فونیکسریمکسبهتام

نانوژنراتوری برای تولید انرژی از اصطکاک لاستیک خودرو

عصر خودرو : محققان یک تیم تحقیقات بین‌المللی موفق به ساخت نانوژنراتوری شدند که می‌تواند از اصطکاک بین لاستیک خودرو و کف خیابان انرژی تولید کند. این گروه این نانوژنراتور را روی ماشین اسباب بازی آزمودند و نتیجه موفقیت‌آمیزی بدست آوردند.

نانوژنراتوری برای تولید انرژی از اصطکاک لاستیک خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه وسکوسین مادیسون با همکاری محققان چینی اقدام به ارائه یک نانوژنراتور کردند که می‌تواند از اصطکاک لاستیک خودرو، انرژی تولید کند. این روش خلاقانه با تبدیل صورت‌های مختلف انرژی به هم، می‌تواند به شرکت‌های خودروساز برای افزایش کارایی کمک کند.

    زودونگ وانگ از محققان این پروژه به مدت یک سال روی ساخت این ابزار کار کرده است. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Energy منتشر شده است.

    این نانوژنراتور براساس اثر تریبوالکتریک کار می‌کند به طوری که پتانسیل میان چرخ‌های خودرو و کف خیابان برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثرتریبوالکتریک باری است که در اثر تماس دو سطح غیرهمجنس ایجاد می‌شود.

    وانگ معتقد است که این نانوژنراتور می‌تواند انرژی را که از طریق اصطکاک ایجاد می‌شود، به بهترین شکل ممکن به کار گیرد. وانگ می‌گوید: « اصطکاک میان لاستیک خودرو و کف خیابان تقریبا 10 درصد ار سوخت خودرو را مصرف می‌کند. این انرژی هدر می‌رود، بنابراین اگر ما بتوانیم این انرژی را تبدیل به شکل دیگری کنیم می‌توان از آن برای افزایش کارایی سوخت استفاده کرد.»

    نانوژنراتورها براساس ترکیب الکترود با بخشی از لاستیک ایجاد می‌شوند. زمانی که یک بخش از لاستیک با سطح خیابان تماس پیدا می‌کند اصطکاک بین دو سطح موجب تولید بار می‌شود که به آن اثر تریبوالکتریک گفته می‌شود.

    برای تست‌های اولیه، محققان این نانوژنراتور را برای یک ماشین اسباب‌بازی مورد استفاده قرار دادند که انرژی لامپ‌های آن از طریق این نانوژنراتور تامین شد. پژوهشگران الکترودها را به چرخ ماشین اسباب‌بازی متصل کرده و با حرکت آن، چراغ‌ها شروع به روشن شدن کردند. اصطکاک موجب حرکت الکترون‌ها شده که این کار توان کافی برای روشن کردن چراغ‌ها را فراهم می‌آورد. انرژی تولید شده با این روش کاملا بستگی به وزن خودرو و سرعت آن دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو