فونیکسریمکسبهتام

دو روز انتظار کامیون‌ها برای بازگشت به ایران

دشواری تامین گازوییل بهانه جدید ترک‌ها

عصرخودرو: به نظر می‌رسد با وجود همراهی همه جانبه ایران با درخواست‌ها طرف ترک در مرز بازرگان، هنوز ترکیه بر سر بهبود روابط خود با تاجران ایرانی سر ناسازگاری دارد.

دشواری تامین گازوییل بهانه جدید ترک‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در شرایطی که ایران با شرط ترک‌ها برای پلمپ مخازن سوخت موافقت کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان پیگیری این خواسته را به وجود آورد و حتی برای نشان دادن حسن نیت خود فرستاده ویژه رییس جمهوری را راهی آنکارا کرد، اما ترک‌ها باز هم اوضاع را از رسیدن به روزهای عادی پیچیده‌تر کردند تا گمانه زنی‌ها مبنی بر سیاسی بودن این اتفاقات دامن گیرد.

    پس از آنکه چندی قبل ترکیه در اقدامی نامتعارف تلاش کرد بر میزان سوخت همراه کامیون‌های ایرانی محدودیت وضع کرده و نگذارد هیچ کامیونی با ظرفیت پر وارد خاک این کشور شود، اقدامی که البته با تهدید ایران مبنی بر مقابله به مثل خیلی زود متوقف شد، حالا ترکیه بهانه‌ای جدید پیدا کرده تا مانع از تردد روان کامیون‌های دو کشور در مرز بازرگان شود.

    اگر چندی قبل دلیل کندی تردد‌ها کمبود نیروی انسانی برای کنترل مخازن سوخت و تایید آنها عنوان می‌شد حالا بحث از محدودیت گازوییل مطرح است.

    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفته دلیل انتظار کامیون‌ها‌ در مرز ایران و ترکیه، عدم تأمین گازوئیل توسط ترکیه برای فروش به کامیون‌های خودشان در مرز است که متأسفانه کامیون‌های ایرانی نیز در یک صف مشترک و پشت همان کامیون‌ها در انتظار هستند.

    این در شرایطی است که ایران بارها اعلام کرده آمادگی افزایش قابل توجه افزایش پذیرش کامیون‌ها را دارد و حتی می‌توان روی 800 کامیون در شبانه روز حساب کرد.

    هرچند سابق چند ماهه گذشته نشان از آن دارد که مشکل تامین گازوییل نیز چندان طولانی مدت نبوده و برطرف خواهد شد اما از هم اکنون می‌توان انتظار وقوع حادثه یا بهانه‌ای جدید در راه ترانزیت میان دو کشور را داشت.

    هرچند ایران تلاش کرده در ماه‌های گذشته به مسیرهایی جایگزین در کشورهای شمالی فکر کرده و راه‌های جدیدی را برای اتصال به اروپا امتحان کند اما بر مبنای منطق اقتصادی قطعا ارتباط دو کشور با نزدیک‌ترین همسایه‌شان برای اتصال به نقاط مختلف منطقه‌ای بسیار به صرفه‌تر خواهد بود، موضوعی که به نظر می‌رسد در تمام ماه‌های گذشته از اولویت ترکیه خارج بوده و به بهانه‌های مختلف تلاش شده قدرت آن کاهش پیدا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو