فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه موتورسیکلت های برقی‏ (۸)

استقبال تهرانی‌ها از تست موتورهای برقی

عصرخودرو: نمایشگاه رونمایی و تست رایگان موتورهای برقی که از روز پنجشنبه ۱۳ آذر در محل دائمی همایش‌های شهرداری تهران آغاز به‌کار کرده، با استقبال شهروندان مواجه شده است.

استقبال تهرانی‌ها از تست موتورهای برقی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵:۴۴

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین، در این جشنواره 5 روزه که در بوستان گفتگو واقع در بزرگراه چمران برپا شده و تا فردا 17آذر ادامه دارد، 21شرکت تولیدکننده و وارد‌کننده موتورسیکلت‌های برقی شرکت کرده‌اند تا نخستین گام مدیریت شهری برای ورود موتورسیکلت‌های پاک در تهران با قوت برداشته شود. از بخش‌های پرطرفدار این نمایشگاه پیستی است که در رینگ بیرون نمایشگاه برای تست رایگان موتورها آماده‌سازی‌ شده است و شهروندان داوطلب خرید موتورسیکلت‌های برقی برای آزمایش رایگان آن، با موتورهای برقی تردد می‌کنند. حشمت‌الله بسطامی مدیر اجرایی این جشنواره در گفت‌وگو با همشهری از همه شهروندان تهرانی به‌ویژه موتورسواران دعوت کرد تا از موتورهای برقی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، دیدن کنند.

    در این نمایشگاه 100دستگاه موتور در 20مدل با انواع قابلیت‌ها و در مدل‌های متفاوت به نمایش درآمده است. ساعت کار نمایشگاه هم از 14تا 21است. براساس اعلام مسئولان در این گام محیط‌زیستی، مدیریت شهری با همکاری شرکت لیزینگ بانک شهر تا 80درصد هزینه خرید موتورهای برقی را به‌صورت وام بدون بهره و با اقساط چند ساله در اختیار خریداران قرار می‌دهد. شارژ این موتورها بسیار ساده است و نیاز به ایجاد ایستگاه ندارد یعنی مصرف‌کنندگان می‌توانند هر جایی که برق وجود داشته باشد موتورهایشان را شارژ کنند اما شهرداری برای ایجاد تسهیلات برای شهروندان در پارکینگ‌های متعلق به‌خود، ایستگاه‌هایی را برای شارژ رایگان و سریع‌تر موتورها در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

    مدیریت شهری با برگزاری این نمایشگاه، بزرگ‌ترین گام را برای حذف 3.5 میلیون موتورسیکلت بنزینی آلاینده از پایتخت بر‌می‌دارد که عامل یک‌چهارم آلودگی هوای بزرگ‌ترین کلانشهر کشور هستند. جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی با هدف کاهش آلودگی هوای تهران به‌عنوان یک برنامه و سیاست فرهنگی و زیست‌محیطی دنبال می‌شود. یکی از بخش‌های جانبی این نمایشگاه بخش فرهنگی با امضای طومار آسمان آبی تهران، مسابقه نقاشی برای کودکان و نقاشی صورت کودکان با موضوع موتور برقی و همچنین تئاتر خیابانی با موضوع موتورهای برقی است که مورد استقبال کودکان بسیاری قرار گرفته است.

    • کاهش 15تن آلاینده

    با جایگزینی 10هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در مرحله اول در منطقه 12تهران ماهانه 15تن از آلاینده هوای پایتخت کاهش پیدا می‌کند. به گفته مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا، با فرایند تدریجی جایگزینی موتورهای برقی در این منطقه، مرکز شهر تهران هوایی سالم خواهد داشت و آلودگی صوتی آن هم به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. همچنین حسین افشین مدیر پروژه موتورهای برقی نیز در این‌باره گفت:

    مدیریت شهری در نخستین گام قرار است تا پایان سال 10هزار دستگاه موتور سیکلت برقی را از شهر حذف کند که این تعداد عامل تولید 15تن از آلودگی هوای تهران هستند. وی افزود:‌ واگذاری این موتورها برای شهرداری تهران سودآوری مالی ندارد و شهرداری برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران با همکاری بانک شهر شرایط فروش آسان با وام 80درصد و بدون بهره را مهیا کرده تا امکان خرید این موتورها به‌صورت اقساط بلند مدت و با استفاده از وام برای همه افراد جامعه ممکن شود. مابه‌التفاوت این هزینه را شهرداری تهران تأمین می‌کند و شهروندان تنها هزینه واقعی موتورها را در اقساطشان می‌پردازند و از آنها بهره‌ای گرفته نمی‌شود.

    • ورود موتورها از 5کشور

    تنها برخی شرکت‌های عرضه موتورسیکلت برقی موفق به گرفتن تأییدیه شده و نمونه موتورها را از کشورهای مختلف از چین، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و آمریکا وارد ایران کرده‌اند. مصرف‌کنندگان می‌توانند مدل مورد نظر خودشان را انتخاب کنند. تنوع موتورسیکلت‌ها از کشورهای مختلف قابل ملاحظه است و همه این محصولات به لحاظ سطح کیفی در حد ایده آل برای استفاده در جغرافیای تهران هستند. ثبت نام برای خرید این وسایل نقلیه پاک نیز از 10آذر در سایت لیزینگ بانک شهر آغاز شده است و موتورهای برقی 2‌ماه پس از زمان ثبت نام به خریداران تحویل داده می‌شوند.

    • باشگاه داوطلبان هوای پاک عضو می‌پذیرد

    علاقه‌مندان به فعالیت‌های داوطلبانه برای کاهش آلودگی هوای تهران می‌توانند به عضویت باشگاه هواداران هوای پاک در‌آیند. افرادی که در زمینه آلودگی هوا و آلودگی صوتی فعال هستند و همچنین شهروندانی که علاقه‌مندند برای کاهش آلودگی هوا در فعالیت‌ها و برنامه‌های اجتماعی و داوطلبانه مشارکت داشته باشند می‌توانند به هواداران هوای پاک بپیوندند. ثبت نام از داوطلبان در نمایشگاه رونمایی از موتورهای برقی در بوستان گفتگو انجام می‌شود.

    در نمایشگاه 5روزه که از پنجشنبه 13آبان آغاز به‌کار کرده همچنین طوماری برای هوای پاک به امضای شهروندان تهرانی گذاشته شده تا از آرزوها و امیدهایشان برای آسمان آبی تهران بنویسند. به هواداران هوای پاک پس از ثبت نام در نمایشگاه، یک شالِِ آبی به‌عنوان نمادی از آسمان آبی تهران اهدا می‌شود.

    کرمان موتوراکستریم