فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۰۴۵»

راهکارهای جهانی کاهش آلودگی هوا

عصر خودرو : طرح زوج و فرد که به عنوان یک طرح ترافیکی مهم در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ درحال اجراست، اگرچه در کاهش آلودگی هوا بی‌تاثیر نبوده اما با توجه به افزایش جمعیت تهران، اجرای این طرح دیگر به تنهایی نمی‌تواند ترافیک و آلودگی ناشی از آن را کاهش دهد.

راهکارهای جهانی کاهش آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به همین دلیل مدتی است مسئولان شهری تهران به دنبال طرح‌های جایگزین هستند. بر همین اساس طرح محدوده کم‌انتشار آلایندگی در شهرداری تهران تدوین شده و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز از آن استقبال کرده است. براساس این طرح خودروهای دارای آلایندگی بالا و خودروهایی که استانداردهای لازم را ندارند، نباید تردد یکسانی در خیابان‌های شهر داشته باشند.

    اگرچه طرح کم‌انتشار آلایندگی به عنوان جایگزینی برای طرح زوج و فرد در نظر گرفته شده اما این طرح نیز کاهش 100درصدی آلودگی هوا را در پی نخواهد داشت زیرا حدود 70درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلاینده‌های متحرک خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت‌ها بوده و باقیمانده ناشی از آلاینده‌های غیرمتحرک مورد استفاده در منازل مانند وسایل گرمایشی و سرمایشی است. بنابراین برای کاهش بخش عمده آلاینده‌های متحرک درون‌شهری، می‌توان راهکارهایی مانند استفاده از بنزین یورو 4 را در برنامه قرار داد. در دولت‌های گذشته کیفیت بنزین مصرفی مطلوب نبود و موجب شد خودروها 70درصد در افزایش آلاینده‌ها نقش داشته باشند اما از اسفند92 بنزین دارای استاندارد یورو4 در تهران توزیع شده است.

    در این بین برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان این بخش، اقدام مهم دیگری است که موجب کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین در شهر و در نتیجه کاهش آلودگی هوا خواهد شد. در بحث توسعه حمل‌ونقل عمومی، سهم بیشتری از بودجه شهرداری باید به توسعه مترو اختصاص یابد. از سوی دیگر درحال‌حاضر حدود 3 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارد که حدود 8 برابر خودروهای معمولی، موجب آلودگی هوا می‌شوند. این موتورسیکلت‌ها باید به موتورسیکلت‌های برقی تغییر کنند.

    با این حال توسعه حمل‌ونقل عمومی، استفاده از سوخت پاک، برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها و توسعه مترو،‌ راهکارهایی هستند که در همه دنیا برای مقابله با آلودگی هوا توصیه می‌شوند. این توصیه‌ها در کشور ما هنوز به طور مطلوب و موفقیت‌آمیز اجرا نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط