فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی دولت عنوان کرد

تامین منابع جدید خرید کالا و خودرو از کاهش سپرده قانونی

پول چاپ نمی‌کنیم

عصر خودرو- سخنگوی دولت با بیان اینکه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدها تجمیع و به طرح‌های عمرانی اختصاص می‌یابد، محل تامین اعتبار تسهیلات خرید خودرو و کالا را منابع حاصل از کاهش سپرده قانونی بانک‌ها عنوان کرد.

تامین منابع جدید خرید کالا و خودرو از کاهش سپرده قانونی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محمد باقر نوبخت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، در رابطه با اظهارات اخیر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور اظهارداشت:‌ در خصوص اظهارات آقای ترکان باید ببینیم که اصل موضوع چیست، بنده در جلسات قبلی تصریح کردم که نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور در ارتباط به بازار سرمایه و بورس بوده که نگرانی‌های خود را مطرح کردند.

    وی با اشاره به گلایه سهام‌داران در بورس از قیمت خوراک پالایشگاه‌ها افزود: قانون برای نرخ بازدهی نیز عدد 25 درصد را تعیین کرد و همه راه‌ها را بست تا نرخ خوراک پالایشگاه‌ها به گونه‌ای نشود که سود غیرمتعارف در این صنعت به وجود بیاید، کسانی که 13 سنت را مطرح می‌کردند معتقد بودند با همین نرخ هم سود و هم نرخ بازدهی لازم وجود دارد.

    سخنگوی دولت تأکید کرد: آقای ترکان نیز درباره این مسئله معتقد است که نرخ 13 سنت دارای سود کافی است در حالی که سهامداران بازار بورس از این عدد اظهار خرسندی نمی‌کنند.

    نوبخت همچنین اضافه کرد: آقای ترکان در اظهاراتشان گفتند اگر این 13 سنت کمتر شود سود بیشتری به گروه خاصی تعلق می‌گیرد و این مسئله را تعبیر به رانت کرده‌اند و مطمئناً منظورشان این چهار وزیر نبوده بلکه به تشریح آثار این درخواست به بازار بورس پرداختند.

    وی تأکید کرد: این مطلب نظر مشاور رئیس‌جمهور بوده و نظر رسمی دولت تلقی نمی‌شود زیرا نظر رسمی دولت توسط سخنگو بیان می‌شود و آقای ترکان نیز تنها نظرشان را مطرح کرده‌اند.

    سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا وزرا به طور جداگانه پیرامون مسائل اقتصادی و بحران‌های پیش رو به رئیس‌جمهور نامه نوشته‌اند یا خیر، گفت: نامه‌نگاری وزرا با رئیس‌جمهور امری متعارف است و به معنای بحران نیست، هر روز ما (وزرا) و معاونین برای حل مشکلات دستگاه‌ها نامه دریافت می‌کنیم و به آقای رئیس‌جمهور نامه‌های زیادی می‌آید و این یک مسئله متعارفی است که برخی از این نامه‌ها را آقای رئیس‌جمهور به بنده منعکس می‌کند که تلاش می‌کنیم تا مشکلات حل شود.

    * پیش بینی رشد اقتصادی 5-6 درصد در سال آینده

    نوبخت با بیان اینکه بر اساس آمارهای رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال مثبت بوده است ولی با این اعداد نمی‌توانیم رونقی که نیاز داریم را به اقتصاد دهیم خاطرنشان کرد: تمام مراجع رسمی، اقتصادی در جهان برای اقتصاد ایران رشد 5 تا 6 درصد را برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند.

    وی در ادامه این نشست با بیان اینکه در حالی که برجام مورد تأئید قرار گرفته ولی همچنان ما در حال تحریم هستیم، گفت: نظام بانکی ما همچنان در تحریم قرار دارد و با وجود صادرات محدود نفت باز هم این پول‌ها را نمی‌توانیم وارد کشور کنیم.

    وی با بیان اینکه باید برای رونق اقتصادی به رشد 8 و 9 درصدی برسیم اضافه کرد: اقدامات ما تاکنون برای افزایش رشد اقتصادی بود که ما دو سیاست را از ابتدای شروع به کارمان در کنار مهار تورم و خروج از رکود اجرایی کردیم و با همین انگیزه اقدامات چند ماه آینده در قالب بسته اقتصادی ویژه ادامه خواهد یافت.

    * تحریک تقاضا برای خالی شدن انبار‌ها

    سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انبار شدن تولیدات برخی صنایع تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد برخی اقلام پرمصرف مانند صنایع خودرو با مشکل انباشته شدن تولیدات در انبارها مواجه هستند که برای سرعت بخشیدن به تولید جاری باید انبارها را خالی کنیم، در این ارتباط باید قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند که این سیاست را در همه کشورها برای تحریک تقاضا دنبال می‌کند.

    نوبخت در پاسخ به خبرنگاری که گفت با توجه به کاهش درآمدهای دولت منابع بسته خروج از رکود در بخش خودرو، کارت اعتباری خرید کالا و مسکن از خطوط اعتباری بانک مرکزی تامین خواهد شد و آیا این منابع تورم زا نیست، تأکید کرد: ما برای تحریم تقاضا از دو ابزار مالی و پولی استفاده می‌کنیم که البته عده‌ای می‌گویند این سیاست‌ها فقط پولی است، در حالی که این پول هنگامی که تزریق می‌شود می‌تواند درآمدی را برای کارکنان ایجاد کند و چیزی که تحت عنوان تسهیلات یاد شد از ابزارهای پولی است.

    وی اضافه کرد: همچنین بنگاه‌هایی می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند که در جهت افزایش کیفیت و مناسب‌سازی قیمت کالاهای تولید خود اقدام کنند، واحدهای تولیدی در دریافت این تسهیلات در اولویت خواهند بود و صنایعی که امکان افزایش تولید را دارند ولی رشد تولیدشان کند شده است بتوانند به شرط مناسب‌سازی قیمت‌ها و افزایش کیفیت تسهیلات دریافت کنند.

    سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خودروسازان نیز از این امر مستثنی نیستند زیرا در این میان هم تولیدکنندگان نیاز به تأمین مالی دارند و هم مصرف کنندگان می‌توانند از تسهیلات خرید خودرو استفاده کنند.

    * تحریم‌ها فعلا ادامه دارد

    وی با اشاره به تحریم‌های سوئیفت، گفت: نه تنها در بحث سوئیفت بلکه در موارد دیگر هم تحریم‌ها همچنان ادامه دارد.

    * برداشته شدن تحریم‌ها تا 24 آذر

    سخنگوی دولت ادامه داد: قرار است از زمان اجرایی شدن کامل برجام طرف مقابل تحریم‌ها را بردارد و ما نیز در این میان تعهدات خود را اجرا کنیم بنابراین تا تعهدات انجام نشود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. البته پیش‌بینی می‌شود که تا 24 آذرماه با اجرایی شدن تعهدات، تحریم‌ها نیز در آن زمان به طور کامل لغو شود ولی ما به زمان قائل نیستیم.

    * بودجه 7500 میلیارد تومانی عمرانی از محل درآمدهای دولت تامین می‌شود

    وی در رابطه با اینکه تسهیلات وام 25 میلیونی خودرو و خرید کالا از کدام منابع تأمین می‌شود، گفت: ما دو منبع برای پرداخت تسهیلات داریم. نخستین منبع شامل منابع در اختیار دولت یا منابع دولتی است که عمدتاً از محل درآمدها تأمین می‌شود.

    سخنگوی دولت اضافه کرد: در همین ارتباط نیز 7 هزار و 500 میلیارد تومان از محل درآمدها تجمیع و به طرح‌های عمرانی اختصاص و پرداخت شده است.

    *‌ تامین تسهیلات خرید خودرو و کالا با کاهش سپرده قانونی بانک‌ها

    نوبخت در تشریح منبع دوم دولت در پرداخت تسهیلات به مردم گفت: همانطور که می‌دانید بانک‌ها سپرده‌هایی را که از مردم می‌گیرند بخشی از آن را که حدود 13 درصد است به عنوان سپرده قانونی به بانک مرکزی می‌سپارند و بقیه منابع خود را می‌توانند به عنوان تسهیلات پرداخت کنند و به طور کلی این پول خود مردم است که تبدیل به تسهیلات می‌شود.

    وی تأکید کرد: در همین میان نیز بانک مرکزی اجازه دارد با توجه به معوقات گذشته بانک‌ها تا 3 درصد سپرده کمتری از بانک‌ها دریافت کند بنابراین منابع بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بیشتر خواهد شد، پس این اقدامات چاپ پول نیست بلکه پول مردم است که نزد نظام بانکی بوده و در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود.

    * واردات تکنولوژی از آمریکا انجام می‌شود/ تاکید رهبر انقلاب عدم واردات کالاهای مصرفی بود

    سخنگوی دولت در رابطه با تأکیدات رهبر انقلاب مبنی بر جلوگیری از واردات بی‌رویه به خصوص از کالاهای مصرفی از آمریکا گفت: توصیه رهبر انقلاب برای ما پیرامون این موضوع بسیار ارزشمند بوده، در همین ارتباط به تولیدکنندگان توصیه کردیم کیفیت را افزایش داده تا ما به واردات نیازی نداشته باشیم و باید روی توان ملی حساب کنیم.

    نوبخت ادامه داد: واردات جزء‌ در موارد اجتناب‌ناپذیر انجام نخواهد گرفت اما قطعاً‌ با توجه به محدودیت تولید در داخل و ارزش افزوده‌ای که در داخل روی مواد خام وارداتی صورت می‌گیرد مقداری واردات خواهیم داشت.

    وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تنها کشوری که اجازه واردات از آن را نداریم رژیم صهیونیستی است اما برای واردات از آمریکا ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما تذکر رهبری را اجرا می‌کنیم.

    سخنگوی دولت، گفت: رهبر انقلاب تصریح کردند که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نشود،‌ ولی در صورتی که واردات تکنولوژی باشد می‌تواند انجام شود. تعدادی از اقلام وارداتی از این کشور نیز به همین دلیل است. ما روی این مسئله بسیار حساسیم و رشد تولید ما به واردات وابسته نخواهد بود بلکه به تولید داخلی وابسته است.

    * دولت تصمیمی برای خروج پتروشیمی از بورس ندارد

    نوبخت در رابطه با خروج کالاهای پتروشیمی از بورس، گفت: دولت تصمیمی برای خروج کالاهای پتروشیمی از بورس ندارد ولی درباره مناسب‌سازی قیمت خوراک پالایشگاه‌ها وزارت نفت در حال تعیین نرخ است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو