فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۰۷۰»

افزایش توزیع بنزین پاک در بین جایگاهها برابر با کاهش بیشتر آلودگی هوا

عصر خودرو : رئیس پژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به مصرف میانگین روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، گفت: افزایش استفاده از بنزین یورو ۴ از اهداف فعلی وزارت نفت و با هدف کاهش میزان الودگی هوا صورت می گیرد.

افزایش توزیع بنزین پاک در بین جایگاهها برابر با کاهش بیشتر آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، از آنجا که آلودگی هوا، سبب بروز بیماری قلبی، عروقی، تنفسی، گوارشی و غیره می شود و هزینه درمان این بیماری ها بسیار سنگین است عقل سلیم حکم می کند که با صرف هزینه هایی به مراتب کمتر از هزینه درمان برای کاهش آلودگی هوا گام برداشت اقدامی که وزارت نفت دولت تدبیر و امید آن را اجرایی کرده و بستر دسترسی به آن را مورد توجه قرار داده است.
    در همین زمینه علی احسان نظربیگی در میزگردی که در ایرنا تحت 'کیفیت بنزین از دیروز تا امروز' برگزار شد، با بیان آنکه اکنون براساس سیاست وزارت نفت تمام پالایشگاه های کشور حرکت خود را برای تولید بنزین پاک که در حد همان یورو 4 است، آغاز کرده اند، گفت: اکنون برخی پالایشگاه ها این نوع بنزین را تولید و توزیع می کنند و این نشان می دهد وزارت نفت مسیر درستی را در پیش گرفته و با این روند در آینده نزدیک ایران جزو کشورهایی خواهد بود که استفاده از بنزین یورو 4 در آن همگانی شده است.
    وی مهمترین مسئله مطرح در رابطه با بنزین را اثراتی دانست که بر روی سلامت انسان و حفظ محیط زیست دارد و با بیان اینکه بنزین خوب و یا بد اثر چندانی بر روی موتور خودرو ندارد، تاکید کرد: آن چیزی که اهمیت دارد اثر این نوع سوخت ها بر روی انسان است.
    نظربیگی با اشاره به فعالیت اتحادیه اروپا برای استاندارد کردن سوخت خودروها که مشکلات آلودگی هوا را ناشی از استاندارد نبودن سوخت خودروها دانسته بودند، گفت: این اتحادیه استانداردهایی را برای میزان آلایندگی هایی که برای خودرو می تواند ایجاد شود، تدوین کرد که از آن به استاندارد یورو تعبیر شده است.
    این کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت عنوان کرد: اتحادیه اروپا استاندارد یورو 1 (1993) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک، یورو 2 (1996) برای موتورسیکلت، یورو 3 (2000) برای موتورسیکلت، یورو 4 (2005) برای همهٔ وسایل نقلیه، یورو 5 (2008/9)و یورو 6 (2014) برای سواری های سبک و وسایل تجاری را تدوین و حداکثر مجاز برای انتشار گازهای آلاینده را برای خودروهای جدید مشخص کرد.
    وی با بیان اینکه تدوین این استانداردها توسط اتحادیه اروپا سبب شده هیچ خودرو جدیدی در اروپا نتواند بدون رعایت آنها تولید شود و آنقدر سختگیرانه است که هیچ تولیدکننده ای توان بی توجهی به آنها را ندارد، گفت: این سختگیری در تولید باعث شد در استاندارد یورو 1 که مقدار گوگرد آن 2 هزار PPM بود، در یورو 5 به 10 هزار PPM کاهش پیدا کند زیرا آنها بیشتر نگران سلامت افراد جامعه بودند.
    نظربیگی با بیان اینکه کاهش آلایندگی تنها مربوط به سوخت نیست بلکه با موتور خودرو نیز ارتباط دارد و موتور خودروها باید منطبق با سوخت یورو 4 شوند، تصریح کرد: اگر بهترین سوخت دنیا را در خودرو نامناسب بریزید باعث ایجاد آلایندگی خواهد شد، بنابراین لازم است علاوه بر سوخت، تطابق خودرو با این نوع سوخت جدی گرفته شود.
    به گفته رئیس پژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت، دولت اگر بخواهد آلایندگی هوا را تنظیم کند باید یک سوخت مناسب داشته باشد و بعد خودرو مناسب آن سوخت تولید کند تا بتوان بر معضل آلودگی ها غلبه کرد.
    وی با اشاره به اینکه اکنون در ایران استاندارد بنزین پاک که چیزی در حد یورو 4 است، در وزارت نفت به عنوان هدف فعلی در نظر گرفته شده و اکثر پالایشگاه ها حرکت خود را در جهت تولید این سوخت آغاز کرده اند، تاکید کرد: با آغاز تولید این نوع سوخت تاثیرات آن را در وضعیت هوای کلان شهرها شاهد خواهیم بود.
    نظربیگی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران طی 8 سال گذشته که عواقب بدی هم داشت، افزود: طی تحقیقاتی که صورت گرفت نتایج آن نشان داد در یکی از پتروشیمی ها بنزینی تولید می شد که میزان بنزن آن 12 برابر حد مجاز بود اما اکنون بنزین پاک این نوع آلاینده را به شدت کاهش داده است.
    این کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه در سوخت های بنزین و گازوئیل رعایت چهار فاکتور از اهمیت بالایی برخودار است، تصریح کرد: یکی بنزن است که فوق العاده بر سلامتی انسان اثر منفی داشته و نباید میزان آن بیش از یک درصد باشد، بعد آروماتیک ها هستند که برای بشر بسیار خطرناک بوده و نباید میزان آن از 35 درصد بیشتر باشد و اما در مرحله بعد گوگرد قرار دارد که آن هم خطرناک است و در آخر میزان اولفین ها است که مقدار آن درحد 18 درصد باید قرار گیرد تا به سلامت انسان و محیط زیست آسیب وارد نکند.
    وی تبدیل تمام سوخت خودروها به یورو 4 را به نفع کشور دانست و تاکید کرد: اهمیت سلامت انسان ها به مراتب بسیار بالاتر از فواید اقتصادی است لذا باید برای تبدیل سوخت یورو 4 به یورو 5 نیز که استانداری به مراتب سختگیرانه تر دارد، برنامه ریزی شود و از هزینه های آن که در نهایت به نفع سلامت مردم و جامعه است، نهراسید.
    نظربیگی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به استفاده از بنزین پالایشگاه ها در مقطعی از زمان در کشور آن را کاری کاملا اشتباه توصیف و تاکید کرد: اکنون وضعیت بنزین ایران بسیار بهتر شده و همکاری خودروسازان با تولیدکنندگان بنزین به رفع آلودگی هوای شهر ها خواهد انجامید.
    یادآور می شود، اکنون میزان تولید بنزین یورو 4 بیش از 20 میلیون لیتر در روز است که در هفت کلانشهر نیز توزیع می شود، همچنین میزان تولید گازوئیل یورو 4 و 5 نیز 24 میلیون لیتر در روز است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط