فونیکسریمکسبهتام

نگاهی کوتاه به کامیون‌های «ولوو» در جهان و ایران

«ولوو»ها... و جاده‌ها

عصر خودرو : جاده‌ها همیشه بوی کامیون می‌دهند و صدای غرش آنها همیشه در جمجمه کوه‌ها در حال غلیان کردن است.

«ولوو»ها... و جاده‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، جاده‌ها صمیمی‌ترین یار، رفیق و همراه کامیون‌ها هستند، آنها را می‌شناسند و به قژقژ کشیده شدن لاستیک‌های آنها به روی آسفالت‌ها آشنایند و به یاد دارند که چه کامیون‌هایی تاکنون از کمرکش گردنه‌ها گذشته و روزگار و عمر خود را در جاده‌های پرت و دور افتاده سپری کرده‌اند، بی‌آنکه کسی از آنها یادی کند و درباره آنها حرفی بزند، گزارشی بنویسد و خاطره‌ای از آنها تعریف کند، یکی از این کامیون‌ها، همین «ولووی» نام آشناست که سال‌هاست در دل جاده‌های ایران می‌غرد و جاده‌های سخت و سهمگین را در می‌نوردد. در این شماره درباره «ولوو»ها حرف‌هایی داریم، اما پیش از آن لازم است درباره «ولوو» توضیحاتی بدهم.

    براساس آنچه مورخان خودروسازی جهان نوشته‌اند «ولوو» در لاتین به معنی «من رول» یا خود گردش یا خودچرخش است. این نام در سال 1911م در صنعت خودروسازی سوئد به ثبت رسیده است و به عنوان یک شرکت جداگانه در داخل شرکتی موسوم به «اس‌کااف» (آ.بی) که شرکتی برای ساخت قطعات بلیرینگ بود شناخته شد. اما این ایده فقط برای یک دوره کوتاه از زمان مورد استفاده قرار گرفت و دیری نپایید که شرکت «اس‌کااف» تصمیم گرفت از این نام به عنوان نشان تجاری برای چند محصول دیگر استفاده کند که البته بعدها یکی از آن محصولات کامیون‌های «ولوو» بود که در آن شرکت تولید می‌شد.
    در گزارش امروز با این نام و این تولید بیشتر آشنا می‌شوید.

    تولید ولوو به سال 1927میلادی برمی‌گردد، زمانی که نخستین خط تولید ماشین در گوتنبرگ راه افتاد و نخستین کامیون سری 1 هم در ژانویه 1928 ارائه شد و موفقیت زیادی در فروش داشت. کامیون‌های ولوو همچنین علاقه دیگر کشورها را جلب کرد و صادرات کامیون‌ها به اروپا در دهه 1930میلادی شروع شد. در آغاز، شرکت 2 بنیانگذار داشت. «آثار گابریلسون» و «گوستاف لارسون»، تصمیم گرفتند وسایلی را طراحی کنند که ایمن باشند و بتوانند در شرایط سخت اقلیم سرد و جاده‌های بد سوئد، مقاومت کنند. دید بنیانگذاران این بود که ایمنی باید همیشه اصلی اساسی در کار طراحی باشد. تمرکز روی ایمنی، مقاومت و کیفیت بخشی از توسعه شرکت از ابتدا بوده است.
    تولید موتورهای صنعتی و دریایی، روزگاری طولانی در گروه «ولوو» دارند. در ابتدای 1907میلادی، «پنتاورکن» در «اسکود» سوئد نخستین موتورش را ساخت و در 1922میلادی موتور قایقرانی «یو21» را راه‌اندازی کرد. در سال 1925میلادی، پنتاورکن نخستین سفارش را برای موتورهای خودرو از ولوو دریافت کرد. 10 سال بعد «پنتاورکن» توسط گروه ولوو خریداری شد. گروه طراحی و فروش در یکسال به گوتبرگ منتقل شد و شرکت «ولوو پنتا» ایجاد شد.

    نخستین اتوبوس تولید این شرکت به درستی «بی1» نامیده و در سال 1934میلادی معرفی شد و موتورهای هواپیمایی به دامنه گسترده محصولات در اوایل دهه 1940میلادی افزوده شد. رقبا آمده‌اند و رفته‌اند ولی گروه ولوو با شروع به نسبت ساده از شرکت صنعتی بومی به گروهی جهانی تبدیل شده است و یکی از بزرگترین سازندگان کامیون‌های سنگین، اتوبوس‌ها، تجهیزات ساختمانی، موتورهای دریایی و اجزای موتور برای صنایع هواپیمایی و هوافضاست. با به دست آوردن کامیون‌های «رنو» و «مک» در 2001میلادی موقعیت گروه ولوو در بازار کامیون تقویت شد و ریشه‌های گروه به فرانسه و امریکا منشعب شد. بعد از آن در سال‌های 2006 و 2007میلادی گروه ولوو سازنده کامیون ژاپنی «یودی» را شاخه شرکت امریکایی «اینگرسول رند» برای ماشین‌آلات جاده‌ای و بیشتر سهام «لینگونگ»، یکی از بزرگترین سازندگان لودر در چین را به دست آورد. در می2008، موافقتنامه برای تولید اتوبوس و کامیون‌هایی با شرکت هندی موتورهای «ایچر» امضا کرد. پس از گذشت 10 سال، گروه «ولوو» رشد قدرتمندی را در خدماتی مانند بخش مالی برای پشتیبانی از بخش فروش و کسب و کار داشته است.

    مدل‌های جدید «ولوو» در ایران
    تولیدات ولوو فقط کامیون نبوده و نیست. همین 2سال پیش بود که خبر جالبی در رسانه‌های ایران درباره رونمایی 2 محصول جدید از این شرکت در ایران چاپ و گفته شد:
    شرکت «افرا موتور» نماینده رسمی خودروهای سواری «ولوو سود» در ایران 2 محصول جدیدش برای بازار ایران در مرکز همایش‌های صدا و سیما رونمایی کرد.
    جنجالی‌ترین این خودروها، هاچ‌بک 4 در ولوو، یعنی مدل V40 بود که در 2 نسخه با قیمتی زیر 300 میلیون تومان روانه بازار کشور شد. خودرو دیگر نیز شاسی بلند XC60 بود. این شاسی‌بلند جذاب و قدرتمند در ابتدا قرار بود با پیشرانه 3 لیتری توربو T6 نخستین نماینده ولوو در ایران باشد اما با آغاز طرح ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی «افراموتور» عرضه آن را به تعویق انداخت و XC60 در جهان به عنوان رقیبی قدرتمند برای «بی.ام.و»X3 شناخته می‌شود.
    «افراموتور» در آن گردهمایی اعلام کرد که قصد دارد شاسی‌بلند XC60 را در 2 نسخه R-Design و T5 SE Lux به بازار ایران عرضه کند. هر 2 این مدل‌ها از پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربوشارژر با حداکثر توان 240 اسب بخار بهره می‌برند و با مصرف ترکیبی 8/5 لیتر در 100 کیلومتر صفر تا 100 کیلومتر را در زمانی حدود 8 ثانیه می‌پیماید.

    50 سال دویدن به دنبال کیفیت
    وقتی شرکت «ولوو» متولد شد و درست در همان سالی که نخستین خودروی آن با نام «یاکوب» در گوتنبرگ روانه بازار شد، آغاز دهه‌ای بود که در آن، صنعت خودرو شاهد پیشرفت غیرمنتظره‌ای هم در اروپای 1920میلادی و هم در امریکا بود. در سوئد علاقه مردم به خودرو در سال 1923میلادی به شدت افزایش یافت، به گونه‌ای که در نمایشگاه خودرو که در شهر «گوتنبرگ» برگزار شد، 97غرفه‌دار شرکت کردند. از ابتدا «کیفیت» برای بنیانگذاران ولوو نخستین و مهم‌ترین اولویت به حساب می‌آمد و مدیران این شرکت به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دادند که حتی یکی از محصولات تولیدی‌شان بدون کیفیت لازم کارخانه را ترک کند. این مفهوم اساسی یا به بیان دیگر این شعار و باور داخلی مردان اصلی شرکت که در سال 1926میلادی به یک اصل کلی تبدیل شد، امروزه نیز در فرآیند تولید خودرو در شرکت ولوو رعایت می‌شود. در آن سال‌ها مدل «پی‌وی 655» ولوو بین سال‌های 1933 و 1935 میلادی به تولید رسید. شکل اولیه کاپوت در این مدل تغییر کرد و برای نخستین بار یک پنجره مشبک در جلوی رادیاتور قرار گرفت و بعد از آن مدل‌های مختلف ولوو دچار تغییراتی شدند. ولووی «پی‌وی 36» قرار بود یک مدل به نسبت شیک و گران قیمت باشد.همچنین یک سری 500 تایی از «کاریوکا» تولید شد، این اسم مستعار در آن زمان نام یک سنت محلی متعلق به امریکای جنوبی بود.

    دهه‌ها و «ولوو»ها
    سال‌های 1940 تا 1950م
    جانشین محصول 53 pv مدل60 pv بود، یک مدل خودرویی بزرگ‌تر به سبک امریکایی. همچنین در آن‌سال‌ها خودروی کوچک و جدیدی که با عنوان 444 pv نامگذاری شده بود، در پاییز سال 1944 میلادی روانه بازار شد.

    سال‌های 1950 تا 1960م
    برنامه «ولوو» برای تولید خودروی مسابقه‌ای 2 در به یک اتفاق باور نکردنی تبدیل شد. مهم تر از همه این که ولوو به عنوان یک نشان(برند) خوب و مقاوم – گرچه کمی کسل‌کننده - شناخته شده بود. ولووی مسابقه‌ای که «1900 p» نیز نامیده می‌شد، برای آزمون‌های فرسایشی در سوئد درنظر گرفته شده بود. موتور این مدل خودرویی که مجهز به یک کاربراتور 2قلو بود، 70 اسب بخار قدرت داشت اما قطعات و تجهیزات دیگر آن از مدل خودروی 444 pv گرفته شده بود. ولووی مسابقه‌ای در کشور سوئد خواهان زیادی نداشت؛ تنها 67 دستگاه از آن به تولید نهایی رسید و در یک‌سال تولید آن متوقف شد.

    سال‌های 1960 تا 1970
    ولوو در سال 1960میلادی، مدل خودروی 1800‌p را به تولید رساند. در مسابقات، THE SAINT «راجر مور» به منظور رنجاندن مقامات صنعت خودروسازی انگلستان با خودروی 1800 p رانندگی کرد. 1800 p در نمایشگاه ایالتی کالیفرنیا در سال 1961میلادی به خاطر طراحی بسیار جذاب خود، موفق به دریافت جوایز بسیاری شد. (در 14 آوریل سال 1964م کارخانه جدید ولوو در تورسلاندا افتتاح شد. ظرفیت تولید این کارخانه افزون‌بر 110 هزار خودرو در سال بود.)

    سال‌های 1970 تا 1980م
    ولووی «164ای»‌ که قدرتمندترین خودروی استانداردی بود که ولوو تا به حال تولید کرده بود، به بازار معرفی شد. پیشرانه این خودرو مجهز به سیستم تزریق الکترونیکی سوخت بود و 175 اسب بخار قدرت داشت. یک نوع جدید از مدل 1800‌p نیز در سال 1971میلادی معرفی شد. این خودرو که طبیعتی مسابقه‌ای داشت، به 1800‌p «ایی‌اس» نیز شهرت داشت. مدل «the VES» یا خودروی ایمنی ولوو در سال 1972میلادی تولید شد، خودرویی آزمایشی اما با نگاهی عمیق به آینده بود. نسل جدید خودروهای ولوو در سال 1975میلادی معرفی شدند: ولووی 240 با 6 مدل و ولووی 260 با 2مدل متنوع. این خودروها با جلوپنجره جدید و داشبوردی اصلاح شده که برگرفته از خودروی the VESC بود، طراحی شده بودند. مدل‌های 240 به یک موتور جدید21 B با میل بادامک از بالا مجهز بودند. مدل‌های 260 نیز مجهز به موتور جدید 6 سیلندر خورجینی بودند. موتور 6 سیلندر جدید نیز نتیجه قرارداد مشترک ولوو با رنو و پژو به منظور گسترش پیشرانه‌های مورد استفاده در خودروهای سواری بود.

    سازمان ایمنی آمدوشد بزرگراه‌های امریکا تعدادی از خودروهای سری 240 ولوو را خریداری کرد. خودروهایی که برای تنظیم و تعیین استانداردهای ایمنی در بازار داخلی آمریکا مورد امتحان و ارزیابی قرار گرفته بودند. ولووی هلندی 343 (که بعدها به 440 تغییر نام داد) در سال 1976م ظهور یافت. این خودرو، یک مدل کاملا جدید در زمینه فنی و طراحی به حساب می‌آمد. با تولید مدل 343، ولوو از یک سو دیگر خودروسازان را به شدت به مبارزه طلبید و از سوی دیگر به بازار خودروهای کوچک رونق بسیاری بخشید. این خودرو نخستین مدل تولیدشده مجهز به یک موتور 1.4 لیتری با سیستم انتقال قدرت متغیر بود.
    ولوو در سال 1977میلادی پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت و آن لحظه را با تولید محدود 2مدل با کد 244 و 264 که با عنوان «روز شادی» نیز خوانده می‌شدند، به یادگار در تاریخ به ثبت رساند. این مدل‌ها دارای رنگ نقره‌ای متالیک با قالب‌های تزئینی طلایی و سیاهرنگ و تودوزی از جنس مخمل آبی بودند.

    «ولوو»های امروزی
    بنا به نوشته خودرونویسان نام «ولوو» تداعی‌گر ایمنی است و این خودروساز در جهان و ایران نیز با خودروهای ایمن‌اش شناخته می‌شود. در حقیقت بسیاری از ابدعات ایمنی خودروها در جهان را باید در تاریخچه پرتلاطم ولوو سوئد جستجو کرد. شاسی بلند XC60 نیز از این مقوله بی‌بهره نیست. این خودرو علاوه بر بهره‌گیری از ترمز ضدقفل «اِی‌بی‌اس» و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز «ای‌بی‌دی» به سیستم ترمز کمکی «اِی‌بی‌آ»، سیستم کنترل پایداری دینامیکی و کنترل کشش «دی‌اس‌تی‌سی»، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی «اچ‌دی‌سی»، ترمز دستی الکترونیکی، سیستم محافظتی ضربه‌های جانبی «اس‌آی‌پی‌اس»، سیستم حفاظتی ضدضربه «دبلیواچ‌اِی‌پی‌اس» و کیسه هوای جانبی، راننده، سرنشین و پرده‌ای بهره می‌برد.

    شاخص‌ترین امکانات رفاهی مدل T5 شاسی‌بلند XC60 در ایران شامل کروزکنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی و آینه‌های جانبی برقی با حافظه، رینگ‌های 18 اینچی کرومی، چراغ‌های زنون جلو، شیشه‌شور چراغ‌های جلو، چراغ‌های «ال‌ای‌دی» دید در روز و حسگر باران اشاره کرد. در مدل فولR-DESIGN 2 بلندگو سیستم صوتی این خودرو افزوده می‌شود و مجموع آنها را به 10 عدد می‌رساند. آینه داخلی فوتوکرومیک و سیستم تهویه مطبوع این خودرو به سیستم کنترل کیفیت هوا مجهز است. صندلی‌های مجهز به گرم شونده در جلو نیز از دیگر آپشن‌های اضافه نسخه R-DESIGN در مقایسه با نسخه T5 هستند. همچنین تجهیزات و تزئینات داخلی در نسخه R-DESIGN تمام چرمی و گاهی از جنس کروم هستند و پدال‌ها در این نسخه از جنس آلومینیوم و اسپرت خواهند بود. فرمان و دسته دنده در نسخه R-DESIGN نیز چهره‌ای اسپرت‌تر در مقایسه با مدل T5 به خود گرفته‌اند و ظاهری اسپرت‌تر دارند.

     

    هاچ‌بک 4 در «ولوو»
    ولوو V40 هاچ بک 4 در «افرا موتور» در ایران، یکی از جدیدترین محصولات ولوو در جهان است. این خودرو در ایران در 2 نسخه T5 و R-Design به بازار عرضه خواهد شد. هر 2 این نسخه‌ها به پیشرانه 2 لیتری توربو جدید مجهز هستند که توانایی دستیابی به حداکثر قدرت 213 اسب بخار را داراست و حداکثر گشتاور آن به 300 نیوتون متر می‌رسد. این هاچ‌بک داغ و دوست داشتنی صفر تا 100 کیلومتر را در 7/9 ثانیه می‌پیماید و مصرف‌اش در سیکل ترکیبی 7/5 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. گیربکس این خودرو نیز مانند XC60از نوع 6 سرعته اتوماتیک است. امکانات ایمنی درنظر گرفته شده برای این هاچ‌بک در ایران مانند شاسی‌بلند XC60 است. در اتاق خودرو تمامی تجهیزات با چرم طبیعی پوشیده شده‌اند و پشت‌آمپر آن اعداد را به صورت دیجیتال نمایش می‌دهد.
    خریداران این هاچ‌بک جذاب می‌توانند برای بهره‌گیری از سیستم مولتی‌مدیا به سراغ یک نمایشگر 7 اینچی با قابلیت پخش انواع فایل‌های صوتی و تصویری بروند که به 8 بلندگو متصل شده است و از طریق کلیدهای روی فرمان قابلیت کنترل دارد.سقف این خودرو به صورت پانوراما و ثابت است. زمانی که در اتاق آن بنشینید و به بالا نگاه کنید، تنها آسمان را می‌بینید زیرا سقف به صورت یک پارچه از شیشه ساخته شده است اما این موضوع در ایمنی خودرو اختلالی ایجاد نمی‌کند. رینگ‌های 18 اینچی اسپرت کرومی، شیشه‌شور چراغ‌های جلو، حسگر باران و حسگر عقب، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و... امکانات مشابه شاسی‌بلند XC60 هستند که در V40 نیز مشاهده می‌شوند.

       

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو