فونیکسریمکسبهتام

تردد کامیون‌های یخچال‌دار دلیل جدید ماندن کامیون‌ها در مرز بازرگان

عصر خودرو: دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه به تشریح آخرین وضعیت مرز بازرگان پرداخت و گفت: کامیون‌های یخچال دار که حامل کالاهای فاسد شدنی هستند باید خارج از نوبت از مرز عبور کنند که افزایش تردد این کامیون‌ها در فصل گرم موجب طولانی شدن صف کامیون‌ها در مرز بازرگان شده است.

تردد کامیون‌های یخچال‌دار دلیل جدید ماندن کامیون‌ها در مرز بازرگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سید جلال ابراهیمی با اشاره به اینکه طبق آخرین توافق باید روزانه 500 کامیون از مرز بازرگان عبور کند،‌ اظهار کرد: این تعهد به 300 کامیون تبدیل شده است. از سوی دیگر روزانه 120 کامیون یخچال‌دار خارج از نوبت از مرز عبور می کند و همچنین محدودیت لاین در جاده مرزی وجود دارد؛ بنابراین مشخص است که مسیر بسته می‌شود و نباید طرفین توپ را به زمین دیگری بیندازند بلکه باید با یکدیگر دیپلماسی ویژه حمل و نقل را تعریف کنند.

    وی درباره اینکهآیا کامیون‌های ترک به بهانه محدودیت گازوئیل باعث در صف ماندن کامیون‌های ایرانی شده‌اند؟ گفت: به راحتی باک کامیون‌ها پر می‌شود و هیچ مشکلی در گازوئیل تحویلی از سوی طرف ترک وجود ندارد.

    وی درباره عبور کامیون‌های یخچال دار ترکیه از مرز بازرگان عنوان کرد: اخیرا کامیون‌های یخچال دار ترک که حامل میوه به ایران و کشور‌های دیگر هستند و تعدادشان روزانه به بیش از 120 دستگاه می‌رسد، از مرز عبور می‌کنند. این کامیون‌ها حق دارند بدون نوبت از مرز بگذرند چون کالاهایشان فاسد شدنی است. در نتیجه از 300 کامیون اگر 120 دستگاه بدون نوبت وارد کشور شوند بدیهی است که بقیه کامیون‌ها زمان طولانی‌تری را در صف خواهند ماند.

    دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تصریح کرد: البته گفته می‌شود کامیون‌های یخچال دار لوازمی مثل پروفیل‌های سبک با خود می‌آورند و به بهانه یخچال‌دار بودن خارج از خط وارد کشور می‌شوند. البته این موضوع قابل تایید نیست، چون همه کامیون‌ها بازدید می‌شوند و احتمالا این موضوع برای ایجاد تنش عنوان می شود.

    ابراهیمی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های حمل و نقل برای عبور و مرور کامیون‌های دو طرف تقویت شود، گفت: لزوما باید سه لاین عبوری و خروجی در مرز بازرگان وجود داشته باشد اما اکنون با حجم بالای ماشین‌ها فقط یک لاین وجود دارد که نمی‌تواند جوابگو باشد.

    وی با بیان اینکه قبلا جلسات مربوط به مسائل مرزی بین ایران و ترکیه بیشتر برگزار می‌شد، افزود: لزوما باید هر 15 روز و حداکثر هر یک ماه این جلسات با حضور مدیران کل گمرک و بازرگانی هر دو طرف برگزار شود. قبلا که این جلسات بیشتر برگزار می شد تعامل‌ها باعث می‌شد که عبور و مرور آسان تر انجام و مشکلات حل شود. مسئله مهم این است که اصولا در ورودی‌های گمرک‌ باید بین افراد گمرکی دو طرف تعامل، همکاری و همفکری موازی وجود داشته باشد.

    دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره مشکلات موجود در محوطه گمرکی تصریح کرد: در حال حضر در هر دو طرف، کامیون‌هایی که 15 کیلومتر در صف ایستاده‌اند بیرون از محوطه گمرکی هیچ گونه امکاناتی ندارند. این مقدار صف بدون امکانات، تسهیلات و زیرساخت‌های رفاهی معضلات خاص خود دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو