فونیکسریمکسبهتام

عدم وجود رقابت، اساسی ترین مشکل در صنعت خودرو سازی ایران

عصر خودرو: رئیس کمیته معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی گفت: اساسی ترین مشکل در عدم پیشرفت کافی در صنعت خودرو سازی ایران انحصاری بودن و عدم وجود رقابت است.

عدم وجود رقابت، اساسی ترین مشکل در صنعت خودرو سازی ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹:۴۸

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از میهن صنعت، دکترداریوش اسماعیلی در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در صنعت خودرو سازی کشور ما انحصاری بودن این صنعت است و اکثریت خوردوهای موجود درایران از شرکت سایپا و ایران خودرو هستند. این دو شرکت با هر قیمت، کیفیت و شکلی که بخواهند در بازار عرضه می کنند و مردم مجبورند پولی را از چندین ماه قبل به حساب بریزند، ماه ها در انتظار بمانند و بعد از تحویل هرچه کیفیت آن پایین باشد نمی توانند معترض شوند.
    وی یکی از راه های پیشرفت در صنعت خودروسازی را ارتباط جدی صنعت خودرو با دانشگاه برشمرد و تاکید کرد: اعتقادی به استفاده از ظرفیت های دانشگاه در این زمینه وجود ندارد و باید ارتباط سیستماتیک و تعریف شده بین صنعت از جمله صنعت خودرو و دانشگاه وجود داشته باشد تا بسیاری از مشکلات در این صنعت حل شود.
    دبیر کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه اضافه نمود: مدیران شرکتهای خودرو سازمی گویند قطعه ای را که ما لازم داریم باید دانشگاه بسازد و برای ما تامین کند و هزینه ای را در برابر آن دریافت کند، اما وظیفه دانشگاه این نیست و نوع نگرشی که نسبت به دانشگاه در زمینه حل این مشکل وجود دارد صحیح نیست و باید تغییر کند.
    اسماعیلی یادآور شد: در پایان سال مالی 90 قریب به ده هزار میلیارد ریال سود شرکت ایران خودرو بوده است اما اصلی ترین سوال که در اینجا مطرح است این است که چقدر از این مقدار سود صرف تحقیق و توسعه و پژوهش در صنعت خودرو سازی شده است؟
    وی گفت: مدیران بیان می کنند که طرح هایی را با دانشگاه ها داریم اما طرحهای که این افراد دارند به معنای واقعی نتوانسته خودش را نشان دهد.
    عضو شورای مرکزی نظام مهندسی معدن یادآور شد : رییس جمهور منتخب در زمان مناظره ها بر ارتباط بین دانشگاه ها و صنعت تاکید ویژه ای داشتند و امیدواریم رییس جمهور منتخب و دولت آینده بتواند در این زمینه کمک کنند و در پایان بتوانیم قدم مثبتی در زمینه صنعت خودرو برداشته باشیم و در دولت جدید با همراهی و همکاری بین مجلس و دولت مشکلات در صنعت خودرو سازی حل شود.
    اسماعیلی با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص مجلس می تواند در زمینه حل مشکلاتی که در زمینه خودرو سازی وجود دارد موثر باشد تاکید کرد: در چند ماه پایانی دولت، خیر و صلاحی برای استیضاح یک وزیر دیده نمی شد و تذکر، طرح سوال و استیضاح از وزیر به عنوان اهرم مجلس برای حل مشکلات است.
    وی با بیان اینکه زمانی که وزیری مطمئن باشد که طرح استیضاح از آن مطرح نمی شود خودش را مقید به اجرای قوانینی که در گذشته انجام نداده را نمی داند خاطر نشان کرد: اگر دولت مقید به اجرای قانون بشود مسایل و مشکلات در کشورحداقل به کمتر از 50 درصد می رسد و مشکل اصلی و موجود در کشور ما عدم اجرای قانون است.
    نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات اصلی را در صنعت خودرو سازی ایران عدم استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری های نوین عنوان کرد و افزود: دنیا روز به روز از تکنولوژی جدید و فناوری های نوین در صنعت خودرو سازی استفاده می کند و ما باید متناسب با تکنولوژی پیش برویم و عدم استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری های نوین باعث عقب ماندگی در زمینه پیشرفت در صنعت خودرو سازی ایران شده است.
    اسماعیلی عنوان کرد: باید برای حل مشکلات در این زمینه کارهای صورت گرفته در گذشته را مورد بررسی قرار دهیم و و نقاط ضعیف برطرف شود و نقاط قوت که در این صنعت وجود دارد تقویت شود.
    وی افزود:هدف تحقیق و تفحص مچ گیری، تخریب و ضربه زدن به صنعت خودروسازی نیست بلکه حمایت از صنعت خودروسازی است.

    کرمان موتوراکستریم