فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۱۱۰»

هزینه سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌دار؛ بهترین راهکار حفظ کارت سوخت

عصر خودرو : افزایش قیمت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران به معنی دو نرخی شدن بنزین نیست زیرا دو نرخی شدن این فرآورده نفتی زمانی رخ می‌دهد که برای استفاده از بنزین ارزان‌تر محدودیتی وجود داشته باشد که موجب بروز فساد و عرضه خارج از شبکه آن شود.

هزینه سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌دار؛ بهترین راهکار حفظ کارت سوخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، بعد از تک نرخی شدن بنزین از اوایل خردادماه امسال، کارت سوخت در معرض حذف قرار گرفته است زیرا در شرایط جدید، مردم می‌توانند با استفاده از کارت‌های سوخت جایگاه‌داران نسبت به سوخت‌گیری اقدام کنند و انگیزه‌ای برای استفاده از کارت سوخت خود ندارند. اما با توجه به نقش موثر کارت سوخت در کاهش چشم‌گیر قاچاق بنزین در سال‌های اخیر و همچنین افزایش ظرفیت مدیریت مصرف این فرآورده نفتی توسط دولت در شرایط مختلف، وزارت نفت و سایر نهادهای مرتبط به دنبال حفظ کارت سوخت در فرآیند توزیع بنزین کشور هستند.

    در همین راستا نیز تاکنون پیشنهادهای مختلفی توسط کارشناسان و نهادهای مرتبط برای حفظ این کارت‌ها مطرح شده است. از جمله این پیشنهادها می‌توان به تعیین سقف روزانه سوخت‌گیری با هر کدام از کارت‌های جایگاه‌داران، ارائه کارت سوخت جایگاه‌داران فقط در پمپ بنزین‌های جاده‌ای (برون شهری)، افزایش قیمت سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌داران و همچنین الزام مردم به پرداخت الکترونیکی هزینه سوخت‌گیری با کارت‌های سوخت اشاره کرد.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت در کنفرانس خبری سوم شهریورماه در پاسخ به سوالی درباره این موضوع گفت: «ما علاقه داریم که کارت هوشمند سوخت حفظ شود و برای این‌کار می‌توانیم بگوییم کارت جایگاه‌داران اصلاً نباشد یا محدود شود، اما هنوز برنامه قطعی در این خصوص نداریم». وزیر نفت با اشاره به فساد گسترده توزیع چند نرخی فرآورده‌های نفتی و تک‌نرخی شدن قیمت بنزین و گازوئیل از ابتدای خردادماه افزود: «افزایش قیمت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران مورد تأیید ما نیست چون باز هم وضعیت چندنرخی ایجاد می‌کند، اما به طرح‌هایی مانند اضافه کردن خدماتی مثل پرداخت الکترونیک به کارت هوشمند سوخت فکر می‌کنیم». درباره مخالفت زنگنه با اجرای راهکار افزایش قیمت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران، نکات زیر قابل ذکر است:

    1- افزایش قیمت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران، موثرترین راهکار موجود برای حفظ کارت سوخت است،زیرا در مقایسه با سایر راهکارهای مطرح شده، هم انگیزه بیشتری در مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی ایجاد می‌کند و هم مشکلات کمتری برای فرآیند سوخت گیری آن‌ها به ‌وجود می آورد. در صورت اجرای سایر راهکارهای موجود، رانندگان خودروها در برخی شرایط قادر به استفاده از کارت سوخت جایگاه داران نیستند که به معنای ایجاد اختلال در فرآیند سوخت گیری آن‌ها در موارد اضطراری و در تضاد با منطق توزیع کارت سوخت جایگاه‌داران است.

    2-  افزایش قیمت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران همان راهکاری است که دولت در ماه‌های اخیر برای گازوئیل با عنوان «قیمت سوخت گیری برای موارد اضطراری» از آن استفاده کرده است تا انگیزه رانندگان خودروهای سنگین برای استفاده از کارت سوخت خود را حفظ کند. به علاوه، این اقدام به معنی دو نرخی شدن بنزین نیست زیرا دو نرخی شدن این فرآورده نفتی زمانی رخ می‌دهد که برای استفاده از بنزین ارزان‌تر محدودیتی وجود داشته باشد که موجب بروز فساد و عرضه خارج از شبکه آن شود اما در حالت پیشنهادی فقط افراد اندکی که بدون استفاده از کارت سوخت خود اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند، جریمه عدم شفافیت خود را می‌پردازند و مجبور به پرداخت نرخ دوم می شوند. شاید همین موضوع هم باعث شده است که زنگنه برای شیوه توزیع گازوئیل در ماه های اخیر از تعبیر «تک نرخی» استفاده کند.

    با توجه به موارد فوق، ضرورت دارد وزارت نفت با هدف ایجاد شرایط لازم برای حفظ کارت سوخت، پیگیری لازم را انجام دهد تا در آینده نزدیک قیمت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران افزایش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو