فونیکسریمکسبهتام

نوزدهمین نمایشگاه خودرو تبریز (۱۰)

به بهبود شرایط صنعت قطعه‌سازی امیدواریم

عصر خودرو: استان آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های اصلی صنعت قطعه‌سازی ایران است و به همین دلیل قطعه سازان حضور پررنگی در نوزدهمین نمایشگاه خودرو و قطعات یدکی تبریز دارند.

به بهبود شرایط صنعت قطعه‌سازی امیدواریم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در حاشیه این نمایشگاه با یونس اکبرپور پایدار، رییس انجمن ماشین سازان و قطعه سازان خودرو تبریز به گفتگو نشستیم تا از آخرین وضعیت صنعت قطعه‌سازی کشور و قطعه سازان استان آگاه شویم.

    ***

    * در حال حاضر تولید خودروسازان به کاهش پیدا کرده است و بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد قطعه سازان که تامین کننده قطعات خودروسازان کشور هستند نیز در دوران رکود قرار دارند و این مسئله بارها از سوی قطعه سازان مختلف نیز بیان شده است. فکر می‌کنید این رکود تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟ بعضی پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده پایان رکود در پایان امسال است.

    رکود دامن صنعت قطعه‌سازی را گرفته است و بسیاری از شرکت‌های قطعه ساز در منطقه آذربایجان به‌سختی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و تعداد زیادی نیز در آستانه ورشکستگی هستند. اینکه تا انتهای سال این رکود برطرف شود یا خیر را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم اما طبیعی است امید به بهبود شرایط داریم. تابه‌حال قطعه سازان با صبر زیاد وضعیت را تحمل کرده‌اند باید بیشتر صبر کنیم تا رکود پایان بگیرد. نمی‌توانیم کار را رها کنیم و با توجه به رکود فعالیت‌ها را تعطیل کنیم و باید به هر شکل ممکن به کار خود ادامه دهیم. می‌دانیم دولت در حال تلاش برای رفع این مشکلات است. صنعت قطعه‌سازی صنعت مهمی است و به جرات می‌گویم می‌تواند اقتصاد یک کشور را به حرکت درآورد و به همین دلیل است که دولت باید در این زمینه اقدامی کند. دولت برنامه‌هایی برای خروج از رکود در اقتصاد کشور دارد و امیدواریم این مسئله باعث رونق در صنعت خودروسازی و به دنبال آن صنعت قطعه‌سازی هم بشود.

    * رکود خودروسازی به‌طور مستقیم به تولیدکنندگانی که تامین کننده قطعات مورد نیاز خطوط تولید هستند فشار وارد می‌کند. اما در سوی دیگر بازار بزرگ قطعات یدکی را داریم. آیا رکود در این بازار هم دیده می‌شود؟

    بازار قطعات یدکی هم این روزها راکد است و این مسئله در بحث خودروهای سبک و سنگین دیده می‌شود.

    * علت این رکود چیست؟ چون به‌هرحال ممکن است تولید و فروش خودروهای صفرکیلومتر کاهش پیدا کرده باشد اما خودروهایی که در حال حاضر در حال تردد هستند نیاز به قطعات یدکی دارند.

    به‌طورکلی وقتی اقتصاد دچار رکود می‌شود بر روی تمامی بازارها تاثیر می‌گذارد و بازار قطعات یدکی هم از این مسئله آسیب می‌بیند. البته رکود این روزهای بازار قطعات یدکی برای ما هم عجیب است ولی متاسفانه این رکود به تولیدکنندگان زیان زیادی وارد می‌کند.

    * با توافق هسته‌ای، به‌زودی شاهد رفع تحریم‌ها بر ضد ایران خواهیم بود. با توجه به بازار بزرگ کشورمان قطعا در کنار خودروسازان بین‌المللی، قطعه سازان جهانی نیز وارد بازار ایران خواهد شد. با این شرایط قطعه سازان کوچک تحت‌فشار قرار می‌گیرند ضمن آنکه شرکت‌های خودروساز به دنبال کاهش تعداد قطعه سازان هستند. آینده را برای قطعه‌سازی چگونه می‌بینید؟ آیا شاهد حذف شماری از قطعه سازان خواهیم بود؟

    با ورود شرکت‌های قطعه‌سازی بین‌المللی قطعا شرایط برای شرکت‌های قطعه ساز ایرانی سخت می‌شود چون باید کیفیت کاری خود را در حد آن‌ها ارتقا دهند. ما دو راه بیشتر پیش رو نداریم؛ یا باید خود را به سطح قطعه سازان بین‌المللی برسانیم یا اینکه حذف شویم. این البته یک مزیت هم دارد چون وقتی الزام داشته باشیم که خود را همتراز آن‌ها کنیم ناچارا حرکت‌هایی در راستای افزایش کیفیت انجام می‌شود. البته در این فرآیند قطعا شرکت‌هایی که نتوانند خود را همتراز با کیفیت شرکت‌های برتر کنند ناچار به کنار رفتن از بازار خواهند بود. ورود این شرکت‌ها ما را ملزم به ارتقا کیفیت و عملکردمان می‌کند و این مسئله درنهایت برای قطعه‌سازی کشور مثبت خواهد بود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو