فونیکسریمکسبهتام

مقایسه کابین ۵ کشنده مطرح بازار اروپا

اتاق رویاها

عصر خودرو - چند سال قبل که هنوز نسل جدید اسکانیا و رنو معرفی نشده بود، در یک مقایسه بین محصولات شرکت های اسکانیا، مرسدس بنز، ولوو، مان و داف، مرسدس بنز آکتروس توانست رتبه اول در تست هزار امتیازی را بین رقبایش به دست آورد.

اتاق رویاها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در سال پیش با حضور نسل جدید اسکانیا این رقابت بین اسکانیا سری S، ولوو FH، مرسدس بنز آکتروس و DAF XF برگزار شد که این بار نوبت قهرمانی اسکانیا بود. در آخرین تست مرحله گروهی که بین همه کشنده های دوربُرد اروپایی برگزار شد، این رنو T بود که توانست از عنوان کامیون برتر سال خودش دفاع کرده و به رتبه اول برسد. اکنون با حضور نسل جدید اسکانیا سری S و رنو T، مقایسه ای بین 5 کشنده اروپایی بازار انجام شده است تا برترین کابین در این میان از نظر فضا سازی، راحتی و ارگونومی انتخاب شود. قابل ذکر اینکه امسال نسل جدید کشنده های MAN، مرسدس بنز آکتروس و ایویکو استرالیس نیز معرفی خواهند شد که رقابت برای شرکت هایی چون اسکانیا و رنو بیش از پیش سخت خواهد شد.

منطقه رقابت
یکی از مهمترین ویژگی های یک کامیون خوب برای یک راننده، داشتن یک فضای بزرگ و راحت در کابین با ارگونومی بالاست که می توان گفت این ویژگی در کنار شاخصه های فنی حتی از ظاهر خودرو نیز مهمتر است چراکه راننده زمان زیادی را در پشت فرمان و یا در جای خواب در حال گذران وقت است و به همین خاطر یک داشبورد و اتاق با طراحی خوب، ایمن و با راحتی بالا را به هر فاکتور دیگری ترجیح می دهد. قابل ذکر اینکه دو شرکت مرسدس بنز و ولوو در این رقابت حاضر نشدند چرا که نسل جدید آکتروس در حال گذراندن آزمایش های میدانی است تا به زودی از آن رونمایی شود. همچنین  در این رقابت سعی شد تا از رنگ ها و نسخه هایی با ویژگی‌های خاص استفاده شود. برای مثال MAN حاضر در تست از نسخه  تولید محدود Lion Edition است و رنو نیز با رنگ مات خود، شخصیت ظاهری قوی‌تری را القا می کند. ایویکو با رنگ آمیزی مسابقات داکار، چهره‌ای پرهیبت تر پیدا کرده است و دائما موفقیت و توانایی های خود را در مسابقات سنگین و طاقت فرسای داکار، یادآوری می کند. ولی DAf و اسکانیا در این رویایی با نسخه های خاص خود شرکت نکرده اند.

DAF XF SSC
این کشنده دارای قدیمی ترین اتاق در این رقابت است که البته جزو جادارترین ها نیز خواهد بود. در داخل اتاق دقیقا برنامه داف با نام Pure Excellence را که در آن رنگ‌آمیزی داشبورد متحول شد را می‌توان دید. رنگ قهوه ای این قسمت شاید برای بسیاری ناخوشایند باشد اما وقتی آن را در ترکیب با رنگ و قطعات آلومینیومی می بینیم، باعث ایجاد یک هارمونی زیبا می شود. ابعاد اتاق کاملا بیانگر جادار بودن آن است و می‌توان گفت راننده در این کابین کم و کسری نخواهد داشت. ضمن اینکه در بخش هایی مثل میز غذاخوری که از زیر تخت خواب بیرون می آید، هنوز برترین است. صندلی های داف ظاهری تنومند دارند و البته ضخامت تشک نیز در این دیدگاه بی‌تاثیر نیست. دکمه‌های تنظیم نور داخل کابین و همچنین سیستم تهویه مطبوع، جدید شده اند و البته جانمایی تازه ای نیز دارند. ضمن اینکه جالیوانی های جدیدی نیز برای داخل اتاق در نظر گرفته شده است. اما باید در میان این همه ویژگی مثبت به مهمترین نقطه ضعف این کشنده نیز اشاره کنیم که انباری کوچک بار در بغل در هاست؛ هر چند کلاف در به شکل بزرگ طراحی شده اما دهانه ورودی برای دسترسی به داخل محفظه، تنگ و کوچک است. در این کشنده همچنین صندلی‌گردان شاگرد دیده نمی شود.

ایویکو استرالیس Hi-way
راحتی در ایویکو به طرز عجیبی بالاست و در پشت فرمان نیز همین حس را خواهید داشت. کابین شاید ظاهرا ابعاد بزرگی نداشته باشد اما به لطف سقف بلند آن، فضای زیادی را در بالای تخت خواب و هم چنین سر راننده فراهم می‌کند که این حجم فضا در این بخش ها در کشنده های دیگر دیده نمی شود. صندلی شاگرد قابلیت چرخش دارد که از این نظر یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. اما تشک روی تخت ضخامت کمی دارد که چند تکه بودن آن، ممکن است کمی ناخوشایند باشد. دسترسی به فضای بالای تخت به کمک یک نردبان کوچک به راحتی ممکن است. نکته منفی دیگر در خصوص ایویکو این است که حتی اگر یک فرش کوچک روی تونل موتور قرار داشته باشد، بیرون آمدن یخچال از زیر تخت را با مشکل روبرو می کند. در نهایت می توان گفت هرچند این کشنده فضای خوبی را در اختیار راننده قرار می دهد و کار با ادوات آن آسان است اما برخی عیوب کوچک در این کابین، آزار دهنده خواهد بود؛ کابینی که برای زندگی و کار بسیار عالی است و مطمئنا در نسل جدید استرالیس که در حال گذران تست ها و آزمایشات فنی است، بهتر نیز خواهد شد.

رنو High-T
رنو T در سال 2013 رونمایی و در سال 2014 به عنوان کامیون برتر اروپا انتخاب شد. این کشنده هنوز هم با گذشت 5 سال از برترین های کلاس خودش است که مهندسی را می توان در همه جای آن دید. نسخه شرکت‌کننده در این آزمایش با داشتن رنگ مات مشکی، ابهت خاصی دارد، داخل کابین نیز زیبا با ظاهری تنومند طراحی شده است اما برترین مطلق نیست. رنو سعی کرده تا در سری T راحتی رانندگی بالا باشد که البته در این میان، نحوه استفاده از کروز کنترل را باید نادید گرفت. با این وجود در بخش‌هایی مثل صندلی گردان، تا شدن صندلی، یخچال بزرگ کاملا راضی‌کننده است. همچنین این خودرو به همراه اسکانیا و DAF دارای قفل شب است که یک سیستم مکانیکی ساده برای جلوگیری از باز شدن درها در زمان خواب بودن راننده حتی در صورت داشتن کلید است. کابین ارتفاع بالایی دارد که از این نظر هم چون اسکانیاست و با ابعاد بزرگی که دارد، می توان آن را با DAF و MAN مقایسه کرد. تخت خواب پایینی دارای عرض زیادی است که در زیر آن به خوبی فضا سازی شده است و نردبان تعبیه شده برای تخت بالا، هم کاربردی و ظریف است و هم زیبا. وجود صندلی‌گردان شاگرد یک امتیاز مثبت دیگر برای آن محسوب می شود و انباری های بغل در نیز دارای فضای زیادی با ورودی باز هستند.

MAN TGX XXL
ترکیب دو رنگ قرمز و مشکی به همراه آفتاب‌گیر رنگ شده این کشنده، ظاهری تنومند تر از واقعیت TGX را در ذهن پدید می آورد که رینگ های مشکی رنگ چرخ ها، این وضعیت را تکمیل می کند. کشنده MAN TGX با اتاق XXl که بزرگترین کابین در خط تولید این شرکت است، یکی از بزرگترین کابین های حال حاضر اروپا به حساب می آید که در بحث ابعاد داخلی حتی از DAF نیز سرتر است.  فضای داخل کابین را می توان به یک دفتر تجاری شبیه دانست که در عین مردانه بودن، بسیار دوست داشتنی است و مان سعی کرده است تا با رنگ آمیزی های متنوع، دست خریدار را در داشتن یک فضای دلخواه، باز بگذارد که این ویژگی در ترکیب با نورپردازی زیبای داخل اتاق، تکمیل می شود.
MAN در این سری جای سوییچ را تغییر داده و همچنین یخچال نیز با تغییراتی، دارای عمق بیشتر و فضای جادارتری شده است. با این حال هنوز هم ترمز پارک (ترمز دستی) در کف کابین قرار دارد که قرار گرفتن آن بر روی داشبورد می تواند تردد در داخل کابین را راحت تر کند. آینه های بغل دارای ابعاد بزرگی هستند که در قسمت شاگرد به یک دوربین نیز مجهز شده اند. محصولات MAN همیشه از راحت ترین کابین ها برای رانندگی و زندگی برخوردار بوده اند و TGX نیز با گذشت یک دهه از تولدش، کماکان از برترین های کلاس خود به شمار می رود. تخت خواب این کشنده در باریک ترین قسمت خود دارای 9 سانتیمتر ضخامت است که از این نظر نیز از راحت ترین ها محسوب می شود.

اسکانیا S های‌لاین
اسکانیا عاشقان زیادی در سراسر دنیا دارد که مهمترین علت آن نیز موتور های 8 سیلندر خورجینی این خودروساز است. این کشنده دارای زیباترین نمایشگر داشبورد است و صندلی های آن حس بسیار خوبی از راحتی و نشستن روی چرم را تداعی می کنند. در واقع اسکانیا تمرکز زیادی روی راحتی و کیفیت مواد سازنده کابین خود کرده است که نتیجه آن نیز راحتی و لذت بالای رانندگی در این کشنده شده است. اما باید اعتراف کرد که در قسمت خواب، راحتی تخت برخلاف ابعاد آن چندان راضی‌کننده نیست. ارتفاع ورودی به اتاق، بیشترین در بین همه شرکت‌کننده‌هاست اما در نقطه مقابل، طول کابین در بین این 5 کشنده، بیشترین نیست.

نتیجه گیری
بهترین ظاهر کابین را اسکانیا دارد هر چند که از نظر فضای داخل اتاق، کمترین است. سه کشنده DAF، رنو و MAN دارای فضای زیادی هستند که از این نظر، ایویکو نیز بسیار به آنها نزدیک است. کشنده MAN حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند و در کنار DAF دارای بیشترین فضای داخل هستند. اما برای رسیدن به برترین انتخاب، MAN دارای کمبودهایی هست که رنو آنها را ندارد و یکی از آنها، ورودی و پله های زیبای رنو است که راننده را به یاد کشنده رنومگنوم می اندازد. می توان گفت رنو دارای برترین کابین در مجموع از بین این 5 کشنده است.

 

* مهندس علیرضا داودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو