فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۱۲۴»

رقابت دلال‌های پاکستان، هند و ایران بر سر واردات بنزین به کشور

عصر خودرو: در حالی واردات بنزین در اولین ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته است که شواهد حاکی از رقابت دلالان پاکستانی و هندی با دلال‌های ایرانی برای واردات بنزین به کشور است.

رقابت دلال‌های پاکستان، هند و ایران بر سر واردات بنزین به کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران واردات بنزین در فروردین ماه امسال با حدود 9 میلیون و 600 هزار لیتر در روز نسبت به فروردین ماه سال 1393 با هشت میلیون و 150 هزار لیتر حاکی از افزایش واردات روزانه یک میلیون و 450 هزار لیتر است.

    واردات بنزین در این ماه حتی از برنامه‌ای که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین کرده بود هم پیشی گرفته است؛ طبق برنامه این شرکت متوسط روزانه بنزین وارداتی باید هشت میلیون لیتر می‌بود اما حجم واردات از تحقق 120 درصدی این برنامه حکایت می‌کند.

    افزایش واردات بنزین در حالیست که مدیران شرکت ملی پالایش و پخش و مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت پیش از این اعلام کرده بودند که حجم واردات این فرآورده نفتی بین چهار تا 4.5 میلیون لیتر است.

    یکی از علل افزایش واردات بنزین، مشکلات ایجاد شده در برخی از پالایشگاه نفتی کشور به ویژه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند است که هم اکنون کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند.

    افزایش چشمگیر واردات در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته در حالیست که کیفیت بنزین وارداتی همچنان محل شبه است؛ چراکه حجم بنزین مازاد با استاندارد یورو4 در بازار خلیج فارس بنزین بسیار ناچیز است و در حال حاضر بیشترین محموله‌های بنزین وارداتی مربوط به بندره فجیره امارات متحده عربی است.

    گفته می‌شود علاوه بر دلالان ایران حاضر در فجیره، دلال‌های هندی و پاکستانی نیز با خرید مخزن در این منطقه و با استفاده از فرآورده‌های نفتی قاچاق شده از ایران اقدام به تولید بنزین ترکیبی و صادرات به ایران می‌کنند.

    وادرات بنزین‌های فاقد استاندارد یورو4 در حالی صورت می‌گیرد که سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی بازرسی کیفیت بعد از گذشت یک سال از واگذار شدن وظیف کنترل کیفیت واردات فرآورده‌های نفتی و آماده بودن آزمایشگاه مورد نیاز در بندرعباس همچنان در اجرای این امر تعلل می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط