فونیکسریمکسبهتام

رسوایی بزرگ فولکس واگن(۳۹)

شکایت ۴۰ میلیارد یورویی سرمایه‌گذاران فولکس واگن

عصر خودرو- سرمایه گذاران با راهنمایی گروه حقوقی بنتام قصد دارند ادعای حقوقی ۴۰ میلیارد یورویی (۴۵.۴ میلیارد دلار) را علیه فولکس واگن به دلیل رسوایی تقلب این شرکت در تستهای آلایندگی مطرح کنند.

شکایت ۴۰ میلیارد یورویی سرمایه‌گذاران فولکس واگن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، قرار است شرکت حقوقی کویین امانوئل نمایندگی این سرمایه گذاران را برعهده داشته باشد.

    فولکس واگن اقرار کرده در 11 میلیون خودروی دیزلی نرم افزاری را نصب کرده است که برای دستکاری میزان آلایندگی واقعی خودرو و تقلب در تستهای آلایندگی طراحی شده است. از زمان انتشار این خبر ارزش سهام این شرکت بیش از 25 میلیارد یورو کاهش یافته است.

    کویین امیدوار است این شکایت را تحت قانون مبادله سهام آلمان تا ماه فوریه تنظیم کند. این شرکت مدعی است با پنهان نگه داشته شدن این تقلب از سهامداران فولکس واگن، مدیریت این خودروساز مرتکب کوتاهی بزرگی شده است و اگر سهامداران از این موضوع اطلاع داشتند، از خرید و فروش سهام فولکس واگن خودداری می‌کردند.

    کویین و بنتام با اشاره به عمل فولکس واگن که را آن بی‌صداقتی اساسی خوانده اند، به اتفاق سرگرم تهیه یک شکایت گروهی هستند. این دو شرکت از بزرگترین سهامداران فولکس واگن شامل صندوقهای سرمایه گذاری قطر و نروژ خواسته اند به این شکایت بپیوندند.

    بر اساس گزارش اینترنشنال بیزنس تایمز، جرمی مارشال، مدیر سرمایه گذاری در بنتام اظهار کرد: شکایت مشترک از سوی سرمایه گذاران موسسه‌ای راه موثرتری برای شکایت از فولکس واگن است.

    سه سهامدار بزرگ فولکس واگن شامل پورشه با 50 درصد سهم، ایالت ساکسونی سفلی آلمان با 20 سهم و صندوق سرمایه گذاری دولت قطر با 17 درصد سهم هستند. صندوق سرمایه گذاری دولتی نروژ، سوزوکی، آکسا و بلک راک دو درصد یا کمتر در این گروه خودروسازی سهم دارند.

    فولکس واگن علاوه بر شکایتهای مصرف کنندگان که ممکن است صدها میلیون دلار هزینه دربرداشته باشد، در حال حاضر با جریمه ای بالغ بر 18 میلیارد دلار در آمریکا روبروست.

    در پی افشای این رسوایی، کشورهای مختلف جهان سرگرم تحقیقات از غول خودروسازی آلمان هستند و در همین راستا پلیس فرانسه و ایتالیا برای جمع آوری مدارک بیشتر به بازرسی از دفاتر این شرکت پرداختند.

    طبق اعلام واحد فرانسوی فولکس واگن، حدود یک میلیون خودروی ساخت برندهای این شرکت شامل فولکس واگن، آئودی، اسکودا و سیت که در سالهای اخیر در فرانسه فروخته شده اند مجهز به نرم افزار تقلب در تستهای آلایندگی بوده اند.

    سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 آلایندگی موتورهای دیزلی را سرطان زا اعلام کرد.

    میزان آلایندگی بعضی از خودروهای دیزلی فولکس واگن که از این نرم افزار استفاده کرده اند 40 برابر بالاتر از سطح مجاز بوده است.

    مارتین وینترکورن در پی افشای این رسوایی ابتدا از سمت مدیرعاملی فولکس واگن استعفا کرد و اواخر هفته گذشته از سمت مدیرعامل شرکت "پورشه اتوموبیل هولدینگ" که دارنده سهام عمده در فولکس واگن است کنار رفت.

    این خودروساز تحت فشار رگولاتورهای آلمان قرار است برای 8.5 میلیون خودرو در اروپا فراخوان دهد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم