فونیکسریمکسبهتام

مذاکره‌ای برای واردات کامیون نداشته‌ام

عصر خودرو: در حالی دبیر انجمن خودروسازان از معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری به‌عنوان مسئول مذاکره‌کننده برای واردات کامیون نام می‌برد که آدم‌نژاد با رد این ادعا گفت:‌ واردات کامیون مصوبه قانون برنامه پنجم توسعه است.

مذاکره‌ای برای واردات کامیون نداشته‌ام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹:۴۹

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این‌که مذاکره‌ای برای واردات کامیون با کسی نداشته است به خبرگزاری تسنیم گفت:‌ این سئوال راباید از آقای باقرجوان،مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بپرسید.

    شهرام آدم نژاد در واکنش به این مسئله که دبیر انجمن خودروسازان از شما به‌عنوان فرد مذاکره‌کننده نام برده‌اند، گفت:‌ خیر، بنده نرفته‌ام. حوزه آقای باقرجوان است. فقط در جریان باشید که ما دنبال واردات کامیون نیستیم. این مصوبه قانون برنامه پنجم توسعه است یعنی ماده 163 بند هـ می‌گوید به شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی اجازه داده می‌شود کامیون‌های تا سه سال کارکرد وارد کند.

    وی در پاسخ به این پرسش که نقش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در موضوع واردات کامیون‌ چیست، اظهار کرد: در قانون گفته شده که کامیون‌ها باید باتایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وارد شود.

    وی با بیان این‌که برای واردات کامیون باید با وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هماهنگی صورت گیرد، افزود:‌ آقای باقرجوان بیشتر در جریان است.

    جزئیات آئین‌نامه واردات کامیون

    در آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم که دیماه سال 90 با امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری خطاب به وزارت راه وشهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده، آمده است:

    هیات ‌وزیران در جلسه مورخ 29/8/1390 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به استناد بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

    -سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است تقاضای شرکت‌های ایرانی حمل و نقل جاده‌ای برای واردات کامیون موردنیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تأیید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال و در صورت رد تقاضا، دلایلرا به صورت مکتوب به متقاضی اعلام کند.

    تبصره ـ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است ضوابط تأیید و تشخیص را تدوین و منتشر کند.

    -کامیون‌های وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:

    الف ـ عمر آنها کمتر از سه سال باشد.

    ب ـ از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو ـ مصوب 1386ـ برخوردار باشند.

    ج ـ از نظر آلایندگی‌های محیط زیست، با استانداردهای مصوب هیات وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشند.

    د ـ از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند.

    هـ ـ با معیارهای مصرف سوخت (مصوب) ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند. تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت، معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود.

    و ـ از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده‌ای اعلام شده توسط سازمان برخوردار باشند.

    -شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده‌ای در صورت اسقاط کامیونهای فرسوده با عمر بیش از (25) سال، به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده، می‌شوند.

    -واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد و کامیون‌های وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جاده‌ای قابل واگذاری خواهند بود. این موضوع توسط نیروی انتظامی در اسناد مربوط درج خواهد شد.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو