فونیکسریمکسبهتام

مهم‌ترین طرح هوشمند مبارزه با قاچاق گازوئیل در آستانه اجرا

عصر خودرو : سرانجام و پس از تعویق مکرر، فاز اول طرح پیمایش با اختصاص گازوئیل به خودروهای سنگین براساس بارنامه از ابتدای مهرماه اجرا می‌شود که گام بزرگ و مهمی برای کاهش هوشمندانه و پیشگیرانه قاچاق ۲۰ میلیون لیتری گازوئیل است.

مهم‌ترین طرح هوشمند مبارزه با قاچاق گازوئیل در آستانه اجرا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، از 5 سال قبل، اجرای طرح پیمایش در دستور کار دولت قرار گرفت.

    براساس این طرح هوشمندانه پیشگیری از قاچاق سوخت که بالاخره در آستانه اجرا قرار گرفته است و از ابتدای مهرماه اجرایی می‌شود، شیوه توزیع گازوئیل در بخش حمل و نقل با توجه به میزان پیمایش خودروها اصلاح می‌شود.

    قاچاق سوخت یکی از بزرگترین معضلات اقتصاد کشور است و سال هاست که حجم قابل توجهی از سوخت و به ویژه گازوئیل یارانه ای توزیعی در کشور به خارج از مرزها منتقل می‌شود و بخش عظیمی از منابع ملی کشور به هدر می رود. برای اصلاح این وضعیت، اجرای طرح پیمایش توسط وزار‌ت‌خانه‌های راه و شهرسازی و نفت پیشنهاد شد.

    هیئت دولت در 5 بهمن ماه سال گذشته این پیشنهاد را مورد بررسی و تصویب قرار داد. براساس مصوبه دولت مقرر شد که اجرای طرح اختصاص گازوئیل بر مبنای پیمایش در کشور در دو فاز اجرایی شود.

    در فاز اول اجرای این طرح، تخصیص سهمیه گازوئیل به خودروهای سنگین براساس اسناد حمل (بارنامه و صورت وضعیت) و در فاز دوم آن، این سهمیه براساس اطلاعات سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی (GPS)صورت گیرد.

    چهارشنبه هفته گذشته، شهرام آدم‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در یک نشست خبری ضمن اعلام خبر اجرای فاز اول طرح پیمایش از ابتدای مهرماه، گفت: «در گام اول همه ناوگان سهمیه پایه می‌گیرند.

    سهمیه بعدی، سهمیه سوخت عملکردی است که براساس عملکرد شامل بارنامه، صورت‌وضعیت و راهنامه بین‌المللی اختصاص می‌یابد».

    پیش‌بینی می شود با اجرای این طرح، علاوه بر کاهش چشم‌گیر حجم قاچاق سوخت، شفافیت زیادی در نظام توزیع کالا در کشور ایجاد شود.

    معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نشست خبری 25 شهریور درباره این موضوع گفت: «در سیستم جدید فقط با ارائه یک شماره کامیون مشخص می‌شود که این کامیون بارنامه دارد یا ندارد، ضمن اینکه وزن بار کامیون و دیگر اطلاعات کاملاً مشخص است. بارنامه قوی‌ترین فاکتوری است که در کشور صادر می‌شود».

    البته طبق مصوبه دولت قرار بود فاز اول طرح پیمایش از ابتدای اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود اما اجرای این فاز در ماه‌های اخیر چند بار به تاخیر افتاد.

    آدم‌نژاد در همان نشست خبری در تشریح دلایل تعویق زمان اجرای فاز اول طرح پیمایش گفت: «باید این دیتاها به صورت برخط به جایگاه‌های کشور ارسال می‌شد و کارت‌های سوخت هم تعویض می‌شد، همچنین بسیاری از این 806 هزار دستگاه ناوگان، بارنامه و صورت‌وضعیت نداشتند که باید این موانع رفع می‌شد».

    *تاریخچه طرح پیمایش از سال 89 تاکنون

    اجرای طرح «پیمایش» به عنوان بزرگترین و هوشمند‌ترین طرح مبارزه با قاچاق سوخت در کشور از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در سال 89، در دستور کار دولت قرار گرفته بود. بر اساس این طرح قرار بود عرضه گازوییل به خودروهای دیزلی بر اساس مسافت طی شده توسط این خودروها صورت گیرد، تا به صورت هوشمند امکان انحراف این فرآورده نفتی از شبکه توزیع به شدت محدود شود و جلوی قاچاق آن به کشورهای همسایه گرفته شود.

    با این وجود، اجرای این طرح بارها به بهانه‌های مختلف به تعویق افتاد و نهایتا در دولت دهم اجرایی نشد. این در حالی بود که قیمت ارز و در نتیجه، سودآوری قاچاق سوخت در این دوره زمانی افزایش چشمگیری داشت. این موضوع باعث رشد قابل توجه حجم قاچاق سوخت و به خصوص گازوئیل در سال‌های اخیر شده است.

    اظهارات مسئولان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از افزایش قاچاق سوخت از روزانه 5 میلیون لیتر در سال 90 به روزانه 20 میلیون لیتر در سال های 92 و 93 رسیده و «ارزش» آن در سال گذشته برابر 4.2 میلیارد دلار بوده است.

    همچنین بند «چ» ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب دی 92) در مجلس شورای اسلامی، وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و نفت را موظف کرد تا نسبت به تجهیز وسایل حمل و نقل جاده ای به «سامانه فنی ردیاب و کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافت طی شده» اقدام کنند. این شرایط موجب شد، تا اجرای طرح پیمایش بار دیگر به صورت جدی در دستور کار دولت قرار بگیرد و در نهایت، اجرای این طرح در 5 بهمن ماه سال 93 به تصویب هیئت دولت برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو