فونیکسریمکسبهتام

دست تنهایی شهرداری در نوسازی مینی بوس های فرسوده

عصر خودرو : پس از ماه ها تعطیلی روند خروج مینی بوس های فرسوده، سرانجام شهرداری تهران برای از رده خارج کردن این وسایل فرسوده آستین بالا زد.

دست تنهایی شهرداری در نوسازی مینی بوس های فرسوده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا،  پیش از این، شهرداری تهران این رویه را در مورد توسعه مترو و نوسازی اتوبوس های پایتخت نیز اجرا کرده بود و به رغم عدم همراهی دولت، خود برای سلامت شهروندان از آلودگی های هوایی و صدایی و بصری گامی برداشته بود. بدین ترتیب مدیریت شهری به منظور خروج مینی بوس های فرسوده از پایتخت طرحی در قالب سه گزینه اجرایی مطرح کرد. این در حالی است که روند نوسازی مینی بوس های فرسوده در هفته های اخیر از سوی روزنامه همشهری پیگیری شده است. در حال حاضر بالغ بر 1100دستگاه مینی بوس فرسوده در تهران مشغول به کار هستند که به دلیل فرسودگی، نقش مهمی در آلوده کردن هوای این کلانشهر دارند. علاوه بر 1100دستگاه مینی بوس تحت پوشش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که به سن فرسودگی رسیده اند، صدها دستگاه مینی بوس فرسوده ای که به عنوان سرویس ادارات، کارخانجات و مدارس تهران مشغول به کار هستند را نیز باید اضافه کرد.

    به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران، طرح مدیریت شهری در زمینه خروج مینی بوس های فرسوده براساس نظرسنجی از مالکان این خودروها در قالب 3گزینه طراحی شده است. در گزینه اول، مبلغی بالغ بر 30میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض به مالک مینی بوس فرسوده پرداخت و خودروی وی از رده خارج می شود. در گزینه دوم با هماهنگی شرکت واحد اتوبوسرانی، مینی بوس فرسوده از رده خارج شده و به جای آن یک دستگاه اتوبوس با شرایط ویژه در اختیار متقاضی قرار می گیرد. در گزینه سوم نیز که برای اجرای آن در حال رایزنی هستیم، اخذ وام کم بهره از بانک ها و واگذاری آن به متقاضیان در دستور کار قرار دارد.

    دست تنهایی مدیریت شهری

    ورود مدیریت شهری درحالی است که در سه سال اخیر نیز تنها شهرداری تهران رقمی برای این کار در بودجه درنظر گرفت اما بی توجهی ها به این وسایل نقلیه موجب تشدید مشکلات برای رانندگان این وسایل و ساکنان پایتخت شد. حتی در آبان سال گذشته ستاد سوخت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و یک شرکت خودروساز برای نوسازی مینی بوس های تهران قرارداد 4جانبه امضا کردند اما به جز شهرداری، هیچ یک از نهادهای فوق، اعتباری برای این مهم درنظر نگرفتند.

    قیمت گزاف مینی بوس نو

    قیمت بالای مینی بوس نو یکی از مهم ترین چالش ها در طرح خروج مینی بوس های فرسوده است. در سال های اخیر، پروژه ای با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تعریف شده بود که مطابق آن 20میلیون تومان از طرف شهرداری تهران و 20میلیون تومان دیگر نیز از طریق سازمان مذکور در قالب کمک بلاعوض به مالکان مینی بوس های فرسوده پرداخت می شد. علاوه بر این 60میلیون تومان وام بانکی کم بهره هم دراختیار متقاضی قرار می گرفت و 15میلیون تومان نیز بابت اسقاط خودروی فرسوده به وی پرداخت می شد.

    اما به دلیل کمبود اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست، اجرای این پروژه پس از نوسازی تنها 190دستگاه مینی بوس فرسوده با استفاده از تسهیلات مذکور در تهران متوقف شد. طی این طرح همچنین قیمت مینی بوس ها از 130 تا 160میلیون تومان رسید که عملا باعث شد مالکان این خودروها به دلیل عدم تناسب درآمد با سرمایه گذاری شان، تمایلی به جایگزینی خودروی خود نداشته باشند.

    امید به یک طرح

    طرح سه گزینه ای درحالی مطرح شده که پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران به همشهری می گوید: هیچ نهادی به تعهد خودش درباره مینی بوس ها عمل نکرد. سنندجی درباره اینکه وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی برای از رده خارج کردن مینی بوس ها وارد شده اند اظهار کرد: همه این خبرها فقط حرف و شعار است. فقط در اتوبوسرانی و شهرداری تهران تصمیمی گرفته ایم و قرار شده برای از رده خارج کردن فرسوده ها گواهی اسقاط بدهیم و فاز دیگر تبدیل مینی بوس ها به اتوبوس است. تعداد زیادی رانندگان مینی بوس های فرسوده تمایل دارند اتوبوس دریافت کنند و این طرح قرار است اجرایی شود. بدین ترتیب قرار است تا پایان تابستان حدود 300 تا 400مینی بوس فرسوده را از رده خارج کنیم و اگرمورد استقبال قرار گیرد، تا پایان سال معضل مینی بوس های فرسوده پایتخت را تعیین تکلیف کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو