فونیکسریمکسبهتام

جنوب شرق آسیا؛

اولویت صادرات خودروهای اقتصادی سایپا

عصر خودرو : معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا گفت: با توجه به سطح اقتصادی کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا، صادرات خودروهای اقتصادی در دستور کار قرار خواهد گرفت. این موضوع ابتدا با صادرات و در نهایت استقرار سایت در ویتنام برای صادرات خودرو به سایر کشورهای این منطقه مد نظر خواهد بود.

اولویت صادرات خودروهای اقتصادی سایپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، محسن دستخوش جوان با اشاره به اینکه کشور ویتنام تنها یک مونتاژکار خودرو است درباره ظرفیت‌های بازار این کشور جنوب شرق آسیا گفت: کشوری همچون ویتنام از نشان(برند)های تویوتا، فورد، هیوندا، مزدا و... مونتاژ می‌کند و می‌تواند ظرفیت خوبی برای صادرات و تولید خودروهای اقتصادی ایران داشته باشد.

    دستخوش جوان افزود: در واقع واردات خودرو برای این کشور تعرفه‌ای 115 درصدی دارد و برای خودروهای مونتاژی، این تعرفه به 45 درصد کاهش می‌یابد. از این‌رو این کشور در یک بازه زمانی 5ساله طبق قانون اتحادیه «آسه‌آن» باید تعرفه واردات را به صفر برساند. این کشور از سال 2012م کاهش تعرفه واردات را آغاز کرده به‌طوری که در همان سال این تعرفه 70 درصد و در سال 2014م به 50 درصد رسید و طبق برنامه در سال 2015م به 40 درصد و در نهایت سال 2016م به 30 درصد خواهد رسید تا طبق برنامه 5 ساله در سال 2017م این میزان تعرفه واردات به صفر برسد. هر چند در شرایط کنونی میز کشورهای عضو «آسه‌آن» که اقتصادی ضعیف‌تر دارند همچون میانمار، برونئی، ویتنام، کامبوج و لائوس در بین خود از تعرفه ترجیحی صفر تا 5 درصد پیروی می‌کنند.

    او با تاکید بر اینکه خودروهای لوکس نیز در سبد کالایی خودروسازی سایپا قرار دارد، ادامه داد: تمام اعضای اتحادیه «آسه‌آن» شرایط یکسانی ندارند، از این رو با بهره‌گیری از وضعیت اقتصادی ویتنام ابتدا ورود به این بازار و در نهایت استقرار سایت در دستور کار قرار خواهد داشت تا از این کشور محصولات گروه خودروسازی سایپا به سایر کشورهای عضو نیز صادر شود و این مسئله کمک می‌کند تا خودروهای این نشان(برند) از مزایای عضویت این کشور در اتحادیه «آسه‌آن» نیز بهره‌مند شود. از سوی دیگر در برنامه بلندمدت تولید خودروهای لوکس‌تر نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا بر مبنای ایجاد سبد کالایی قوی‌تر سهم بیشتری از بازار این کشورها به‌دست آید. معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در این کشور تنها چند قطعه از خودرو بومی‌سازی شده است، افزود: ویتنام با وجود اینکه سال‌هاست خودروهای نشان(برند)های خارجی را مونتاژ می‌کند اما تنها توانسته به تولید بومی قطعاتی همچون صندلی، لاستیک، چراغ و... دست یابد که این نشان‌دهنده رشد کند و عقب‌افتاده صنعت خودرو در این کشور است.

    از این‌رو با توجه به اینکه استراتژی تولیدکنندگان ایرانی، تولید خودروهای اقتصادی است با حضور در این بازار به سرعت می‌توانند در این کشور موفق باشند، چراکه بازار این کشور را می‌توان با کشور سوریه و عراق مقایسه کرد بازارهایی که خودروسازی سایپا در زمان پیش از بحران توانسته بود به عرضه موفقی دست یابد، همان‌گونه که در سوریه سالانه نزدیک به 65 هزار خودرو سایپا به فروش می‌رسید و این یک گام مهم در صادرات بود. دستخوش جوان با نگاهی به وضعیت بازار کشور سنگاپور برای خودروسازان ایران افزود: کشور سنگاپور گرچه در موقعیت جغرافیایی مشابه با ویتنام است اما به دلیل درآمد سرانه بالا و با اتکا بر رشد اقتصادی فزاینده‌ای که دارد از مزایای بازار خودروهای لوکس برخوردار شده به طوری که از نظر استانداردهای خودرو و کیفیت محصولات، این کشور را باید با بازارهای اروپایی مقایسه کرد. این درحالی است که ملاک واردات خودرو برای کشور ویتنام در سال 2014م استاندارد یورو 3 بوده که در سال 2015م این استاندارد به یورو 4 با الزام «ای‌بی‌اس و ایربک» ارتقا یافته است، از این‌رو نمی‌توان بازار این 2 کشور را همگون دانست.معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا، با نگاهی به صادرات قطعات خودرو به کشور ترکیه گفت: در مذاکرات انجام شده با طرف ترک و توافقات حاصل‌شده محموله صادراتی قطعات خودرو به ترکیه نیز ارسال شده است.

    در واقع تعاملات با ترکیه می‌تواند راه مناسبی برای حضور در بازارهای بین‌المللی به ویژه اروپایی باشد که گروه سایپا به دنبال گسترش تعاملات خود با بازارهای ترکیه برای دستیابی به اهداف صادراتی گروه در حوزه صادرات قطعه خودرو است.وی درباره حضور گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه‌ها گفت: حضور در نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای ارائه توانمندی‌ها و مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی است که سایپا از این فرصت استفاده کرده و با حضور در نمایشگاه‌ها درصدد است تا ارتباط خود را در زمینه صادرات قطعه با بازارهای بین‌المللی گسترش دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط