فونیکسریمکسبهتام

بررسی موتورسیکلت‌های بازار ایران

عصر خودرو : از آنجایی که موتورسیکلت‌هایی با حجم پایین‌تر از ۲۵۰ سی‌سی به دلایل مختلفی از جمله قیمت ارزان‌تر و به صرفه‌تر، از محبوبیت بیشتری در نزد خیلی از موتورسیکلت سواران و دوست داران این وسیله نقلیه در کشورمان برخوردارند

بررسی موتورسیکلت‌های بازار ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بازارخبر، از آنجایی که موتورسیکلت‌هایی با حجم پایین‌تر از 250 سی‌سی به دلایل مختلفی از جمله قیمت ارزان‌تر و به صرفه‌تر، از محبوبیت بیشتری در نزد خیلی از موتورسیکلت سواران و دوست داران این وسیله نقلیه در کشورمان برخوردارند و همچنین به دلیل درخواست‌های متعددی که از سوی شما مخاطبان محترم سایت پدال مطرح شد، تصمیم گرفتیم تا از امروز موتورسیکت‌هایی با حجم‌های پایین‌تر از 250 سی‌سی را نیز در کنار مقالات 250 سی‌سی‌ها بررسی کنیم.

    KTM Duke 200

    KTM Duke 200


    البته همانطور که در ابتدای این مطلب ذکر کردیم تنها یکی از دلایل بررسی کمتر از 250 سی‌سی‌ها قیمت ارزانتر آنهاست و دلیل دیگر انجام این بررسی طیف خیلی گسترده‌تری است که موتورسیکلت‌هایی با این حجم انجین در بازار یافت می‌شوند؛ پس امکان دارد در این سری از مقالات به سراغ کمتر از 250 سی‌سی‌هایی برویم که از برخی موتورسیکلت‌هایی با حجم انجین بیشتر از خود نیز گران‌تر باشند.

    اما تنها دلیل انتشار این سری از مقالات بررسی موتورسیکلت‌های کمتر از 250 سی‌سی موجود در بازار ایران نخواهد بود و همان‌گونه که از تیتر این مقاله پیداست، ما در سایت پدال به فکر علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های سنگین نیز هستیم و در قسمت‌های آتی این مقاله به بررسی موتورسیکلت‌هایی با حجم‌های انجین بالاتر از 250 سی‌سی هم خواهیم پرداخت.

    در قسمت قبل این مقاله به بررسی پالس (پولسار) 200 و 200ns پرداختیم و همانطور که وعده داده بودیم در این قسمت به بررسی دوک 125 و 200 سی‌سی خواهیم پرداخت.

    3- کی‌تی‌ام دوک 125 سی‌سی:

    تا قبل از سال 2011 دوست‌داران موتورسیکلت در تمام دنیا، کمپانی اتریشی KTM را به دلیل تولید موتورسیکلت‌های ورزشی و آف‌رود و همچنین قهرمانی‌های متعدد در مسابقات معتبر موتورسیکلت سواری می‌شناختند اما در سال 2011 اتفاقی رخ داد که وسعت فعالیت این کمپانی را گسترده‌تر کرد و شهرت بیشتری برای این برند بوجود آورد.

    KTM Duke 125

    KTM Duke 125


    در حقیقت کمپانی KTM در سال 2011 اولین محصول جاده‌ای خود را در طبقه بندی نیکد و با انجینی به حجم 125 سی‌سی و با نام 125 Duke (کِی. تی. اِم. دوک 125) به بازارهای جهانی عرضه نمود تا شاهد فصلی نو در عرصه موتورسیکلت باشیم. این حجم انجین پایین، بیشتر از آنجا ناشی شده بود که کی‌تی‌ام تازه در ابتدای مسیر تولید محصولات جاده‌ای قرار داشت و از سوی دیگر به گفته‌ای مسئولان کی‌تی‌ام این موتورسیکلت برای نوجوانان 16 سال به بالا تولید شده بود تا بتوانند لذت موتورسواری را در کمال امنیت و کیفیت تجربه کنند.

    مدتی بعد از عرضه این محصول در بازارهای جهانی شرکت کویر موتور به عنوان نماینده رسمی کی‌تی‌ام اتریش در ایران اقدام به عرضه این موتورسیکلت در کشورمان نمود. البته نکته‌ای که باید ذکر کنیم این است که هم دوک 200 و هم دوک 125 از طریق کمپانی باجاج هندوستان به ایران وارد شده و مونتاژ این کشور محسوب می‌شوند.

    یکی از ویژگی‌های بارز کمپانی کی‌تی‌ام که در حقیقت جزء اصلی‌ترین نقاط قوت محصولات این کمپانی اتریشی محسوب می‌شود، جمع کردن بهترین قطعات از بهترین و معروف‌ترین کمپانی‌ها در کنار هم است؛ ویژگی که در طول مطالعه همین متن، به دفعات با آن برخورد خواهید داشت.

    KTM Duke 125

    KTM Duke 125


    شاسی و انجین:

    در انجین دوک 125 همانند مدل حرفه‌ای RCB 1190، از دو عدد میل بادامک در موقعیت بالای سیلندر استفاده شده است که وسیله اهرم‌های بادامک، چهار سوپاپ انجین را به حرکت وا می‌دارد. این نوع طراحی نه تنها اطمینان بسیار بالایی در عملکرد انجین به وجود می‌آورد بلکه با پوششی از کربن فوق سخت بر سطح اهرم‌های بادامک با به حداقل رساندن میزان اصطکاک، موجب آزاد شدن نیروی بیشتری می‌گردد.

    KTM Duke 125

    KTM Duke 125


    طراحان و مهندسین کی‌تی‌ام آن قدر علم و تجربه داشتند که بتوانند از یک انجین به حجم 124.7 سی‌سی قدرتی معادل با 11 کیلووات (15 اسب بخار) در 9.500 دور در دقیقه (قدرتی که از قدرت برخی از 250 سی‌سی‌های بازار ایران نیز بیشتر است) و حداکثر گشتاور 11.8 نیوتن متر در 8.000 دور در دقیقه را بیرون بکشند. قدرتی که با توجه به وزن نسبتا سبک 125 کیلوگرمی، امکان تجربه حداکثر سرعتی تا حدود 130 کیلومتر بر ساعت و همچنین شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 8.7 ثانیه‌ای را برای راکب این موتورسیکلت فراهم آورده است. قدرتی که خود به خود ما را به یاد ضرب المثل معروف “فلفل نبین چه ریزه” می‌اندازد.

    همچنین طراحی شاسی عالی، فریم لوله مانند و سبک، این موتورسیکلت را به یک تخته موج سواری واقعی تبدیل کرده و تجمیع وزن در نزدیکی مرکز ثقل موتورسیکلت، قدرت مانور و دقت راهبری آن را به صورت چشمگیری افزایش داده است.

    KTM Duke 125

    KTM Duke 125


    سیستم سوخت رسانی: اگر کمی با زاویه و دید فنی به تاپ اسپید و شتاب نسبتا چشمگیر کی‌تی‌ام دوک 125 نگاه کنید، بدون آنکه از جزئیات سیستم سوخت رسانی این موتورسیکلت آگاه باشید حدس خواهید زد که انجین دوک 125 خیلی خوب و موثر تغذیه می‌شود؛ وظیفه سوخت رسانی در این موتورسیکلت بر عهده انژکتور الکترونیک (EFI) محصول کمپانی مطرح و محبوب BOSCH آلمان است.

    سیستم خنک کننده: شاید اگر کمپانی دیگری به جای کی‌تی‌ام بود برای یک انجین 125 سی‌سی زحمت طراحی و تعبیه رادیات آب را به خود نمی‌داد و ترجیحا با استفاده از فن و با هوا دمای انجین را کنترل می‌کرد اما وسواس طراحان کی‌تی‌ام موجب شده تا از سیستم آب خنک بر روی دوک 125 استفاده کنند، سیستمی که به بهترین نحو عمل کاهش دمای انجین را انجام میدهد.

    وزن 125 کیلوگرمی دوک 125 به شکل بهینه در سراسر بدنه توزیع شده تا راکب توانایی کنترل هرچه بهتر و راحت‌تره این موتورسیکلت را داشته باشد و از سوی دیگر این ویژگی موجب می‌شود اتصالات شاسی پیوستگی خود را بهتر حفظ کند و همراه با انجین قدرتمند، توان واقعی را در مسیرهای کوتاه و نفس‌گیر به نمایش بگذارد.

    سیستم تعلیق:

    سیستم تعلیق جلو: دوک 125 در سیستم تعلیق جلوی خود از کمک‌ دوشاخ تلسکوپی وارونه و بسیار با کیفیت محصول کمپانی WP Suspension اتریش بهره می‌برد. این کمک دوشاخ دارای اندازه قطر 43 میلیمتری ( 1.69اینچی) است که دقیقا برابر اندازه قطر خارجی کمک حرفه‌ای‌ترین محصول همین شرکت یعنی سوپر اسپرت RC8 1190 است.

    تعلیق عقب: در تعلیق عقب این موتورسیکلت نیز از کمک فنر تکی (monoshock) محصول WP Suspension اتریش استفاده شده است تا خیال شما را از بابت یک سواری نرم و راحت، آسوده کند.

    KTM Duke 125

    KTM Duke 125


    سیستم ترمز:

    برای تامین هرچه بیشتر امنیت و رضایت‌مندی مشتریان و راکبین، کی‌تی‌ام همانند کمپانی‌های مطرحی همچون دوکاتی، ام‌وی آگوستا و خیلی‌های دیگر (البته کی‌تی‌ام نیز در بیشتر محصولات خود از تولیدات همین کمپانی استفاده می‌کند)، به سراغ بزرگترین و معتبرترین کمپانی تولید سیستم‌های ترمز یعنی BREMBO ایتالیا رفته و از تولیدات این کمپانی بر روی دوک 125 استفاده نموده است.

    البته اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تری این سیستم ترمز قوی و قدرتمند را بررسی کنیم باید این نکته را اضافه کنیم که بر خلاف اغلب ترمزهای استفاده شده در محصولات کی‌تی‌ام که به صورت کامل توسط BREMBO ایتالیا طراحی و تولید می‌شوند، سیستم ترمز دوک 125 (شامل ترمز تک دیسک 280 میلیمتری به همراه سیلندر ترمز چهار پیستونی در چرخ جلو و ترمز تک دیسک 230 میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب) با همکاری کی‌تی‌ام و BREMBO و تحت نام BYBRE تولید شده است.

    KTM Duke 125

    KTM Duke 125


    طراحی ظاهری:

    ظاهر و به خصوص رنگ آمیزی جذاب، دوک 125 را به یکی از خاص‌ترین نیکدهای موجود در بازار تبدیل کرده است. طراحی باک یازده لیتری (سوخت کافی برای بیش از 300 کیلومتر سواری بی وقفه را در خود جای می‌دهد) با زوایا و خطوط شکسته علاوه بر آنکه شمایل یک جنگجوی واقعی را برای این موتورسیکلت پدید آورده است و تصویر یک نیکد جذاب را به مخطب القا می‌کند، سطح تماس مناسبی را برای زانوهای راکب فراهم می‌کند تا به راحت بودن و ارگونومی مناسب این موتورسیکلت بیفزاید.

    البته در ایران امکان انتخاب رنگ‌های مختلف برای خریداران وجود ندارد؛ چرا که کویر تنها در رنگ نارنجی این موتورسیکلت را به بازار عرضه نموده است.

    یکی از مهمترین ویژگی‌های ظاهری در دوک 125 طراحی اگزوز به صورت مخفی است، طراحی که خیلی حرفه‌ای انجام شده تا بر ظرافت و زیبایی این نیکد اتریشی بیفزاید.

    KTM Duke 125

    KTM Duke 125


    مشخصات کی‌تی‌ام دوک 125:

    نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه

    حجم سیلندر: 124.7 سی‌سی

    حداکثر توان: 11 کیلووات (15 اسب بخار) در 9.500 دور در دقیقه

    حداکثر گشتاور: 11.8 نیوتون متر در 8.000 دور در دقیقه

    چیدمان سوپاپ ها: 4 سوپاپ، DOHC.

    جعبه دنده : 6 دنده

    سیستم جرقه زنی: CDI، سیستم مدیریت انجین (EMS) محصول BOSCH.

    سیستم سوخت رسانی: انژکتور الکترونیک (EFI) محصول BOSCH.

    مصرف سوخت تقریبی: 2.24 لیتر در هر 100 کیلومتر.

    ترمزها:

    ترمز جلو: دیسک 280 میلیمتری، سیلندر ترمز چهار پیستونی، محصول همکاری کی‌تی‌ام و BREMBO به نام BYBRE.

    ترمز عقب: دیسک 230 میلیمتری، سیلندر ترمز تک پیستونی، محصول همکاری کی‌تی‌ام . BREMBO به نام BYBRE.

    قیمت: توقف تولید.

    وزن: 125 کیلوگرم.

    4-کی‌تی‌ام دوک 200 سی‌سی:

    بعد از استقبال و فروش خوب دوک 125 در بازارهای جهانی، کمپانی کی‌تی‌ام تصمیم گرفت تا مدل قویتری از این موتورسیکلت را تولید و راهی بازار کند و به این طریق بتواند طیف وسیع‌تری از علاقه‌مندان به این وسیله نقلیه مهیج را به سمت محصولات خود جذب کند. تصمیمی که با ساخت دوک200 رنگ واقعیت به خود گرفت.

    KTM Duke 200

    KTM Duke 200


    بیشتر تمرکز طراحان به هنگام طراحی دوک200 بر این بود که با حفظ ویژگی‌ها و شاکله‌ای اصلی دوک 125، انجین و سیستم ترمز را تقویت کنند و به همین دلیل است که این دو موتورسیکلت بجز در چند مشخصه، ویژگی‌ها و مشخصات کاملا یکسانی با هم دارند و چون در متن بالا دوک 125 را به صورت کامل بررسی کردیم در مورد دوک 200 تکرار همان توضیحات کاری بیهوده خواهد بود و فقط موارد تفاوت این دو موتورسیکلت را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

    KTM Duke 200

    KTM Duke 200


    خیلی طبیعی است که مهمترین تفاوت این دو موتورسیکلت در حجم انجین و قدرت خروجی از آن باشد. کی‌تی‌ام دوک 200 از یک انجین به حجم 199.5 سی‌سی بهره می‌برد که توانسته قدرتی معادل با 19 کیلووات (25 اسب بخار) در 10.000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 19.5 نیوتون متر در 8.000 دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت فراهم بیاورد. به عبارتی با افزایش 75 سی‌سی حجم انجین، قدرت این موتورسیکلت 66 درصد نسبت به دوک 125 افزایش یافته است.

    KTM Duke 200

    KTM Duke 200


    موضوع وقتی جالب می‌شود که می‌بینیم تفاوت وزن این دو موتورسیکلت تنها 4.5 کیلوگرم (افزایش نسبت به دوک 125) است و در حقیقت این قدرت 25 اسب بخاری حاصل کار قلب تپنده یک موتورسیکلت 129.5 کیلوگرمی می‌باشد. قدرتی که شتاب صفر تا صد حدودا 7 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 140 کیلومتر بر ساعت را برای این موتورسیکلت به ارمغان آورده است.
    در کنار این افزایش شتاب و سرعت، دوک 200 از سال 2013 به سیستم ترمز ضد قفل ABS مجهز شد، اتفاقی که متاسفانه در مورد موتورسیکلت‌های موجود در ایران صدق نمی‌کند. از آنجایی که کی‌تی‌ام دوک بیشتر برای انجام حرکات نمایشی طراحی شده است خیلی نمی‌توان تاپ اسپید آن را پایین دانست و به همین دلیل (انجام حرکات نمایشی) سیستم ABS به گونه‌ای طراحی شده است که رانندگان می‌توانند آن را برای مدت زمانی که مشغول انجام حرکات نمایشی هستند خاموش کنند.

    KTM Duke 200

    KTM Duke 200


    مشخصات کی‌تی‌ام دوک 200 :

    نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه.

    حجم سیلندر: 199.5 سی‌سی.

    حداکثر توان: 19 کیلووات (25 اسب بخار) در 10.000 دور در دقیقه.

    حداکثر گشتاور: 19.5 نیوتون متر در 8.000 دور در دقیقه.

    چیدمان سوپاپ ها: 4 سوپاپ، DOHC.

    جعبه دنده : 6 دنده.

    سیستم جرقه زنی: CDI، سیستم مدیریت انجین (EMS) محصول BOSCH.

    سیستم سوخت رسانی: انژکتور الکترونیک (EFI) محصول BOSCH.

    مصرف سوخت تقریبی: 2.6 لیتر در هر 100 کیلومتر.

    ترمزها:

    ترمز جلو: دیسک 280 میلیمتری، سیلندر ترمز چهار پیستونی مجهز به سیستم ضد قفل ABS، محصول همکاری کی‌تی‌ام و BREMBO به نام BYBRE.

    ترمز عقب: دیسک 230 میلیمتری، سیلندر ترمز تک پیستونی مجهز به سیستم ضد قفل ABS، محصول همکاری کی‌تی‌ام . BREMBO به نام BYBRE.

    KTM Duke 200

    KTM Duke 200


    قیمت: دوک 200 در حال حاضر با قیمتی در حدود 24 میلیون تومان در ایران بفروش می‌شود.

    وزن: 129.5 کیلوگرم.

    KTM Duke 200

    KTM Duke 200


    مشخصات مشترک کی‌تی‌ام دوک 125 و 200 :

    مهمترین نقاط قوت این دو موتورسیکلت:

    • کیفیت ساخت عالی.
    • شتاب و سرعت مناسب.
    • استفاده از قطعات تولید شده توسط کمپانی‌های مطرح.
    • سواری راحت و لذت بخش.
    • تکلونوژی روز.
    • لاستیک‌های پهن که چسبندگی مناسبی را هم برای جاده‌های مرطوب و هم برای جاده‌های خشک دارند و هندلینگ مناسبی را فراهم میاورند.
    • فرمان پذیری مناسب.
    • گیربکس 6 دنده.
    • بهره‌مندی از سیستم سوخت رسانی انژکتور الکترونیک.
    • گارانتی طولانی مدت دو ساله (بدون توجه به میزان کارکرد)

    مهترین نقاط ضعف این دو موتورسیکلت:

    • قیمت بالا.
    • کمبود لوازم و قطعات.

    سیستم تعلیق:

    تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی وارونه با قطر 43 میلیمتری محصول WP Suspension اتریش.

    تعلیق عقب: کمک فنر تکی (monoshock) محصول WP Suspension اتریش.

    تایرها:

    تایر جلو:  110 /70-17محصول MRF.

    تایر عقب : 150 /60-17 محصول .MRF

    نمایشگرها:

    دورسنج : تمام دیجیتال، نمایشگر 2 شاخص میانگین مصرف سوخت، نمایشگر دنده، نمایشگر وضعیت سیالات، نمایشگر دمای مایع خنک کننده، نمایشگر مصرف سوخت، صفحه پیغام نقص فنی، چراغک سیستم ضد سرقت.

    سرعت سنج : تمام دیجیتال، محدوده هشدار سرعت قابل تنظیم، نمایشگر میانگین سرعت.

    مسافت سنج : تمام دیجیتال، نمایشگر مسافت سنج کل (ODO Meter)، دو شاخص مسافت سنج مقطعی (Trip Meter)، نمایشگر مدت زمان سواری، نمایشگر زمان باقی مانده برای اجرای سرویس دوره‌ای.

    ابعاد:

    طول: 2.029 میلیمتر.

    عرض: 836 میلیمتر.

    ارتفاع: 1.90 میلیمتر.

    ارتفاع جلوی زین تا زمین: 780 میلیمتر.

    فاصله محورهای دو چرخ: 1.361 میلیمتر.

    فاصلۀ بدنه اصلی تا زمین: 170 میلیمتر.

    گنجایش مخزن سوخت: 11 لیتر.

    توضیحات دیگر:
    مجهز به سوئیچ خاموشی اضطراری انجین، مجهز به سیستم راه اندازی ایمن (Safety Start System).

    KTM Duke 200

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو