فونیکسریمکسبهتام

گردنه مرگ در آوج همچنان کشته می‌گیرد

عصر خودرو : گردنه آوج در این شهرستان از استان قزوین همچنان حوادث خونینی را در خود رقم می‌زند که نام گردنه مرگ را در اذهان زنده می‌کند.

گردنه مرگ در آوج همچنان کشته می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، روز جمعه تصادفی در شهرستان آوج به وقوع پیوست که در این حادثه دلخراش سه تن از هم‌‌وطنانمان فوت و هشت نفر نیز مجروح شدند.

    به دنبال تصادف‌های فراوانی که در محورهای مواصلاتی این شهرستان به وقوع می‌پیوندد شماری از شهروندان شهر آوج مقابل مسجد جامع این شهر تجمع کرده و خواستار چاره‌اندیشی در خصوص این قبیل مشکلات شدند.

    فرماندار آوج در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین ضمن تسلیت به خانواده حادثه‌دیدگان تصادف دلخراش این شهرستان اظهار کرد: این تصادف منجر به فوت سه نفر و مجروحیت هشت نفر و خسارت جدی به بیش از هشت دستگاه خودرو شد.

    عبدالله موسوی با اشاره به گردنه‌ خطرآفرین و پرشیب آوج که از همدان به سمت این شهرستان است، افزود: روز جمعه ساعت 18:45 بعد از ظهر در این گردنه که به نام گردنه سلطان‌بلاغ معروف است، حادثه‌ای همچون حوادث قبل که بارها و بارها در این نقطه از شهرستان آوج تکرار شده است، رخ داد.

    وی ادامه داد: به دلیل اینکه رانندگان کامیون‌ در این گردنه به مسیر اشراف کامل ندارند و ترمز زیاد می‌گیرند در نتیجه لنت‌های ترمز عمل نکرده و منجر می‌شود خودرو با سرعت بالایی وارد شهر شود.

    فرماندار آوج با بیان اینکه این حوادث از سالیان گذشته وجود داشته و مردم این شهرستان تلفات سنگینی متحمل شده‌اند، عنوان کرد: سال 78 نیز شش نفر از اهالی این شهر به واسطه همین مشکل تلفات زیادی دادند.

    موسوی اضافه کرد: در راستای حل مشکل این گردنه، شورای ترافیک استان قزوین در شهرستان آوج تشکیل شده اما در حال حاضر هیچ‌گونه اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

    این مسئول تصریح کرد: آذر ماه سال گذشته شورای ترافیک استان قزوین در این شهرستان برگزار شد که خواسته مردم احداث میدان بود که کار مطالعاتی آن صورت گرفت و نیازمند مصوبه شورای عالی و معماری شهرسازی بود که این کار انجام شد.

    فرماندار آوج با بیان اینکه این حادثه دلخراش بوده است، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان آوج نیز با تجمع مقابل مسجد جامع اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده‌اند.

    موسوی ادامه داد: در این راستا جلسه‌ای با حضور معاون سیاسی امنیتی و معاون امور عمرانی استاندار قزوین، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین و جانشین فرمانده انتظامی استان و دیگر مسئولان برگزار شده است.

    این مسئول با بیان اینکه در این جلسه تصمیمات مناسبی برای اصلاح و بهسازی معابر و خیابان اصلی شهر آوج اتخاذ شده است، عنوان کرد: امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.

    فرماندار آوج خاطرنشان کرد:‌ حادثه‌خیز بودن این محور مسئله‌ای است که طی چند سال گذشته در شورای ترافیک شهرستان و استان مطرح شده است و بحث اصلاح فلکه ورودی شهر و جلوگیری از ورود خودروهای سنگین از کمربندی در حال بررسی است.

    موسوی ادامه داد: ترمیم و بهسازی فلکه ورودی شهر برای جلوگیری از تصادفات در حال حاضر عملیاتی شده است و تا پایان هفته اجرایی مشکلات آن برطرف می‌شود.

    این مسئول اضافه کرد: فاز نخست مطالعات کمربندی که در طرح بزرگراه تاکستان به رزن قرار دارد، انجام شده و فاز دوم آن نیز در حال انجام است.

    فرماندار آوج در خصوص اتمام این پروژه تصریح کرد: به دلیل اینکه این پروژه ملی است اتمام آن بستگی به اعتبارات ملی و دولتی دارد.

    یکی از شهروندان آوجی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: از این قبیل اتفاقات در شهرستان آوج زیاد رخ می‌دهد که مسئولان استان قزوین و این شهرستان باید در این خصوص تدابیر لازم را بیندیشند.

    قاسم مهرعلیان ادامه داد: خواسته مردم آوج احداث کمربندی و توجه مسئولان استان به این نقطه محروم از استان قزوین است.

    این شهروند آوجی عنوان کرد: متأسفانه شهرستان آوج از کم‌ترین حقوق نیز بی‌بهره است و این حوادث خونین در بیشتر روزهای سال در این منطقه رخح می‌دهد.

    نقص فنی و بریدن ترمز کامیون علت تصادف زنجیره‌ای در آوج

    محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: ساعت 18 و 45 دقیقه روز جمعه در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیس در خصوص وقوع تصادف یک کامیون باری با هفت خودرو در شهر آوج، بلافاصله مأموران انتظامی پلیس راهور آوج به همراه نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر شدند.

    وی افزود: کامیون آمیکو با بار هندوانه که از سمت همدان به تهران در حال حرکت بود، در گردنه آوج که حدود 15 تا 20 کیلومتر است، وارد شهر شده و با چند وسیله نقلیه برخورد می‌کند.

    وی ادامه داد: این کامیون با همان سرعت اولیه با وجود چند سرعت‌کاه در ورودی شهر آوج با یک دستگاه خودروی پیکان وانت، یک دستگاه خودروی سمند سازمانی ناجا، دو دستگاه خودروی پراید با هشت سرنشین، یک دستگاه تندر 90 با پنج سرنشین، یک دستگاه خودرو پژو پارس با پنج سرنشین و یک دستگاه کامیون بنز آکتروس با یک سرنشین حامل بار سوخت برخورد کرد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین با اشاره به کشته شدن سه نفر از هم‌وطنان در این تصادف دلخراش بیان کرد: در این حادثه راننده خودروی گشت کلانتری آوج، راننده پیکان وانت و راننده کامیون باری آمیکو در دم فوت کردند.

    محمدی با اشاره به مصدومیت هشت تن از سرنشینان خودروها و انتقال آنان به بیمارستان عنوان کرد: وضعیت دو تن از آسیب‌دیدگان وخیم بوده و مابقی نیز در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند.

    این مسئول در خصوص علت این تصادف دلخراش تصریح کرد: کامیون باری آمیکو که از سمت رزن قصد ورود به داخل شهر آوج را داشت به علت نقص فنی و بریدن ترمز و عدم کنترل کامیون این حادثه را رقم زد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین ادامه داد: اگر راننده کامیون با دنده سنگین و سرعت مطمئن در گردنه آوج حرکت می‌کرد به یقین این حادثه تلخ برای خود و دیگر شهروندان رقم زده نمی‌شد.

    محمدی با تأکید بر اینکه رانندگان وسایل نقلیه سنگین باید با توجه به عبور از گردنه‌ها به ویژه گردنه آوج با دنده سنگین حرکت کنند، اضافه کرد: برخی راننده‌ها در گردنه‌ها کمتر از دنده سنگین استفاده می‌کنند و به ترمزها متوسل می‌شوند که این امر موجب داغ شدن لنت‌ها می‌شود و ترمز به مرور زمان خاصیت خود را از دست داده و عملکرد استاندارد و ایمن خود را ندارد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین با بیان اینکه خودروهای سنگین این قابلیت را دارند که با دنده سبک و با سرعت بالا حرکت کنند، عنوان کرد: این قابلیت دلیل موجهی بر این نیست که راننده‌ها جانب احتیاط را از دست دهند و باید در گردنه‌ها، سرازیری‌ها و شیب‌های تند جادها با دنده سنگین حرکت کرده و به سیستم ترمز خودروها اعتماد نکنند چراکه سیستم ترمز خودروها در هر صورت امکان دارد قابلیت خود را از دست دهد.

    محمدی خطاب به رانندگان توصیه کرد: زمانی که خسته و خواب‌آلود هستند تحت هیچ شرایطی اقدام به رانندگی نکنید و در جای امن و مناسب توقف کرده و استراحت کنید.

    آوج نیازمند احداث کمربندی است

    این مسئول با بیان اینکه شهر آوج نیاز به کمربندی دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه احداث کمربندی در شهرستان آوج خواسته مردم است، مسئولان باید به فکر حل مشکلات این شهرستان بوده و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قزوین با بیان اینکه رانندگان کامیون‌های سنگین با احداث کمربندی دیگر مجبور نیستند از گردنه‌ و داخل شهر آوج عبور کنند، ادامه داد: علاوه بر وجود مشکلات نقص فنی خودروها که موجب رخداد حوادث می‌شد، محموله‌های که از داخل شهر یا از معابر ترانزیت عبور می‌کنند دارای بار مواد آتش‌زا، شیمیایی و حتی مواد سوختی هستند که احتمال وقوع حریق دارد و می‌تواند در نوع خود حادثه‌ساز شود.

    امیدواریم با تدبیر مسئولان استان قزوین و تأمین اعتبارات لازم دیگر شاهد وقوع چنین حوادث دلخراشی نباشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط