فونیکسریمکسبهتام

آخوندی اعلام کرد:

اتصال شهر چالوس به آزادراه شمال

عصر خودرو : وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از واحدهای جدید به سمت بازار اجاره می رود، گفت: قطعه پنجم آزادراه تهران -شمال هم تعریف شده است تا شهر چالوس هم به این آزادراه متصل شود.

اتصال شهر چالوس به آزادراه شمال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، عباس آخوندی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره برنامه‌های وزارتخانه راه و شهرسازی در هفته دولت گفت: در این هفته 1327 طرح با ارزش مالی حدود 2700 میلیارد تومان افتتاح شد.

    وی با اشاره به نرخ شاخص تملک مسکن افزود : میزان این شاخص به طور میانگین در دنیا به میزان 6 سال درآمد مردم  و تبدیل آن به خانه است. در ایران این شاخص در وضعیت خوبی نیست  و به میزان 11.8 سال است که برای سه دهک پایین جامعه به 25 سال هم می‌رسد و این وضعیت بحرانی است.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حل این موضوع از اولویت اصلی ما در وزارتخانه است، گفت: در گذشته حدود 60 درصد واحدهای جدید به سمت تملک می‌رفت و 40 درصد به سمت اجاره، اما در حال حاضر این روند معکوس شده و سهم مالکین مسکن کاهش یافته است.

    آخوندی با اشاره به وضعیت نه چندان خوب شاخص تراکم خانوار در ایران، گفت: میزان این شاخص به 1.05 درصد می‌رسد که این نرخ در برخی از محله‌ها متغیر است. وی درباره تامین مالی پروژه مسکن مهر، گفت: اساساً ایران در وضعیت رکود تورمی است و تامین مالی مهم ترین مسئله  کشور است.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سخت ترین وضع مالی در سالهای بعد از انقلاب قرار داریم، اظهار داشت: بحث جدید مدیریت دارایی برای حل این معضل به این معنا است که افراد یا دولت که دارایی های زیادی دارند اما با کاهش نقدینگی مواجهند می‌توانند با وساطت یک عنصر ثالث به نقدینگی مناسب برسند.

    آخوندی افزود: مدیریت دارایی راه حل مناسبی برای خروج از رکود است که منابع مناسبی را بدون گرفتن تسهیلات در اختیار افراد و نهادها  قرار می‌دهد. نخستین نمونه از این الگو در شهر جدید پردیس مطرح شد و برای تامین 1000 میلیارد تومان، با بانک  مسکن  قرارداد تامین دارایی به امضا رسید.

    وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه 550 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که تاپایان سال 300 هزار واحد آن تکمیل و تحویل داده می‌شود، گفت: در ایران  بیش از 60 درصد قیمت تمام شده مسکن قیمت زمین است که در واحد های لوکس این میزان به 90 درصد هم می‌رسد.

    وی با بیان اینکه راه حل کاهش سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن به مدیریت شهری بر می‌گردد، گفت: برای اینکه بتوانیم به کاهش سهم زمین در مسکن برسیم باید ابتدا با سوداگری مقابله کنیم. باید با کالایی شدن قانون مبارزه کنیم و تا زمانی که این مسئله وجود دارد حتی با افزایش  مالیات هم نمی‌توان جلوی سوداگری راگرفت.

    آخوندی با اشاره به اینکه این مسئله در کشور به یک هنجار تبدیل شده و نیاز به یک حرکت اجتماعی دارد و راه حل مقابله با سوداگری، ایجاد قانون مداری در کشور است، افزود: رونق زمانی به این بازار باز می‌گردد که اقتصاد کلان کشور در وضع مناسب قرار داشته باشد. وام 80 میلیون تومانی به طور نسبی توانست به این موضوع کمک کند، البته رونق این وام در شهرهای میانی بهتر از کلانشهرها بوده است.

    وزیر راه و شهرسازی درباره به وجود آمدن حباب قیمت در مسکن بعد از آرامش نسبی موجود در بازار، گفت: باید تقاضای واقعی را با ساماندهی و پس انداز هدایت کنیم. راه حل دیگر کنترل سوداگری ساخت و ساز است که باید این مسئله نیز پیگیری شود.   مثلث ساخت وساز، شهرسازی و پول می تواند  قیمت مسکن را در سطح تعادل نگه دارد.

    وی با اشاره به محوریت هویت ایرانی - اسلامی در شهرسازی، گفت: درحال حاضر این مسئله در بیرون از مراکز شهرها رعایت نمی‌شود که باید این موضوع در سیاستگذاری ها مورد توجه  قرار گیرد.

    بهره برداری از 3 هزار کیلومتر آزادراه در 5 سال آینده

    وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه از ظرفیت حمل ونقل کشور به اندازه کافی بهره مند نمی شویم، گفت: موقعیت راهبردی ایران از نظر دسترسی به آبهای آزاد حائز اهمیت است. این قابلیتی است که کشورهای هم مرز ما از آن بی بهره‌اند. وی با بیان اینکه از هفت راهگذر بزرگ جهان، دو راهگذر از ایران می‌گذرد، گفت: دسترسی به آبهای بین المللی یعنی دسترسی به همه جهان و ما باید از این ظرفیت عظیم کشورمان بهره مند شویم.

    آخوندی با اشاره به برنامه جامع پنج ساله پیش رو، بر تلاش برای کاهش تلفات جاده ای، توسعه جادهای، افزایش ریلی و جاده ای، افزایش بهره وری موجود و افزایش تجارت پایدار با کشورهای همسایه تاکید کرد.

    وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر 217 هزار کیلومتر راه در کشور داریم که بیش از 200 میلیارد تومان ارزش دارند و باید این سرمایه را حفظ کنیم، افزود: در سال 92، پنج میلیون تن آسفالت کاری در جاده‌های کشور انجام شده و این رقم در سال 93 به 10 میلیون تن رسیده است، گفت: امیدواریم که این رقم تا پایان امسال دو برابر شود تا جایی که  همه پایانه‌های مرزی بهره مند شوند.

    وزیر راه وشهرسازی درباره توسعه آزادراهی کشور هم؛ گفت: در حال حاضر 3 هزار کیلومتر آزاد راه در دست ساخت داریم که ظرف 5 سال آینده به بهره برداری می‌رسد. وی با اشاره به امکانات جاده‌ای که در خصوص کاهش جرایم و خطرات  جاده‌ها پیش بینی شده است به ادغام 250 دوربین راهداری با 250 دوربین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: مهم تر از اینها راه اندازی 1800 دوربین در جاده های کشور (هر 20 کیلومتر یک دوربین) است که قرار است این طرح برای کاهش سوانح عملی شود.

    قطعه 5 هم به آزادراه تهران - شمال اضافه شد

    وزیر راه و شهرسازی درباره آزاد راه تهران - شمال، اظهار داشت: این طرح به چند  قطعه تقسیم شده که قطعه چهارم  آن از سمت چالوس افتتاح شده است اما ما قطعه پنجمی هم برای آن تعریف کردیم تا  شهر چالوس هم به این آزادراه بپیوندد.

    وی با بیان اینکه این آزاد راه با 28 تونل از تهران تا شهرستانک، حدود 60 کیلومتر راه را کاهش داده است و می توان گفت قطعه دوم وسوم آن تا پایان  سال 96 تکمیل خواهد شد، افزود: قطعه سوم این طرح سخت ترین بخش این آزاد راه است و در حوالی هزار چم، بخش مهندسی پیچیده‌ای داریم که کار ما را بسیار دشوار کرده  است.

    آخوندی با اشاره به اینکه در بخش ریلی حلقه مفقوده‌ای به نام راه آهن حومه‌ای داریم، گفت: روزانه 117 هزار خودرو  میان تهران وکرج در تردد هستند و اگر این رفت و آمدها از طریق حمل ونقل ریلی صورت پذیرد، هم مسیر کوتاه تر می‌شود و هم سوخت کمتری مصرف می‌شود ضمن اینکه ترافیک نیز کاهش می‌یابد.

    آخوندی با بیان اینکه تاکنون 446 کیلومتر راه آهن حومه‌ای در دستور کار قرار گرفته است، افزود: هدف ما 4 خطه کردن خطوط موجود و احداث 3 هزار کیلومتر راه آهن دو خطه و بهره برداری از 13 هزار کیلومتر خط ریلی جدید است.

    وی افزود: در حال حاضر دو هزار و 205 واگن در حوزه ناوگان ریلی مشغول به کار هستند که این رقم تا سال 1400 باید به چهار هزار واگن برسد. در حال حاضر 248 هواپیما داریم که حدود 100 فروند آنها زمین گیر است و فقط 148 هواپیما فعال هستند، بنابراین این حوزه نیاز به نوسازی دارد.

    نیاز به 500 فروند هواپیما داریم

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز 550 فروند هواپیما که حدود  60 میلیارد دلار بر روی دست دولت خرج می گذارد، گفت: همه دارایی ناوگان‌ برخی ایرلاین‌ها به اندازه قیمت دو هواپیمای نو هم نیست.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر 67 فرودگاه داریم که 60 فرودگاه درجه دو  و سه هستند و فقط 7 فرودگاه در حد بین المللی است، اظهار داشت: یک برنامه فوری برای احداث ترمینال پایانه های جدید با ظرفیت 5 میلیون مسافر در سال داریم که امیدواریم تا پایان سال آینده وارد مدار شود. مرحله بعدی تکمیل فرودگاه امام از زمان اغاز تا پایان، 30 ماه به طول خواهد انجامید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو