فونیکسریمکسبهتام

گزوئیه جاده ای در پیچ و خم باید ها و نباید ها

عصرخودرو: پس از گذشت ۳۰ سال، ساخت و تکمیل راه گزوئیه در هاله ای از ابهام قرار دارد و در پیچ و خم باید ها نباید ها در انتظار توجه ویژه مسوولان استانی و کشوری لحظه شماری می کند.

گزوئیه جاده ای در پیچ و خم باید ها و نباید ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، جاده گزوئیه که از دولت آباد سبز دشت در 60 کیلو متری بافق اغاز می شود پس از ورود به محور قطرم با فاصله ای کم به بافق می رسد.

    'گزو' حالا دیگر از یک اسم محلی فراتر رفته و شهرت جهانی پیدا کرده و نامش گزوئیه است که با نام یوز پلنگ آسیایی در سطح جهان و سازمان ملل گره خورده و بر زبانها جاری می شود.

    ولی افسوس که هرچه این جاده نمیه تمام مشهورتر می شود تکمیل و بهره برداری از آن سیر نزولی طی می کند و پس از سی و اندی سال که پیگیری آن از پدران به فرزندان به ارث گذاشته شده هنوز اندر خم یک کوچه است.

    این جاده زیبا با منظر چشم نوار وروح پرور از اطراف کوهی عبور می کند که مسوولان محیط زیست می گویند منطقه حفاظت شده است و زیستگاه یوز پلنگ آسیایی به شمار می آید.

    این محور اوایل انقلاب توسط رییس وقت جهاد سازندگی کوه بری شده و می رفت که زیر سازی و آسفالت شود اما با شروع جنگ تحمیلی و تغییر مدیریت در این نهاد، این جاده که 40 کیلو متر مسیر را نزدیکتر می کند متوقف شد و دیگر کسی آن را سرپرستی نکرد.

    چند سالی است که بحث زیر سازی این راه پر طرفدار مطرح است و تابستانها اقدامات در مورد تسطیح آن انجام می شود ولی چون به خاطر مخالفت محیط زیست ممنوع الآسفالت شده، با رگبارهای پاییزی و زمستانی به حالت اول بر می گردد و چندین چاله در این محور ایجاد می شود.

    سال قبل قرار بود که گزوئیه از آسفالت سرد برخوردار شود تا آنهایی که برای تفرج و گردش به دره زیبا (معبر) این جاده سفر می کنند از گرد و خاک ناشی از رفت و آمد خودروها در امان باشند امام افسوس مشمول بی مهری و کم لطفی محیط زیست قرار گرفت و از داشتن آسفالت سرد هم نا امید و دلسرد شد.

    امسال با پیگیری محیط زیست یکی از مسوولان مرتبط در استانداری طی نامه ای خواستار توقف آسفالت سرد این جاده شد که شوراهای اسلامی دهستان سبزدشت متشکل از 15 شورا به اضافه دهیاران با نوشتن توماری مقابل فرمانداری بافق تجمع اعتراضی کردند.

    آنها پس از مدتی با بخشدار مرکزی و فرماندار بافق دیدار کردند و قرار بر این شد که این مهم از طریق فرمانداری پیگیری شود.

    طلایی مقدم فرماندار بافق در نشست خبری خود در پاسخ یک خبر نگار در خصوص جاده گزوئیه گفت: محل عبور این جاده و جند نقطه دیگر شهرستان بافق، بکر ، زیبا و دیدنی است و حیف است که ساخت این راه جذاب و تماشایی از دستور کار مسوولان ذیربط خارج شود.

    وی به مقوله گردشگری بافق که این روزها در کانون توجه قرار گرفته است اشاره کرد و افزود: در صورتیکه جاده گزوئیه اسفالت شود مسافران و گردشگران زیادی به خود جلب می کند و به صنعت گردشگری این شهرستان کمک شایانی خواهد کرد.

    این مسوول جاده گزوئیه را نقطه قوت شهرستان بافق خواند و پیشنهاد کرد شخص ثالث و بی طرفی بین مردم و محیط زیست عادلانه قضاوت کند.

    فرماندار بافق تصریح کرد: فنس کشی، نصب دوربین و استفاده از دهیاران به عنوان محیط بان و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی هم می تواند در این مورد کار ساز باشد و موضع گیری محیط زیست و نگرانی مردم را برطرف کند.

    به گفته فرماندار بافق، عدم تردد خود روها در این محور ، زمان، مکان و موقعیت را همیشه برای شکارچیان متخلف امن می کند و بی رویه و بی رحمانه به جان حیات وحش این منطقه می افتند.

    بخشدار بافق هم به سفر اخیر خود به منطقه سبز دشت اشاره کرد و گفت: علیرغم نیاز و مشکلاتی که کشاورزان در محل خود داشتند، یک صدا و هم نوا ساخت و تکمیل جاده گزوئیه را فریاد می زدند و از مسوولان ذیربط خواستار پیگیری تا حصول نتیجه بودند.

    مسوولان محیط زیست اما یوز پلنگ آسیایی را یاد آور می شوند و اعلام می دارند : تردد در این جاده احتمال دارد حیات وحش به خصوص جان یوز پلنگ را به خطر اندازد.

    هومن جوکار مدیر پروژه یوز پلنگ آسیایی افزود: بیش از 30 قلاده یوز در این منطقه زیست می کنند که برای برند سازی بافق مفید هستند.

    ***گفت و گو با مردم منطقه سبز دشت

    محمد حسن عبدالهی یکی از اهالی دهستان سبز دشت در این باره گفت: کم شدن 40 کیلو متر از یک مسیر 100 کیلو متری خیلی زیاد و چشم گیر است و مسوولان مخالف این امر کمی هم به فکر رفت و آمد روستائیان به بافق و یزد باشند.

    وی افزود: اکنون مسیر را چون مثلثی ، در یک ضلع بالا می رویم و از صلع دیگر 50 کیلو متر پائین می آئیم تا به شهر بافق برسیم در حالیکه فقط با طی مسیر 60 کیلومتری مستقیم دسترسی اهالی به مرکز شهرستان آسان و میسر می شود.

    مرد 75 ساله دیگری نیز در این دهستان گفت: از قدیم مسیر مال رو مردم دهستان سبزدشت هم از راه گزوئیه و این محور نزدیکترین راه باریکه ای بود که اهالی منطقه از آن استفاده می کردند.

    این مرد که خود از 30 سال قبل پیگیر ساخت جاده گروئیه بوده و جوانی خود را در جهت پیگیری این راه به پیری رسانده می گوید : اگر جان چند حیوان که احتمال خطر آنها را می دهند از جان انسانهایی که در مسیر کنونی جان باختند مهمتر است پس مردم به چه مقام و مسوولی چشم امید داشته باشند.

    وی ادامه می دهد ما همیشه گفتیم و حالا هم به صراحت اعلام می کنیم که خود را محیط بان و بازویی در کنار محیط زیست می دانیم و تعهد می کنیم اگر یک حیوان از حیات وحش این منطقه در جاده گزوئیه تلف شد، تردد در آن را ممنوع اعلام کنند و فقط تفرج گاه روزانه مردم شهر بافق باشد.

    از اول انقلاب اهمیت و نزدیک بودن آن در کانون توجه فرماندار و رئیس جهاد سازندگی وقت قرار گرفت و کوه بری و پیچ های خطرناک آن هموار شد.

    اکنون به خاطر اینکه مسیر گزوئیه از اطراف کوه حفاظت شده بافق می گذرد ، از یک سو محیط زیست به خاطر حیات وحش این منطقه و از سوی دیگر اهالی سبزدشت و مردم شهرستان های کوهبنان و راور در استان کرمان به خاطر نزدیکتر بودن مسیر تا بافق و یزد، به جای تعامل در تقابل هستند.

    تمام فرمانداران و نمایندگان بافق در مجلس از این محور بازدید کرده اند و همگی قول پیگیری داده اند ولی مردم همچنان در انتظار دستان مهربان و لطف بیکران مسوولان عزیز و دولت مردان دولت تدبیر و امید نشسته اند. 

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط