فونیکسریمکسبهتام

ایران در تولید بنزین خودکفا می‌شود

تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ از ستاره خلیج‌فارس

عصر خودرو: با توجه به اینکه ترین (ردیف) یک پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد بنابراین پیش‌بینی‌ می‌شود با راه‌اندازی آن ایران در تولید بنزین خودکفا شود.

تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ از ستاره خلیج‌فارس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،  پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است.

    گفتنی است خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از 485 کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

    براساس این گزارش، با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه35 میلیون لیتر بنزین  و 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه 4 میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود 11 میلیون بشکه می‌باشد.

    ساخت این پالایشگاه با 700هکتار مساحت از سال 1385 آغاز شده‌است و در صورت تامین به موقع منابع مالی تا پایان سال 1394 به بهره برداری خواهد رسید.

    با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازوییل خودکفا می شود. به طوری که با راه اندازی این پالایشگاه 360 هزار بشکه معیانات گازی، روزانه 27 میلیون لیتر بنزین معمولی، 9 میلیون لیتر بنزین سوپر، 14 میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون و 370 هزار لیتر سوخت جت به میزان تولیدات نفتی کشور اضافه می شود.

    تولید روزانه سه میلیون و 810 هزار لیتر گاز مایع، 130 هزارتن گوگرد و 468 تن هیدروژن از دیگر محصولات تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نام برده شده است.

    ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از 75 درصد بنزین و نفت‌گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه ‌است.

    محمود شیری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در خصوص وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با اشاره به اینکه هم‌اکنون این پالایشگاه از پیشرفت 84 درصدی برخوردار است  گفت: این پالایشگاه به سرمایه 3 میلیارد یورویی در سه ترین 180 هزار بشکه‌ای میعانات گازی در حال احداث است.

    وی تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 9هزار کیلیومتر کابل کشی برق و ابزار دقیق، آب ‌شیرین کن، پست برق و احداث نیروگاه در آن انجام شده است.

    شیری با اشاره به اینکه شاید یکی دو ماه دچار تعویق زمانی شود گفت: در حال حاضر بخش EC  به سرعت پیش می‌رود  و این بخش مهر یا آبان‌ماه آماده می‌شود.

    وی تاکید کرد: امید است که تا پایان سال ترین(ردیف) یک  این پالایشگاه وارد مدار سرویس قرار گیرد. در این بخش حدود 12 میلیون لیتر بنزین یورو4 و 5 میلیون لیتر گازوئیل یورو4 تولید خواهد شد بنابراین با راه‌اندازی یک فاز فازهای بعد با فاصله کوتاه مدت به بهره‌برداری خواهند رسید.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) افزود: نفت ستاره خلیج‌فارس در بازنگری صورت گرفته 3.8 میلیارد یورو به پایان برسد به طوریکه سرمایه ثبت شده حدود2 هزار و 50 میلیارد یورو بوده که در مرداد سال93 قطعی شدامید می‌رود با 650 میلیارد یورو توسط صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملت به سرانجام برسد.

    گفتنی است 40 درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ( دولت)، 35 درصد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و 10 درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و 15 درصد شرکت SPC اندونزیایی است. بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی به حدود 2٫6 میلیارد یورو منابع مالی نیاز است. 

    در صورت تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان 95، 13 میلیون لیتر نفت‌گاز، سه میلیون لیتر سوخت جت سبک، دو میلیون لیتر گاز مایع و 130 میلیون لیتر گوگرد تولید خواهد شد.  

    خط لوله مورد نیاز برای انتقال خوراک و فرآورده‌های تولید شده نیز به طول 400 کیلومتر که این پالایشگاه را به ذخایر گازی پارس جنوبی در عسلویه متصل می‌کند.فرآورده‌های تولید شده از طریق اسکله بندرعباس و بندر شهید رجایی صادر می شود.

    شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (تاپیکو) با حجم سرمایه گذاری 3.8 میلیارد یورو ، مالکیت 38.77 درصد بعنوان سهامدار عمده و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوده‌های نفتی ایران، ، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت پتروفیلد مالزی از جمله سهامداران این طرح هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو