فونیکسریمکسبهتام

قیمت خودروهای ساخت داخل منطقی شد

عصر خودرو:گرچه امسال در ظاهر تقاضا برای خودرو نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما متقاضی پنهان و خاموش برای خودرو بسیار زیاد است.

قیمت خودروهای ساخت داخل منطقی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از سیبنا، در روزهای اخیر قیمت خودرو های ساخت داخل در بازار منطقی ترین حالت خود را در چند سال اخیر به دست آورد . اخبار منتشره حاکی است که مشتریان با اطمینان خاطر ودر شرایط ایده آل، اقدام به خرید خودرو می کنند .

    به عنوان نمونه اگر پیش از این سمند ال ایکس یک تا 2 میلیون تومان بالاتر از بهای کارخانه خریداری می شد امروز قیمت این خودرو به قیمت کارخانه رسیده است ومشتریان بصورت تحویل فوری بدون انتظار یک ماه، خودرو مورد نظر خود را خریداری می کنند. میزان خرید وفروش در بازار شکل منطقی پیدا کرده است بطوریکه نیاز کاذب از بازار خارج شده وخریداران واقعی به بازار مراجعه می کنند .

    در ابتدای دهه 90 یعنی 2 تا 3 سال پیش بازار دلالی ; این اجازه را به مصرف کنندگان واقعی نمی داد تا خودرو را با قیمت واقعی ازکارخانه خریداری کنند اما در سال جاری حباب بازارخودرو شکسته شد. ظاهرا امسال خودرو های عرضه شده به بازار عادلانه توزیع ودر کنار آن سیاست حمایت از مصرف کننده اعمال شد؛ بطوریکه خودرو در تمامی مناطق کشور بر اساس نیاز آن منطقه عرضه شد.

    شواهد حاکی از آن است که خریداران خودرو اکنون درهر نقطه از کشور، خودرو های ساخت داخل را به راحتی از نمایندگی های مجاز بصورت تحویل فوری خریداری می کنند . برخی فعالان بازار بر این ادعا هستند که رکود حاکم بر بازار خودرو موجب کاهش قیمت خودرو های ساخت داخل شده است اما آمارهای فروش حکایتی دیگر دارد ایران خودرواز ابتدای سال جاری تاکنون حدود 100 هزار دستگاه خودرو فروخته است.

    همچنین سایپا تنها در 15 روز یعنی 15 تا 30 فروردین ماه امسال بیش از 10 هزار دستگاه خودرو فروخت . بنابراین در شرایط رکود اقتصادی بازهم تقاضا برای خودرو آنچنان کاهش نیافته است به این دلیل که خودرو یکی از ملزومات اساسی خانواده های ایرانی به شمار می رود.

    سونامی تقاضا برای خودرو

    برخی کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی بازار خودرو در بهترین شرایط واقع شده است گرچه امسال در ظاهر تقاضا برای خودرو نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما متقاضی پنهان و خاموش برای خودرو بسیار زیاد است. با این اوصاف شاید بازار فعلی خودرو آرامش پیش از طوفان را سپری می کند بطوریکه اگر تقاضا پنهان با وام های مناسب بانکی وشرایط مناسب فروش نقد واقساط آزاد شود واز طرفی پروژه تعویض خودرو های فرسوده در شرایط ایده آل به اجرا درآید ضمن آنکه نسل جوان کشور برای خرید خودرو پا به بازار می گذارد بلکه دارندگان خودرو های مستهلک نیز به این بازار گرایش خواهند یافت در چنین شرایطی اگر برنامه ریزان تولید وعرضه خودرو کشور منسجم عمل نکنند شاید این آرامش در مقابل سونامی تقاضا، پایدارباقی نماند .

    بازارطوفانی خودرو تا سال 92

    در سال های گذشته محصولات ایران خودرو وسایپا با اختلاف های زیادی نسبت به بهای کارخانه ای در بازار معامله می شد؛ بطوریکه برخی محصولات داخلی همچون پژو پارس تا 10 میلیون تومان بالاتر از نرخ کارخانه در بازار خرید وفروش می شد که این امر موجب رانت وحتی سواستفاده های زیادی توسط سود جویان می شد اما در سال جاری این قیمت ها شکل منطقی پیداکرده است. 206 در سال 92 حتی تا 40 میلیون تومان رسید حال آنکه در سال جاری این خودروکمتر از 5/36 میلیون تومان قیمت دارد .

    پراید در سال 92 به 24 میلیون تومان رسید حال آنکه قیمت این خودرو به 20 میلیون تومان در سال جاری کاهش یافته است . رانا تا37 میلیون واکنون به 5/32 میلیو ن تومان کاهش یافت. نابسمانی اقتصادی در سال 92 چنان بود که قیمت خودرو تا چند برابر از نرخ بهای کارخانه در بازار فروخته می شد .

    بازار دلالی تحریم تاسال 92 چنان رونق داشت که خیلی از سرمایه های سرگردان جامعه از صنوف دیگر اقتصادی به این بازار پرسود آمده بودند و خریداران واقعی فرصت این را نداشتند تا خودرو مورد نظر را با قیمت مناسب خریداری کنند. اکنون قیمت بسیاری از محصولات برابر قیمت کارخانه است که می توان حضور مصرف کنندگان واقعی را در نمایندگی های فروش مشاهده کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو