فونیکسریمکسبهتام

استفاده از فرامین صوتی در خودرو موجب حواس پرتی رانندگان می شود

عصر خودرو: نتایج یک بررسی نشان می دهد نصب تجهیزاتی که دریافت فرامین صوتی را در خودروها ممکن می کنند به جای کمک به هدایت خودرو موجب پرت شدن حواس راننده می شوند.

استفاده از فرامین صوتی در خودرو موجب حواس پرتی رانندگان می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، نتایج این بررسی که روز گذشته منتشر شده ابهامات جدی در مورد امنیت خودروهای مذکور به وجود آورده است.

    در سال های اخیر بسیاری از خودروها به امکاناتی برای دریافت فرامین صوتی مجهز شده اند. از این فناوری ها برای تسهیل گفت‌وگو با تلفن همراه و انجام کارهای مختلفی مانند روشن و خاموش کردن تهویه مطبوع و برف پاک کن استفاده می شود.

    مهم ترین خطر این فناوری نوظهور پرت کردن حواس راننده و امکان وقوع برخی خطاهای زبانی است.

    تلاش برای صدور فرامین صوتی درست باعث می شود تا 27 ثانیه قبل و بعد از صدور فرمان راننده از تمرکز لازم برای هدایت خودرو برخوردار نباشد. در مورد سیستم های ساده تر میزان این حواس پرتی به 15 ثانیه قبل و بعد از صدور فرمان کاهش می یابد.

    مشکل یاد شده مربوط به همه تجهیزاتی است که قابلیت دریافت فرامین صوتی را دارند و به تولیدات شرکت خاصی محدود نمی شود. بنابراین تولیدات اپل، گوگل و مایکروسافت همگی این مشکل را دارند.

    این بررسی به طور مشترک توسط AAA Foundation و دانشگاه یوتا صورت گرفته و ثابت می کند استفاده همزمان از فناوری های مختلف به جای تسهیل رانندگی موجب حواس پرتی رانندگان شده و احتمال تصادف آنان را افزایش می دهد. لذا ضروری است فناوری های ایمن تری جایگزین فناوری فعلی شود.

    بررسی مشابهی که چندی قبل بر روی سیستم های دریافت فرامین صوتی خودروها صورت گرفته بود، نشان می دهد یکی از ضعیف ترین این سیستم ها متعلق به خودروی مزدا 6 است که توسط هیوندای تولید شده و در آن از دستیار صوتی کورتانای مایکروسافت استفاده شده است. البته سیستم صوتی سیری شرکت اپل که بر روی خودروهای کرایسلر، نیسان و فولکس واگن نصب شده نیز کیفیت چندان بهتری ندارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو