فونیکسریمکسبهتام

توسعه راه ها، نیاز امروز مازندران

عصر خودرو : توسعه و ارتقای راه های ارتباطی مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیکی نظیر واقع شدن در مسیر ترانزیتی آسیای میانه، ارتباط با سه محور شریانی کشور هراز، کندوان و فیروزکوه، نزدیکی با پایتخت و تردد سالانه میلیون ها خودروی گردشگران درجاده های این منطقه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

توسعه راه ها، نیاز امروز مازندران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، از آغاز تاسیس اداره راه و ترابری در مازندران در سال 1320 تا قبل از انقلاب اسلامی، سه هزار و 229 کیلومتر راه در این استان وجود داشت که 700 کیلومتر آن راه اصلی، 153 کیلومتر فرعی، 430 کیلومتر راه روستایی و هزار و 946 کیلومتر راه شوسه و خاکی بود.
    در زمان حاضر بنا به آمار رسمی، این استان 36 کیلومتر آزاد راه، 667.40 کیلومتر بزرگراه، 542.20 کیلومتر راه اصلی، بیش از هزار و 201 کیلومتر راه فرعی و هفت هزار و 708 کیلومتر راه روستایی و در مجموع بیش از 10 هزار کیلومتر راه دارد.
    بر اساس اعلام وزارت راه و ترابری تاکنون بیش از 2 هزار کیلومتر آزاد راه در مناطق مختلف کشور احداث شده است که سهم مازندران با توجه شرایط خاص یادشده از این مقدار آزاد راه ناچیز(کمتر از هفت درصد) است.
    مهم این که در راه های ارتباطی امروز مازندران علاوه بر هزاران خودروی سنگین حامل کالاهای سه بندر فعال استان، سالانه بیش از20 میلیون خودروی گردشگر تردد می کنند به طوری که اکنون مشکلات ترافیکی این استان به مساله ای بغرنج تبدیل شده است.
    نمونه ای دیگر این که طرح های کنارگذر در مازندران با وجود گذشت بیش از دو دهه از آغاز عملیات اجرایی آن هنوز به اتمام نرسیده و اینک به مشکلی برای همه از مردم محلی تا گردشگرانی که از سراسر کشور به استان سفر می کنند، تبدیل شده است.
    به باور کارشناسان امر اگر برای معضل ترافیک این استان چاره ای اتخاذ نشود به طور قطع این چالش به بحران تبدیل خواهد شد و گریبان همه را خواهد گرفت.
    نامناسب بودن وضعیت راه ها، شمار روزافزون خودروها، گسترش شهرنشینی و شهرک سازی ها و تاخیر در تکمیل طرح ها موجب شده تا برخی از کمربندی های موجود نیز کارایی اصلی خود را از دست داده و به جاده های درون شهری تبدیل شدند.
    نبود مطالعات جامع و صرف هزینه های سنگین در اجرای برخی طرح ها که حیاتی نبوده و نادیده گرفتن طرح هایی که اجرای آن ضرورت انکار ناپذیر داشت و بی برنامگی و ضعف در اجرای طرح ها و جزیره ای عمل کردن دستگاه ها، واقعیت هایی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان زیر ساخت های ارتباطی مازندران را ناکارآمد کرده است.
    تعریض و چهارخطه کردن محورهای ارتباطی هراز ، سوادکوه ، ساری - جویبار ، درویش خیل - فریدونکنار و آمل - بابل قدیم و آمل چمستان نور، نکا نیروگاه، بهشهر- زاغمرز،گلوگاه - دامغان، مرزن آباد کندوان ،قائمشهر - کیاکلا - بهنمیر - ساری - خزرآباد - بهنمیر ، قائمشهر-جویبار ... از جمله محورهایی هستند که عملیات تعریض و چهارخطه شدن در آن ها در دست اجراست ولی چه زمانی به اتمام برسد معلوم نیست.
    نمونه ای دیگر طرح ملی آزادراه قائمشهر به ساری که عملیات اجرایی آن در سال های گذشته شروع شده که تکمیل آن به گفته رییس شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل جاده ای منظقه شمال نیازمند اعتبارات کافی است.
    واقعیت این است که آزادراه ها به عنوان زیربنای توسعه و یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها به حساب می آید و به تاکید کارشناسان امر در توسعه اقتصادی و رشد اقتصاد ملی کشورها نقش اساسی ایفا می کنند.
    ولی شواهد نشان می دهد که استان مازندران متاسفانه در برخورداری از این شاخص مهم رتبه خوبی در بین استان های کشور ندارد.
    به تاکید برخی از کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی مازندران با افزایش احداث آزادراه ها و تکمیل زیربناهای حمل و نقل در همه نقاط کشور به ویژه این استان به طور قطع مسیر توسعه و رشد اقتصادی سریعتر طی خواهد شد.
    برخی از صاحبنظران، ایمنی ، کاهش تصادفات، کاهش استهلاک خودرو، صرفه جویی در مصرف سوخت، سفر ایمن و روان و سرعت در جا به جایی کالا و مسافر را از مزیت های ساخت آزادراه عنوان می کنند.
    مدیرکل راه و شهرسازی استان می گوید: ما طبق اعتباراتی که به پروژه ها اختصاص داده می شود اعم از ملی، بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی بر اساس برنامه کاری و اعتباری که وزارت راه و شهرسازی و استانداری اختصاص می دهد،اقدام می کنیم.
    پرسشی که در این اینجا مطرح است این که چرا مسوولان امر تاکنون برای ارتقاء توسعه و تعریض محورهای ارتباطی استان تدابیری اصولی نیندیشیدند تا امروز استان مازندران حداقل در این بخش دچار چالش جدی نباشد.
    آیا از این پس که مسئولان امر فریاد کمبود اعتبار سر می دهند می توان این چالش جدی استان را در کوتاه مدت برطرف کرد.؟
    پرسش دیگر این که قاب توسعه راه های استان مازندران چه زمانی و با احداث چند کیلومتر آزادراه تکمیل می شود؟ آیا مازندران روزی جاده های ایمن و استاندارد خواهد داشت.؟
    بر اساس استناد تاریخی در زمان حکومت هخامنشیان از پایتخت لیدی پادشاه باستانی 2 هزار و 500 کیلومتر راه شاهی تا شوش پایتخت هخامنشی ساخته شده بود،حال ما دست اندرکاران امر با برخورداری از تکنولوژی و فناوری روز چه کرده ایم؟
    در هر حال - ضروری است با برنامه ریزی و تلاش بیشتری کار کنیم تا اجرای طرح های زیربنایی شتاب بیشتری بگیرد زیرا اگر چنین راهبردی اتخاذ نکنیم تردد خودروها در شهرهای استان تا دو سال آینده به خاطر ترافیک ممکن نخواهد بود.
    از سوی دیگر نقش دو نهاد اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران و شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای توسعه حمل و نقل در حل مشکلات زیرساختی محورهای ارتباطی استان بسیار مهم بوده و مسوولان این نهادها در سال همدلی دولت و ملت برای رفع این چالش جدی استان تدابیر اصولی بیندیشند.
    فرجام سخن این که برخی از کارشناسان می گویند بیشتر آزادراه ها در کشورهای مختلف جهان با استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی احداث می شود و تنها در جایی که ضروری است دولت ها وارد این عرصه می شوند آیا در کشور ما راهی برای اتخاذ این مهم وجود دارد و اگر نیست باید بکارگرفته شود.
    همچنین برای رفع این چالش مازندران می توان از ظرفیت های قانونی موجود نظیر صندوق توسعه ملی در تکمیل و توسعه زیرساخت ها از جمله آزادراه استان استفاده کرد.
    خبر مسرت بخش این که رئیس جمهوری و کابینه دولت تدبیر و امید بزودی به مازندران سفر می کنند و این فرصت مناسبی است که اعتبارات قابل توجهی به پروژه های راه این استان اختصاص یابد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو