فونیکسریمکسبهتام

تهیه آب آشامیدنی سالم با استفاده از نمک و باتری خودرو

عصر خودرو : یک کارخانه تولید تجهیزات صحرایی با همراهی یک سازمان مردم نهاد بهداشتی در تلاش برای کمک به ساکنان مناطق دورافتاده که به آب آشامیدنی ایمن دسترسی ندارند، دستگاهی طراحی کرده که از نمک و باتری خودرو، آب آشامیدنی سالم تولید می‌کند.

تهیه آب آشامیدنی سالم با استفاده از نمک و باتری خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، دستگاه «کلرساز جمعیتی SE200» می‌تواند با استفاده از آب، نمک و باتری خودرو،کلرین تهیه کند. این دستگاه از فناوری‌هایی که از سوی نظامیان برای خالص‌سازی آب در نواحی دور از دسترس پایه‌ریزی شده، بهره گرفته ‌است.

    کلرین معمولا برای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب به کار می‌رود و می‌تواند بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد، اما مشکل اینجاست که به دست آوردن این ماده همیشه ساده نیست و تخمین مقدار قابل استفاده آن در بیشتر موارد با دشواری همراه است.

    SE200 یک ظرف پلاستیکی کوچک است که توسط یکسری کابل‌های مینیاتوری به یک باتری متصل می‌شود. با استفاده از یک بطری آب شور مخصوص، نمک و آب را در مقادیر مشخص اضافه و آن را مخلوط کرده و محلول نمک را به SE200 می‌افزایند. با فشاردادن یک دکمه، دستگاه به کار افتاده و محلول شروع به تولید حباب می‌کند.

    فرآیندی که شبیه جوشیدن آب به نظر می‌رسد در حقیقت یک واکنش شیمیایی است که الکترولیز نامیده می‌شود.

    جس اسکوبرت، از سازمان مردم‌نهاد PATH توضیح داد که نمک (سدیم کلراید) موجود در آب شور، به صورت سدیم و یون‌هایی تجزیه می‌شود و الکتریسیته حاصل از باتری، یون‌های باردار منفی و مثبت را از هم جدا میکند. این واکنش در نهایت منجر به آزادسازی گاز می‌شود و سدیم هیدروکلریت تشکیل می‌دهد.

    در حال حاضر ژنراتورهای تولید کننده کلرین دیگری نیز در جهان وجود دارند، اما قیمت آن‌ها بالا بوده و استفاده از آنها با دشواری همراه است. مزیت SE200 این است که محاسبات جریان برق را خودش انجام می‌دهد و همیشه کلرین را در غلظت مناسب تولید می‌کند.

    اسکوبرت گفت: یک قاشق چای‌خوری محلول کلرین حاصل از SE200 می‌تواند پنج گالن آب را ضدعفونی کند.

    SE200 همچنین می‌تواند به تولید آب سالم در مدارس، مراکز بهداشت و دست‌فروشان آب کمک کند. این دستگاه می‌تواند برای حدود 200 نفر طی پنج سال آب آشامیدنی کافی فراهم کند.

    اما این دستگاه همه انواع آبهای آلوده را ضدعفونی نمی‌کند و در صورتی که آب گل‌آلود باشد، انجام یکسری مراحل پیش‌تصفیه همچون فیلترکردن قبل از افزودن کلرین ضروری است و در غیر این صورت آب برای آشامیدن مناسب نخواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو