فونیکسریمکسبهتام

کارشناس صنعت خودرو:

افزایش قیمت‌ کارخانه‌ای باعث ایجاد رقابت در بازار خودرو می شود

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو گفت: این حرکت رشد پایداری ایجاد می‌کند و بازار را به شدت رقابتی می‌کند.

افزایش قیمت‌ کارخانه‌ای باعث ایجاد رقابت در بازار خودرو می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانه ای خودرو گفت: ابتدا باید ذکر کرد هنوز این افزایش قیمت اعلام نشده است. یعنی در مورد دستورالعمل صحبت‌هایی شده و شب عید معاون وزیر اشاره‌ای به 30 تا 70 درصد افزایش قیمت کرد اما سپس تکذیب کردند. اما اگر قرار باشد 10 درصد قیمت‌های خودرو کارخانه افزایش پیدا کند نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه اثر منفی هم خواهد داشت.

    او افزود: چون برای مثال بیشتر خودروهای ایران خودرو از آذر ماه سال 1400 تغییر قیمت نداشته اما حداقل قیمت باید به طور طبیعی 70 درصد افزایش پیدا می‌کرد. یعنی بیش از یک سال قیمت‌ها عقب ماندگی دارد. بنابراین همانطور که معاون وزیر گفته حداقل بین 30 تا 70 درصد قیمت‌ها باید بالا برود.

    کاکایی تصریح کرد: حال اگر قیمت‌ها جهش درستی داشته باشد که به قیمت‌های بازاری نزدیک شود، دو خاصیت دارد. اول اینکه خودروسازی رونق پیدا می‌کند و از طرف دیگر قیمت‌ها در بازار به تعادل رسیده و کشش برای بالا رفتن نخواهد داشت.

    وی همچنین اشاره کرد: البته اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند، قیمت خودرو در کف بازار بالا می‌رود. هیچ ارتباطی هم به عرضه خودرو در بازار ندارد و اتفاقی که می‌افتد این است ‌که عرضه بالا می‌رود اما قیمت‌ها ثبات پیدا می‌کند البته به شرطی که قیمت دلار بالا نرود.

    این کارشناس صنعت خودرو در مورد حداقل تاثیر این حرکت اضافه کرد: اما حداقل چیزی که در اختیار خواهیم داشت اینکه صنعت خودرو زیان دهی نخواهیم داشت.
    کاکایی با اشاره به تصحیح درست قیمت‌ها تاکید کرد: همچنین تصحیح درست قیمت‌ها باعث رشد اقتصادی می‌شود و رشد اقتصادی باعث کمک به مهار تورم می‌شود.

    او افزود: بنابراین این حرکت رشد پایداری ایجاد می‌کند و بازار را به شدت رقابتی می‌کند.

    کاکایی اما در پایان تصریح کرد: مجموعه افرادی که باید این افزایش قیمت را اعلام کنند، بترسند و قیمت‌ها را پایین‌تر از آن چیزی که باید بالا ببرند، صنعت خودرو زمین می‌خورد.

    یادآوری می‌شود طبق دستورالعمل شورای رقابت قرار بود که هر سه ماه یکبار قیمت‌ها به روز شود، یعنی بروزرسانی قیمت‌ها مهم است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم