامی محصولات تولیدی عقاب‌افشان منطبق با استانداردهای اروپایی است

استانداردهای ایران مطابق تغییرات اروپا به روز شوند

عصر خودرو : مدیر واحد استاندارد شرکت عقاب افشان با اشاره به این که حدود یک سالی است که استاندارد‌های اروپایی از EC به Regulation تغییر پیدا کرده‌اند گفت: ضروری است استانداردهای ایران نیز مطابق این تغییرات به‌روزرسانی شوند.

تمامی محصولات تولیدی عقاب‌افشان منطبق با استانداردهای اروپایی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزرش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، مهندس رضا ولی  با بیان این که استاندارد‌های اجباری جاری در کشورمان عیناً ترجمه استاندارد‌های بین‌المللی EC اروپایی است افزود: شرکت عقاب افشان منتظر تغییر استاندارد‌های مذکور در ایران نمانده و محصولات خود را بر اساس آخرین نسخه اروپایی استاندارد‌ها به‌روزرسانی کرده است و بدین ترتیب هم‌اکنون کلیه محصولات فعلی این شرکت مطابق با استانداردهای روز اروپا تولید می‌شوند.

    متن کامل گفت‌وگو با مدیر واحد استاندارد شرکت عقاب افشان در ذیل آمده است:

    از سابقه همکاری‌تان با مجموعه عقاب افشان بگویید.

    رضا ولی هستم و از ابتدای سال 1384 در شرکت عقاب افشان مشغول به کار شدم. من با شرح وظیفه اجرا و اخذ استانداردهای خودرو (Homologation) و همچنین اخذ استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 برای این سازمان کار خود را آغاز کردم. پس از گذشت مدت زمانی اندک، واحد تضمین کیفیت را در کارخانه راه‌اندازی کردم و برای اخذ گواهینامه ISO 9001 به بررسی و تحلیل عملکرد سازمان و آماده‌سازی آن پرداختم و در سال 2008 میلادی موفق به اخذ این گواهینامه شدیم.

    بعد از آن با حفظ مسؤولیت‌های قبلی، مسؤولیت استانداردسازی شبکه خدمات پس از فروش شرکت بر اساس استاندارد‌های ایران و شرکت اسکانیا نیز به بنده محول شد که در این راستا توانستیم گواهینامه استاندارد عملکرد نمایندگی اسکانیا (DOS) را برای تعمیرگاه مرکزی اخذ کنیم و در بازرسی و رتبه‌بندی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز همواره جایگاه مطلوبی را در بین مراکز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروسازی داشته باشیم.

    به عنوان مثال، در سال 93 توانستیم رتبه اول را در رضایتمندی مشتری و رتبه دوم را در رده‌بندی شرکت‌های خدمات‌رسان کسب کنیم. در سال 91 واحد تضمین کیفیت از این واحد جدا شد و تحت مدیریت دیگری قرار گرفت. هم‌اکنون این واحد با مسؤولیت استانداردسازی محصولات و شبکه خدمات پس از فروش، تأیید استاندارد قطعات در فرایند ترخیص از گمرک، تدوین کتابچه درصد ساخت داخل (IPI) و ارتباط با نهاد‌هایی همچون شرکت بازرسی، سازمان استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... در شرکت عقاب افشان انجام وظیفه می‌کند.

    چقدر موضوع استانداردسازی برای شرکت تولیدی و صنعتی عقاب افشان در اولویت قرار دارد؟

    استاندارد بودن محصول تولیدی، اولویت نخست شرکت عقاب افشان است، چون محصولی که ما تولید می‌کنیم مشمول استاندارد‌های اجباری ملی و بین‌المللی است. خودروسازی در دنیا صنعتی مهم، جنجالی و در عین حال مشمول رعایت قوانین ایمنی و بین‌المللی یکسان است.

    زمانی یک خودرو می‌تواند مجوز تردد در جاده‌ها را اخذ کند که در ابتدا توسط یک سازمان ذیصلاح (که در ایران سازمان ملی استاندارد ایران است) مورد تأیید قرار گیرد. بنابراین اگر خودروی تولیدی شما استاندارد نباشد نمی‌توانید محصول خود را به فروش برسانید.

    حوزه وظایف واحد استاندارد چیست و معمولاً چگونه این واحد بر فرایند استانداردسازی محصولات تولیدی نظارت می‌کند؟

    همان طور که قبلاً گفتم، این واحد وظایف متعددی دارد که یکی از آن‌ها استانداردسازی محصولات و اخذ تأییدیه نوع آنهاست. خودرو‌ها مطابق قوانین بین‌المللی به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ گروه مسافری M (M1، M2، M3)، گروه باری N (N1، N2، N3) و گروه تریلرO  (O1، O2، O3، O4) که مطابق قوانین فعلی سازمان ملی استاندارد ایران با احتساب مباحث آلایندگی در مجموع 55 استاندارد اجباری برای کل گروه‌های خودرویی تعیین شده است و هر خودرویی با توجه به نوع کاربری آن مشمول برخی از این استاندارد‌ها می‌شود.

    به عنوان مثال، اتوبوس در زیرگروه M3 مشمول 36 استاندارد اجباری از این فهرست است. در این راستا، واحد استاندارد باید اطمینان حاصل کند اتوبوسی که مقرر است ساخته شود این استاندارد‌ها را داشته باشد؛ به همین منظور در همان ابتدای بحث طراحی محصول در کنار واحد تحقیق و توسعه قرار می‌گیرد و مشاوره و مشارکت لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

    بعد از فرایند طراحی، یک نمونه از محصول بر اساس معیارهای طراحی ساخته می‌شود و برای صحه‌گذاری و اخذ تأییدیه‌های لازم مطابق با تک‌تک استاندارد‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به مراکز آزمون خارج از سازمان ارسال می‌گردد. بعد از اخذ تأییدیه‌های آزمون‌های استاندارد، نمونه محصول و مدارک مربوط به آن برای بررسی و تأیید به شرکت بازرسی کیفیت و سپس به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال می‌شوند و در انتها بعد از تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز شماره‌گذاری محصول به راهنمایی و رانندگی ناجا ارسال می‌شود. راهنمایی و رانندگی ناجا نیز پس از طی فرایندی اقدام به شماره‌گذاری محصولات می‌کند.

    به عنوان متولی بحث استانداردسازی محصولات عقاب افشان چقدر اتوبوس‌های تولیدی این شرکت را به استانداردهای روز دنیا نزدیک می‌دانید؟

    شرکت عقاب افشان در ابتدا موظف به رعایت الزامات قانونی و ملی ایران و بعد برای صادرات موظف به رعایت الزامات قانونی کشور مقصد و یا قوانین بین‌المللی است. استاندارد‌های اجباری جاری در کشورمان عیناً ترجمه استاندارد‌های بین‌المللی EC اروپایی هستند ولی حدود یک سالی می‌شود که استاندارد‌های اروپایی از EC به Regulation تغییر پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد لازم است استانداردهای ایران نیز مطابق این تغییرات به‌روزرسانی شوند.

    با این حال از آنجایی که سیاست شرکت عقاب افشان ارائه محصولی استاندارد، باکیفیت و با قابلیت صادرات به دیگر کشور‌هاست، این شرکت منتظر تغییر استاندارد‌های مذکور در ایران نمانده و محصولات خود را بر اساس آخرین نسخه اروپایی استاندارد‌ها به‌روزرسانی می‌کند. هم‌اکنون کلیه محصولات تولیدی فعلی این شرکت مطابق با استانداردهای روز اروپا تولید می‌شوند.

    چقدر شرکت اسکانیای سوئد بر استاندارد بودن محصولات شرکت عقاب افشان نظارت دارد؟

    شرکت عقاب افشان در کنار برند خود، نام و نشان برند اسکانیا را نیز بر روی محصولات تولیدی‌اش الصاق می‌کند، بنابراین استاندارد بودن محصولات برای شرکت اسکانیا از اهمیت زیادی برخوردار است. شرکت اسکانیا از ابتدای طراحی و تولید تا خدمات پس از فروش بر محصولات و فرایندهای مرتبط با آن نظارت دارد و مشاوره‌های لازم را انجام می‌دهد.

    یکی از موضوعات مهم در نگهداری اتوبوس‌ها استفاده از قطعات یدکی اصلی و استاندارد است. نظارت بر این امر چگونه صورت می‌گیرد؟

    برای کلیه قطعات به‌کاررفته در تولید اتوبوس، استاندارد‌ها و معیارهای فنی مشخصی تعریف و تعیین شده است که قطعات بر اساس این مشخصات از تأمین‌کنندگان داخلی و یا خارجی خریداری می‌شوند. در همین راستا برای حصول اطمینان از رعایت این مشخصه‌ها، واحد کنترل کیفیت در ابتدای ورود قطعات، نظارت و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد. در مورد خدمات پس از فروش نیز کلیه قطعات از تأمین‌کنندگان اصلی اسکانیا خریداری می‌شوند.

    دانش لازم برای استانداردسازی قطعات مورد استفاده در تولید اتوبوس‌ها از چه مسیری تأمین می‌شود و در اختیار کارکنان شرکت عقاب افشان قرار می‌گیرد؟

    کسب دانش در شرکت عقاب افشان از راه‌های گوناگونی صورت می‌گیرد. از آنجایی که واحد استاندارد با سازمان‌های نظارتی داخل ایران همچون شرکت بازرسی، سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور ناجا در ارتباط است و وظیفه به‌روزرسانی مدارک استاندارد محصولات شرکت را دارد، به محض آگاهی از تصویب قوانین و استانداردهای جدید و یا تغییر در آن‌ها اطلاعات لازم را به واحد‌های مرتبط انتقال می‌دهد و اعمال این قوانین در سازمان را پیگیری می‌کند.

    همچنین واحدهای آموزش و منابع انسانی رسالت جذب نیروهای متخصص و آموزش آن‌ها را با توجه به پیشرفت صنعت برعهده دارند. شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و بازدید از کارخانجات خودروسازی و قطعه‌سازی خارج از کشور نیز به کسب دانش روز دنیا و جذب ایده‌های جدید کمک شایانی می‌کند.

    رویکرد مجموعه عقاب افشان نسبت به موضوع استانداردهای بین المللی چگونه است؟

    همان طور که قبلاً گفتم، سیاست شرکت، تولید محصولات باکیفیت و با قابلیت صادرات به دیگر کشور‌ها در سراسر جهان است. لازمه این امر تولید محصول بر اساس استانداردهای بین‌المللی است و به همین دلیل در حال حاضر استانداردهای روز اروپا در تولیدات این شرکت به اجرا گذاشته می‌شوند و تغییرات آتی در استانداردهای بین‌المللی بر روی محصولات اعمال خواهد شد.

    به عنوان یکی از متخصصان حوزه استاندارد خودرو، فکر می‌کنید چقدر در کشور ما به موضوع استاندارد در صنایع خودروسازی توجه می‌شود؟

    متأسفانه با توجه به اینکه از آغاز تولید خودرو در کشورمان چندین دهه گذشته ولی استانداردسازی محصولات در صنایع خودروسازی از حدود سال 1385 به بعد توسط سازمان ملی استاندارد ایران مورد توجه قرار گرفته که تا به امروز نیز ادامه داشته و روند مثبت و روبه‌رشدی را طی کرده است. ولی این حوزه به حمایت‌های وسیع دولت نیاز دارد که از جمله می‌توان به ایجاد مراکز استاندارد در کشور برای تست خودرو اشاره کرد، زیرا خودروسازان با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌های موجود، برای انجام آزمون‌ها در خارج از کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

    چقدر این مسأله برای خودروسازان بزرگ خارجی مهم است؟

    خودرو، محصول مهمی به شمار می‌رود که نقشی ضروری در زندگی انسان ایفا می‌کند، بنابراین کلیه خودروسازان بزرگ جهان برای جذب مشتری و کسب سهم بیشتر بازار علاوه بر رعایت الزامات استانداردی و قوانین بین‌المللی اقدام به تعریف و ارائه قابلیت‌ها و فن‌آوری‌های جدید در محصولات خود می‌کنند.

    اگر موضوع قابل ذکر دیگری هست بفرمایید؟

    باید به یکی دیگر از وظایف مهم واحد استاندارد تحت عنوان استانداردسازی شبکه خدمات پس از فروش اشاره کنم. ما در این زمینه از الزامات شرکت اسکانیای سوئد )استاندارد (DOS، الزامات قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین الزامات شرکت عقاب افشان استفاده می‌کنیم و در طول این سالها با نظارت و بررسی مستمر توانسته‌ایم جایگاه مناسبی را بین سایر شرکت‌های خدمات پس از فروش به دست آوریم.

    استقرار فرهنگ اجرایی در مبحث استانداردسازی، فرایند بسیار مهم و در عین حال مشکلی است، زیرا شما با نیروی انسانی‌ای مواجهید که هر یک تفکرات متفاوتی دارند و اعمال تغییر در رفتار و تفکرات آن‌ها نیازمند صرف زمان و برنامه‌ریزی‌های مناسب و دقیق است. ما هم‌اکنون در کل کشور تعداد 17 نمایندگی فعال و چندین تعمیرگاه در حال بررسی و بهبود وضعیت برای ورود به شبکه خدمات داریم که بررسی و نظارت بر عملکرد آن‌ها به صورت مستمر صورت می‌پذیرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو