فونیکسریمکسبهتام

برنامه ایساکو تایید اصالت قطعات خودرو

عصر خودرو : با توجه به اینکه شبکه نمایندگی‌های ایران‌خودرو قدیمی‌ترین، توانمندترین و گسترده‌ترین شبکه خدمات‌رسانی صنعت خودروی کشور است در طول سال‌های متمادی، همواره پشتیبان مطمئن خانواده بزرگ محصولات ایران‌خودرو بوده و توانسته تا حد زیادی رضایت مشتریان خود را جلب کند.

برنامه ایساکو تایید اصالت قطعات خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، حال در 3سال گذشته به دلیل شرایط تحریم، ورود قطعات یدکی تقلبی به بازار افزایش یافت، البته به دلیل ماهیت قاچاق قطعات تقلبی، آمار رسمی و دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما برآورد می‌شودکه در آن زمان ورود قطعات تقلبی به بازار 25 تا 30 درصد افزایش یافت. هرچند در سال 93 با گشایش‌های ایجاد شده، روند ورود قطعات تقلبی به بازار کاهش یافت و درحال‌حاضر نیز به هیچ وجه امکان ورود این قطعات به شبکه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش وجود ندارد، با این حال چالش‌هایی وجود دارد. از این رو یکی از برنامه‌های مهم ایساکو در سال 94 آغاز بهره‌برداری از طرح جدید «اطمینان از اصالت قطعات خودرو» است که بر مبنای آن، مشخصات قطعه، قیمت و ویژگی‌های فنی به مصرف‌کننده اعلام خواهد شد تا امکان جعل کاهش یابد. این طرح از خرداد امسال با هدف تامین امنیت و تشخیص اصالت قطعات خودرو به مرحله اجرا درآمده است.

    این طرح از این نظر مهم است که همواره محصولات عرضه شده با نشان(برند)های تجاری معتبر و کیفیت بالا، از سوی مصرف‌کنندگان مورد استقبال قرار می‌گیرد، زیرا اطمینان از کیفیت مطلوب کالا در مقابل هزینه‌های پرداختی، یکی از خواسته‌های مهم مصرف‌کنندگان است. تولید و توزیع قطعات یدکی غیراصل با کیفیت پایین و بسته‌بندی‌های شبیه‌سازی شده و تقلبی در سال‌های گذشته در بازار رواج یافته و تشخیص اصل بودن قطعات برای مشتریان امکانپذیر نیست. به همین دلیل با اجرای این طرح، تلاش شده تا از فناوری در مبارزه با جعل و تقلب برای قطعات یدکی خودرو که ایمنی آنها نیز بسیار مهم است استفاده شود که براین اساس برچسب و هولوگرامی ویژه به منظور جلوگیری از جعل قطعات یدکی روی جعبه قطعات نصب شده است.

    این طرح با ایجاد رابطه دوسویه با مصرف‌کنندگان امکان تشخیص اصالت را فراهم می‌کند. برچسب نصب شده روی قطعات خودرو نیز، اصالت قطعه، قیمت و مشخصات فنی را به مشتری اعلام می‌کند و در صورتی که مشتری با قطعه تقلبی برخورد کرد که به صورت مستقیم از سوی برخی فروشندگان در اختیارش قرار گرفته می‌تواند موضوع را با ایساکو در میان بگذارد. درواقع مشتری باید در زمان خرید قطعه، پوشش مخصوص را خراشیده و کد آن را به شماره سامانه استعلام کد مخفی پیامک کند تا از اصالت قطعه اطمینان یابد. هم‌اکنون امکان اطمینان‌بخشی به مشتریان از صحت قطعات عرضه شده با بسته‌بندی ایساکو فراهم شده است، به‌گونه‌ای که مشتریان هنگام خرید می‌توانند کد درج شده روی بسته‌بندی را از طریق تلفن همراه به شماره قید شده پیامک و از صحت بسته‌بندی اطمینان حاصل کنند. تمهیدات لازم برای افزایش مدت گارانتی محصولات ایران‌خودرو به 3 سال اندیشیده شده است. بنابراین به محض ابلاغ این موضوع از سوی ایران‌خودرو، مدت زمان گارانتی خودروهای تولیدی به 3 سال افزایش خواهد یافت.

    شرکت ایساکو با کسانی که با فروش اجناس تقلبی مانند لنت‌ترمز، تسمه تایم و سایر اقلام مصرفی جان و مال مردم را به بازی می‌گیرند و اعتبار و خوش‌نامی شرکت را زیر سوال می‌برند، از طریق مراجع قضایی برخورد قاطع خواهد داشت. در چند سال گذشته بالاتر بودن قیمت قطعه ECU از دیگر قطعات باعث شده بود سارقان این قطعه را دزدیده و با قیمت پایین‌تری در بازار بفروشند. برای حل این مشکل با پلیس آگاهی مذاکره کردیم تا این قطعه به هیچ‌وجه به صورت متفرقه در بازار آزاد عرضه نشود. درحال‌حاضر در زمینه موضوع سرقت قطعه ECU پژو 206 دو راهکار اندیشیده شده که راهکار اول ایجاد تغییراتی برای کاهش امکان سرقت این قطعه و جلوگیری از این کار است. راهکار دوم نیز اندیشیدن تدابیر لازم برای تامین این قطعه است، به‌گونه‌ای که اگر در نمایندگی خدمات پس از فروش این قطعه موجود نباشد، از طریق امداد ویژه ظرف 24 ساعت تامین خواهد شد.

    در برخی اخبار گفته می‌شود قیمت برخی قطعات عرضه شده با نشان(برند) ایساکو (شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران‌خودرو) گران‌تر از قیمت همان قطعه در بازار آزاد است، در حالی که قیمت قطعات عرضه شده با نشان(برند) ایساکو رقابتی است. اگر موردی نیز در این زمینه بوده مربوط به مقایسه قطعات ایساکو با قطعات تقلبی و قاچاق عرضه شده با قیمت‌های پایین‌تر است. درحال‌حاضر قیمت قطعات توزیعی در شبکه نمایندگی‌ها در تمام کشور یکسان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط