فونیکسریمکسبهتام

وقت تعیین قیمت خودرو در بازار رسیده است

عصر خودرو : وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که شرایط بازار خودرو به سمت رقابتی شدن است گفت: به نظر می‌رسد این زمان بهترین موقع برای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار است.

وقت تعیین قیمت خودرو در بازار رسیده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد و اقدامات وزارت صنعت در طول دو سال گذشته برگزار شده بود با اشاره به اینکه این وزارتخانه در همان روزهای فعالیت خود با شرایط نامناسبی روبرو بوده است اظهار داشت: شرایط رکود و عدم رونق بازار باعث شده است تا نتوانیم به اهداف خود در افزایش سطح اشتغال در کشور دست پیدا کنیم اما باید بگویم با اقدامات موثری که در طول این دو سال انجام شده است بیش از 8 هزار طرح صنعتی اعم از کوچک و بزرگ تکمیل و به تولید رسیده است.

    وی با اشاره به اینکه تکمیل طرح‌های مذکور باعث ایجاد 120 هزار شغل در کشور شده است، گفت: وزارت صنعت از همان روزهای نخست فعالیت خود در دو سال گذشته اقدامات را هم برای رفع موانع تولید انجام داد. به نحوی که 36 مصوبه از همان روزهای نخست تصویب و در راستای آن اقدامات عملیاتی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی صورت گرفت. در نهایت توانستیم قانون رفع موانع تولید را به تصویب برسانیم.

    نعمت‌زاده با اعلام اینکه در طول این دو سال برنامه راهبردی وزارت صنعت نیز تدوین شد تصریح کرد: این برنامه در طول مطالعات متعدد با دستگاه‌های مختلف تدوین شده است اما دستگاه‌ها می‌توانند پیشنهادات خود را برای تکمیل آن اعلام نمایند.

    * انجام مذاکرات خودرویی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای

    وزیر صنعت در مورد اقدامات این وزارتخانه به بحث دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی پرداخت و افزود: از همان روزهای نخست شروع مذاکرات ما می‌دانستیم که بنگاه‌های غربی خواستار افزایش همکاری‌های خود با ایران هستند اما به دلیل محدودیت‌ها این افزایش همکاری میسر نبود. در همین راستا وزارت صنعت در طول مذاکرات توافق ژنو یکی از معاونین خود را به همراه تیم مذاکره کننده به ژنو فرستاد که خوشبختانه توانستیم موانع تامین قطعات خودرو را در طی مذاکرات ژنو برطرف کنیم حتی در حوزه صادرات مواد پتروشیمی به توافقات خوبی دست پیدا کردیم.

    وی تصریح کرد: بنده حتی در یکی از جلسات تهدید کردم که اگر شرکت‌های کشورهای اروپایی نخواهند به توافق برسند ایران دیگر مذاکرات خود را با آنها ادامه نخواهد داد.

    نعمت‌زاده در ادامه سخنان خود به تاکیدات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و افزایش تجارت خارجی اشاره کرد و افزود: ایشان در جلسه اخیر خود با هیئت دولت در مورد پول‌های بلوکه شده، تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی و افزایش تجارت خارجی با تاکید بر صادرات غیرنفتی نکات مهمی را اعلام کردند. البته ایشان در سال 74 نیز به رئیس جمهور وقت 3 بار طی نامه‌هایی موانع پیش روی تولید و افزایش صادرات غیرنفتی را تاکید کرده بودند که این مورد نشان می‌دهد باید در حوزه تجارت خارجی اقدامات موثری انجام دهیم.

    وی در رابطه با وضعیت این روزهای صنعت خودروسازی کشور اظهار داشت: خودروسازان ما امروز با مشکل خاصی روبرو نیستند حتی استراتژی‌های 10 تا 5 ساله را نیز تدوین کرده‌اند. خوشبختانه در افزایش حجم تولید نیز اقدامات مناسبی را انجام می‌دهند به نحوی که امسال افزایش 2 برابری صادرات خودرو نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است.

    *کاهش قیمت خودرو نه، ثبات قیمت‌ها شاید

    وزیر صنعت با اشاره به ایجاد کمپین عدم خرید خودرو گفت: متاسفانه فضایی در جامعه ایجاد شده است که نباید خودرو بخریم زیرا در آینده قیمت‌ها ارزان خواهد شد. این در حالیست که نه خودروسازان و نه وزارت صنعت و حتی رئیس شورای رقابت صحبتی را در مورد کاهش قیمت خودرو اعلام نکرده‌اند.

    نعمت‌زاده خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: شما نباید به اینگونه اخبار نادرست دامن بزنید. به اعتقاد بنده اگر مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید حتی نرخ دلار افزایش می‌یافت که این موضوع برای تولید کننده و صنعت کشور اثرات نامناسبی را بوجود می‌آورد.

    وی اضافه کرد: متاسفانه مذاکرات طول کشید و این موضوع باعث شد تا اثرات مذاکرات به مرور در جامعه مشخص شود. بنده فکر می‌کنم اگر خودروسازان قیمت‌های خود را ثبات نگه دارند همان کاهش قیمت را اعمال کرده‌اند.

    وزیر صنعت با اشاره به اینکه افزایش تولید و بهره‌وری در دستور کار صنعت خودروسازی کشور قرار دارد اظهار داشت: چند روز گذشته بنده گزارش مالی صنعت خودروسازی کشور را به بانک مرکزی ارائه کردم که در آن شرکت‌های خودروساز برنامه‌های خود را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری اعلام کرده بودند. حتی بنده جلساتی را نیز با شرکت‌های خودروساز برای اصلاح ساختار مالی آنها برگزار کردم که این موضوع نشان می‌دهد این صنعت هر روز درصدد پیشرفت و توسعه خود است.

    وی با اشاره به اینکه امیدوارم بعد از نهایی شدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها شرایط بهتر شود، گفت: وزارت اقتصاد خود اعلام کرده است که هفته‌ای 2 تا 3 مورد تقاضا از شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران را دریافت می‌کند اما تحقق این موارد بعد از برداشتن تحریم‌ها بوجود خواهد آمد.

    *سال آینده در تولید گندله سنگ آهن خودکفا می‌شویم

    وی در ادامه در خصوص دخالت‌های دولت درباره گندله گفت: معادن انحصاری و مصرف‌کننده‌های انحصاری در بخش معدن داریم ولی این شامل حال همه موارد نیست. امسال نیت ما در بخش معدن رفتن به سمت عرضه و تقاضا بود به طوریکه حتی در این ارتباط نامه‌ای نیز به مسئولان ذیربط نوشتم اما ما امسال کمبود گندله داشتیم و وقتی کمبود و انحصار داریم دخالتی شد تا فعالیت برخی صنایع متوقف نشود. بنابراین در تعرفه‌های واردات تغییراتی انجام دادیم اما چون کافی نبود آمدیم واردات این محصول را نیز با ارز آزاد گذاشتیم که این امر نیز کفایت نکرد.

    نعمت‌زاده اضافه کرد: از سال آینده امیدواریم که به خودکفایی در تولید گندله برسیم بنابراین در حال حاضر مجبور شدیم که سود را به صورت عادلانه در زنجیره تولید توزیع کنیم. اما گندله‌سازها سود بیشتری می‌خواستند که قابل اجرا نیست.

    * طرح جدید برای مقابله با قاچاق کالا

    وزیر صنعت در خصوص راهکارهای دولت در برنامه ششم برای مقابله با قاچاق کالا گفت: در جلسات متعددی طرح رهگیری و شناسایی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است و دیروز اولین نامه آن تهیه شد و به مسئولان ذیربط نیز اطلاع داده شد که طبق قانون برای نهایی شدن باید در دولت تصویب شود.

    وی در توضیح این دو طرح گفت: باید روشی ایجاد شود که بر واردات کنترل بیشتری انجام شود بنابراین دو طرح رهگیری و شناسه در قالب طرح‌های جداگانه به دولت ارائه شد تا بتوانیم رهگیری و شناسایی لازم را در این خصوص انجام دهیم.

    نعمت‌‌زاده تصریح کرد: با توجه به مشکلات مرزی که در کشورهای همسایه ایران وجود دارد به خاطر این شرایط ویژه و عدم اشراف بر مرزهای خود شاهد واردات کالای قاچاق هستیم از طرفی نیز بخش بزرگی از واردات کالای قاچاق از جنوب کشور و از طریق دریا انجام می‌شود.

    وی تاکید کرد: برای واردکنندگان پوشاک نیز اطلاعیه‌ای داده شده است که آنها موظف می‌شوند در زمان واردات اطلاعات خود را ثبت کنند در غیر این صورت در صورت مشاهده کالای ثبت نشده و قاچاق دکان و تجارت‌خانه آنها بسته می‌شود.

    وزیر صنعت اظهار کرد: بخشنامه‌ای نیز برای اصناف ارسال شده که در آن فروشگاه‌ها و صنوف مکلف شده‌اند که از عرضه کالای قاچاق در محل کسب خود خودداری کنند.

    نعمت‌زاده در تعریف کالاهای قاچاق گفت: بخشی از کالاهای قاچاق مانند پوشاک، سیگار موبایل، لوازم خانگی به دلیل کم‌حجم بودن دارای بیشترین حجم قاچاق کالا به کشور هستند که بنده با همکارانم هر هفته یک بار در خصوص این موارد و تعریف آنها صحبت می‌کنیم. طرح دولت برای مقابله با قاچاق کالا به مجلس می‌رود تا مکانیزم های لازم د‌ر آن دیده شود و مسائل مورد نظر آن روشن و مشخص شود.

    در ادامه این نشست، خسروتاج قائم مقام نعمت‌زاده در امور بازرگانی در توضیح بیشتر این طرح گفت: برخی از کالاها نیاز به شناسنامه و کد رهگیری ندارند و به مثابه کالای قاچاق هستند که از این جمله می‌توان به میوه‌هایی مانند انگور شیلی، گلابی ترکیه و برخی از برندهای سیگار اشاره کرد که برای این دسته از کالاها بدون کد شناسه و رهگیری برخورد می‌شود.

    وی اضافه کرد: در صورتی که هرگونه از این کالاها در بازار مشاهده شود با تمام زنجیره‌های موجود در بازار اعم از انبار، مغازه‌دار و ... برخورد می‌شود. اما در مواردی برخی کالاها نمونه‌های مشابه در بازار مصرف داشته یا به صورت قانونی وارد می‌شوند، این کالاها نیازمند دریافت شناسه و رهگیری لازم هستند.

    خسرو تاج یادآور شد: برای شناسایی و رهگیری این کالاها از کد 14 رقمی استفاده خواهد شد که بر روی کالا نصب می‌شود.

    وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: زمانی که این دسته از کالاها به کشور وارد می‌شود در گمرک امور ثبت آن انجام می‌شود تا از این طریق بتوانیم از عرضه کالاهای قاچاق جلوگیری شود در غیر این صورت با توجه به تنوع زیاد محصولاتی مانند موبایل، امکان برخورد با آنها وجود نخواهد داشت.

    وی در خصوص طرح‌هایی که در گذشته برای مبارزه با کالاهای قاچاق انجام شده است و به نتیجه نرسیده و در نهایت منجر به از درست رفتن پول مردم شده است گفت: آنهایی که این پول‌ها را خرج کرده‌اند باید جواب دهند. در گذشته نیز این سوال از من پرسیده شد و بنده نیز به آنها جواب دادم که بی‌خود کردند که آن پول‌ها را دادند.

    *بحث جداسازی وزارت بازرگانی و صنعت در دولت مطرح نیست

    نعمت‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در جلسه هفته گذشته کمیسیون صنایع با وزیر صنعت، موضوع ارائه تسهیلات 4 هزار میلیاردی به دو شرکت ایران خودرو و سایپا مطرح شده است آیا در این رابطه به توافقات نهایی برای اعطای این تسهیلات دست پیدا کرده‌اید یا خیر، اظهار داشت: بنده از این موضوع اطلاعی ندارم.در آن جلسه در مورد پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیاردی به شرکت‌های خودروسازی مطلبی عنوان نشد. البته در مجموع وزارتخانه برای حمایت از واحدهای تولیدی درصدد دریافت تسهیلاتی برای آنها است اما در آن جلسه چنین موضوعی که عنوان می‌کنید مطرح نشده است.

    وی در مورد ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت که با انتقاد امام خامنه‌ای روبرو شده است افزود: به اعتقاد بنده این ادغام کار درستی بود. حتی در آن جلسه فرصت نشد که توضیحات لازم را به مقام معظم رهبری اعلام کنم که در صددم در یک جلسه توضیحات خود را برای ایشان بیان کنم.

    نعمت‌زاده اضافه کرد: بنده در جلسه هفته گذشته هیئت دولت با مقام معظم رهبری گزارش مفصلی از عملکرد وزارتخانه را اعلام کردم که ایشان بعد از شنیدن گزارش شاید این برداشت را کرده‌اند که زیرمجموعه‌های زیادی در این وزارتخانه قرار دارد که باعث می‌شود ما نتوانیم به تمام کارها برسیم.

    وزیر صنعت با اشاره به اینکه در تمام دنیا وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت با یکدیگر ادغام هستند اظهار داشت: به عنوان نمونه در آلمان و کشورهای آسیای جنوب شرقی این ادغام‌ها صورت گرفته است در مجموع ما باید به کاهش تصدی‌گری بپردازیم و حضور بخش خصوصی را در بخش‌های مختلف گسترش دهیم. دولت فقط باید به موضوع حاکمیتی خود بپردازد اما به صورت کلی متذکر می‌شوم که بحثی در مورد جداسازی وزارت بازرگانی و صنعت در دولت مطرح نیست.

    *رشد 5.7 درصدی صنعت در سال جاری

    وی در خصوص رکود بازار نیز گفت: رکود زمانی اتفاق می‌افتد که رشد اقتصادی در کشور بوجود نیامده باشد. بر اساس آمار در سال 92، رشد تولید صنعت 10- درصد بود اما امسال این رقم به 5.7+ رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد که اقتصاد کشور از رکود خارج شده است.

    نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه بر اساس چشم‌اندازها رشد بسیار مناسبی در بخش صنعت و تولید کشور پیش‌بینی کرده‌ایم در رابطه با برنامه وزارت صنعت برای کاهش هزینه‌های صنایع دولتی تصریح کرد: ما تمرکز جدی برای کاهش هزینه‌های صنایع دولتی داریم. به عنوان نمونه ایران خودرو که یک شرکت خصوصی است در سال 93، 1000 میلیارد تومان از بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کرده است. این موضوع در کنار افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها اتفاق افتاده است.

    وی اضافه کرد: کشور را باید به سمت رقابت هدایت کنیم تا بتوانیم خریداران خارجی را برای کارهای خود افزایش دهیم. در همین زمینه بنده هر شنبه بعد از ظهر یک جلسه‌ای را با یکی از گروه‌های صنعتی کشور برگزار می‌کنم و ضمن بررسی مشکلات آنها درصدد توسعه صادرات محصولات صنعتی کشور هستم.

    وی با اشاره به اینکه برای توسعه بخش تولید و صنعت کشور باید تاحدودی سیستم بانکی را با خود همراه کنیم، گفت: باز تاکید می‌کنم رکودی در صنعت حاکم نیست. حال اگر در چند ماه اخیر مردم در خرید خود تعلل می‌کنند به خاطر این است که امید کاهش قیمت‌ها را دارند.

    نعمت‌زاده با اشاره به اینکه فروش خودرو در سطح کشور کم نشده است گفت: اما در شرایط فعلی از آنچه که هدفگذاری کرده بودیم عقب هستیم.

    وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه وزارت صنعت در پساتحریم شرکت‌ها و کشورهایی را که قبلا با آن همکاری داشتیم شناسایی کرده و در صدد سنجش آنهاست تصریح کرد: البته این موضوع به معنی قطع ارتباط با شرکت‌ها و کشورهای دیگر نیست. ما 8 سال زمان را از دست داده‌ایم و نمی‌خواهیم زمان بیشتری را از دست دهیم.

    *سفر هیئت 200 نفره اتریش به ایران هفته آینده

    نعمت‌زاده با اعلام این خبر که هفته آینده یک هیئت 200 نفره از کشور اتریش به ایران سفر خواهد کرد گفت: برای خروج بازار از شرایط رکود برنامه‌ های مختلفی در دستور کار است. به عنوان نمونه اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که طرحی قرار است به شورای پول و اعتبار برای رونق بازار ارائه شود. البته در کنار این موضوع تسهیلات خودرو از 7 به 15 میلیون رسیده است اما با وجود اینکه از یک ماه گذشته مصوبه شورای پول و اعتبار ابلاغ شده است ولی هنوز اقدام اجرایی برای این موضوع صورت نگرفته است.

    * وقت تعیین قیمت خودرو در بازار رسیده است

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه بر اساس مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها قرار بود قیمت برخی از کالاها بنا به درخواست واحدهای تولیدی تا سقف 6 درصد افزایش پیدا کند اما تاکنون چنین مصوبه‌ای اجرایی نشده است گفت: بر اساس مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها قرار شد واحدهای متقاضی که درخواست افزایش قیمت دارند در شورای تثبیت قیمت‌ها مورد بررسی قرار گیرد. این یک قاعده کلی است و براساس مصوبه نیز اجرایی می‌شود. بر همین اساس تمام واحدهای متقاضی می‌توانند در خواست خود را به هیئت تثبیت قیمت‌ها ارائه نمایند.

    وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه وضعیت درخواست وزارت صنعت مبنی بر خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری که به شورای اقتصاد ارسال شده است در چه مرحله‌ای قرار دارد افزود: هنوز این موضوع در دستور کار شورا قرار نگرفته است. حتی بنده دو تا 3 بار این موضوع را پیگیری کرده‌ام اما گویا دوستان دلشان نمی‌خواهد این موضوع را بررسی کنند.

    وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده شرایط بازار به سمت رقابتی شدن است به نحوی که به نظر می‌رسد این زمان بهترین موقع برای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار است.

    وی با اشاره به اینکه اگر بازار خودرو رقابتی شود قیمت‌گذاری خودرو از دستور کار شورای رقابت خارج خواهد شد افزود: باز تاکید می‌کنم هم‌اکنون بهترین فرصت برای تعیین قیمت خودرو در بازار است.

    *کمپین تحریم خرید خودرو داخلی ضد انقلابی است

    نعمت‌زاده در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات قیمتی خودرو و کمپین تحریم خرید خودرو داخلی گفت: حسابرسی کارخانه‌های خودروسازی نشان می‌دهد که در حال حاضر ضرر و زیان می‌دهند و همین‌که قیمت محصولات خود را افزایش نداده‌اند در واقع کاهش قیمت داشته‌اند و هر بنگاه اقتصادی علاوه بر توجه به مشتری باید دخل و خرج خود را نیز داشته باشد.

    وی اضافه کرد: کمپین تحریم کالای داخلی گناه است و در مقابل مصالح ملی قرار داشته و ضد انقلابی به حساب می‌آید. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که مصرف‌کنندگان باید کالای داخلی مصرف کنند اما برخی افراد کمپینی برای ضد خرید تولیدات داخلی راه انداخته‌اند که این کمپین بر علیه اقتصاد ملی است.

    نعمت‌زاده درباره خودروهای موجود در انبارها گفت: در ابتدای کار دولت یازدهم 200 هزار خودرو در انبارها موجود بود که امروز این رقم به 80 هزار خودرو رسیده است.

    وزیر صنعت یادآور شد: این کمپین باعث شده که مردم برای خرید خودرو دست نگه دارند. ما به دنبال ارزانی هستیم اما حاضر به ضرر و زیان کارخانه‌ها نیز نیستیم.

    وی تاکید کرد: در سال گذشته 2 میلیارد دلار برای واردات خودروهای کامل وارداتی به تعداد 106 هزار خودرو هزینه شد که این رقم بیشتر از هزینه واردات مواد اولیه کل خودروسازان ما بوده است.

    در ادامه این نشست وزیر صنعت در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه یکی از گلایه‌های مردم کیفیت پایین خودروهای داخلی است، در این خصوص چه برنامه‌ای وجود دارد گفت: کیفیت پراید را نباید با بنز مقایسه کنید. ما تمایلی برای ساخت خودروهای گران‌قیمت نداریم زیرا این خودروها از کشش لازم در بازار برخوردار نیستند و در واقع خریدار ندارد. کسی که می‌خواهد خودرو گرانقیمت بخرد از نوع وارداتی آن استفاده می‌کند که ممنوعیتی نیز در این خصوص وجود ندارد.

    نعمت‌زاده اضافه کرد: در صورتی که خودروهای داخلی با قیمتی گران تولید شود و ما نتوانیم آنها را در بازار به فروش برسانیم این شرایط برای ما اقتصادی نیست.

    وی تاکید کرد: با فعالیت‌های انجام شده توانستیم وضعیت یورو 2 خودروهای داخلی را به یورو 4 افزایش دهیم که این مهم با تحقیقاتی است که توسط متخصصان داخلی انجام شده و انحصار  دیگر کشورهای را از بین برده‌ایم.

    *ایران قبل از تحریم ها برای بنز قطعه می‌ساخت

    وزیر صنعت گفت: تا قبل از توافق هسته‌ای قطعه‌سازان ما به کشورهای اروپایی صادرات داشتند و  ایران قطعات مورد نیاز پژو و بنز را تامین می‌کرد که بعد از اعمال تحریم‌ها این صادرات متوقف شد.

    وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه باعث شد که ما همچنین نتوانیم برخی از قطعات مورد نیاز خود را وارد کنیم به همین منظور کیفیت قطعات مصرفی خودروسازان افت کرد. بنابراین نباید همه مشکلات را به گردن خودروسازان انداخت.

    وی یادآور شد: ما تلاش می‌کنیم تا با حمایت از صنایع داخلی و افزایش خرید و صادرات محصولات ایرانی این صنایع تقویت شوند که این امر به خودی خود منجر به کاهش قیمت خواهد شد.

    نعمت‌زاده همچنین درباره یارانه صنعت گفت: از یارانه صنعت 50 میلیارد تومان آن اخیرا دریافت شده که برای توسعه صادرات استفاده می‌شود اما اگر بخواهیم همه آن را به جایزه صادرات اختصاص دهیم این مبلغ کافی نیست. بخشی از یارانه نیز به کارخانجاتی که به شبکه گاز متصل نیستند پرداخت می‌شود که در مجموع احتساب این یارانه کل رقم یارانه بخش تولید 84 میلیارد تومان می‌باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو