فونیکسریمکسبهتام

سرنوشت میلیاردی سرمایه‌گذاران CNG در هاله‌‌ای از ابهام

عصرخودرو:رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG کشور گفت: پس از گذشت ۳۰ ماه از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و عدم افزایش نرخ کارمزد جایگاه‌ داران، متاسفانه با تصمیم‌های غیر کارشناسی مسولان مربوطه در روزهای اخیر، وضعیت این صنعت را در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

سرنوشت میلیاردی سرمایه‌گذاران CNG در هاله‌‌ای از ابهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴:۱۹

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،اردشیر دادرس با بیان این مطلب گفت: پس از هدفمندسازی یارانه ها یکی از صنایعی که با مشکلات عدیده ای روبه رو شد، صنعت CNG بود؛ افزودن بر توقف سرمایه گذاری در این حوزه به علت عدم حمایت دولت و ورشکستگی جایگاهداران کنونی، مشکلات به حدی بود که برخی از جایگاههای سی ان جی مجبور شدند تا واحد خود را تعطیل کنند.

    وی خاطرنشان کرد: به دنبال عدم افزایش کارمزد جایگاه‌های CNGپس از گذشت 30 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، متأسفانه صنعت CNG بار دیگر از سوی مسئولان با بی‌مهری و بی‌توجهی روبه‌رو شد که متأسفانه عدم تصمیم‌گیری مناسب برای رسیدگی به وضعیت در آستانه بحران جایگاه‌های CNGکشور، وضعیت این صنعت را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

    دادرس افزود: بی‌مهری به صنعت CNG در حالی است که با فعالیت جایگاه‌های CNG در مصرف و واردات روزانه 20 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود و تا به امروز هم از محل مصرف CNG، 22 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شده است.

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور پایین بودن کارمزد و مغایرت قبوض گاز و فروش جایگاه ها از دو معضل مهم یاد کرد و گفت: متاسفانه از زمان اجرای هدفمندی یارنه ها تاکنون این مشکلات برطرف نشده است و برخی از جایگاهداران پس از تحمل مداوم زیان، ترجیح دادند با تعطیلی جایگاه خود دست کم از افزایش زیان دهی آنها جلوگیری کنند.

    رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی با اعلام اینکه تا پایان سال گذشته تعداد کل جایگاه‌های CNG حتی به 2000 باب هم افزایش نیافت، تصریح کرد: همچنین سال گذشته سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و توسعه جایگاه‌های گاز به حداقل کاهش یافته است.

    دادرس با اشاره به رشد منفی ساخت جایگاه های جدید CNG از سه سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: این در حالی است که در این مدت تقاضا برای مصرف این حامل انرژی با رشد مثبت 180 درصدی همراه بوده به طوری که سال گذشته بیش از 7 میلیارد مترمکعب گاز در جایگاه‌های CNG مصرف شده است.

    وی با یادآوری اینکه همزمان با رشد منفی جایگاه‌سازی، در کارخانجات تولیدکننده تجهیزات CNG همچون توربوکمپرسور و مخزن سازی CNG هم رکود حاصل شده است، بیان کرد: در مجموع در شرایط فعلی در کل زنجیره صنعت CNG یک رکود و توقف حاصل شده است.

    دادرس در ادامه با انتقاد با نرخ پایین کارمزد جایگاه‌های CNG اظهار داشت: در سه سال گذشته هزینه‌های نگهداری، راهبری و راه اندازی جایگاه‌های گاز با 80 درصد افزایش همراه شده به طوری‌که در این مدت نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حقوق و دستمزد، تامین کالا و قطعات یدکی، قبوض آب، برق و گاز و بیمه هزینه‌ها را به شدت افزایش داده است.

    دادرس با بیان اینکه جایگاه‌داران در سه سال گذشته با کمترین دستمزد قادر به ارائه خدمات بودند، اظهار داشت: هم‌اکنون عاقبت و سرنوشت 2040 جایگاه، 3.5میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز، 24 هزار شاغل و 6500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این صنعت در سراسر کشور مبهم و بلاتکلیف است و هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد و بسیاری از جایگاهداران کنونی هم ورشکسته و ناگزیر شدند واحد خود را تعطیل کنند.

    وی یادآورشد: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون را بیش از 150 جایگاه بوده و چهار عامل مالیات، برق، میترینگ و کارمزد اصلی‌ترین چالش‌ها و علت‌ تعطیلی این جایگاه‌ها است.

    رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG کشور، افزود: برخی از جایگاهداران پس از تحمل این روند زیان‌آور به ناچار سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی خود را در جایگاه‌ها به دست سرنوشت سپردند تا با تعطیلی آن دست کم از افزایش زیان‌دهی آنها جلوگیری کنند.

    دادرس، مهمترین مشکل حال حاضر صنعت CNG را عدم تعیین کارمزد واقعی جایگاه‌داران این بخش برشمرد و ادامه داد: کارمزد کنونی جایگاه‌ها، سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی در این حوزه را بی‌صرفه کرده است؛ این کارمزد تنها بخشی از هزینه‌های پیمانکار داخل جایگاه را پوشش می‌دهد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش را بلاتکلیف کرده است.

    وی با بیان اینکه جایگاه‌داران CNG، هم‌اکنون هر مترمکعب گاز را از شرکت ملی گاز ایران 260 تومان می‌خرند و 300 تومان می‌فروشند، تصریح کرد: کارمزد 40 تومانی جایگاه‌ها در قبال توزیع هر مترمکعب از سوخت CNG، به اندازه‌ای نیست که هزینه‌های نگهداری جایگاه، تعویض و تعمیر قطعات و تأسیسات، حقوق نیروهای انسانی فعال و همچنین هزینه‌های جاری را پوشش بدهد.

    دادرس، عواقب ناگوار و طولانی مدت عدم اجرای طرح افزایش کارمزد جایگاه‌ها از 40 تومان به 70 تومان را موجب وقوع بحران‌های اجتماعی خواند و یادآور شد: این عدم افزایش کارمزد در حالی است که دولت دهم در آخرین روزهای کاری خود، قیمت فروش هر مترمکعب CNG به جایگاه‌داران را 10 تومان افزایش داده و جایگاه‌داران را ملزم کرده است تا هر مترکعب CNG را به مردم با قیمت 310 تومان تحویل دهند که جایگاه‌داران حاضر نشده‌اند این شرایط را بپذیرند.

    وی با بیان اینکه انجمن صنفی CNG کشور در طول سه سال گذشته 180 نامه برای مسئولان ارشد کشور ارسال کرده و نتیجه‌ای نگرفته است، گفت: تاکنون در چند مرحله با مسئولان مختلف وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور و معاون اول رئیس‌جمهوری نامه‌نگاری کرده و مسائل و مشکلاتی که بازنگری در تعیین نرخ کارمزد جایگاه‌های سی.ان.جی را ضروری کرده، شرح داده است.

    رئیس انجمن صنفی صنعت CNG تأکید کرد: متأسفانه با وجود پیگیری‌های مستمر انجمن صنفی CNG کشور، وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و بسیاری دیگر از فعالان حوزه انرژی و حتی رسانه‌های کشور، این مسئله تاکنون به نتیجه نرسیده است و ادامه روند کنونی زیان‌دهی جایگاه‌های CNG بی‌گمان نتایج و پیامدهای منفی و آسیب‌زایی به دنبال خواهد داشت، به‌طوری که اعتراض‌های گسترده جایگاه‌داران و تعطیلی فعالیت در این بخش ممکن است موجب ایجاد بحران CNG در کشور شود.

    وی با اشاره به ابلاغیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در باره افزایش قیمت هر متر مکعب سوخت سی ان جی از 300 تومان به 310 تومان گفت: علی رغم نامه نگاری هایی که از جانب انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی و جلساتی که با کمیسیون انرژی مجلس صورت گرفت و همچنین رفت‌وآمدهایی که با سازمان حمایت داشتیم، تا کارمزد جایگاه داران 35 تومان افزایش یابد و از 40 تومان به 75 تومان برسد، در صورتی که قیمت سی ان جی افزایش نیابد و براساس همین قیمت 300 تومان عرضه سی ان جی ادامه یابد، ولی این کار صورت نگرفت.

    رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی ادامه داد: انجمن موافق افزایش قیمت نبود، به طوری که این افزایش در قیمت سوخت تحویلی به جایگاه ها صورت گرفته است و قرار است قیمت هر متر مکعب سی ان جی از 260 تومان تحویلی به جایگاه داران به 270 تومان برسد و این 10 تومان در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و کارمزد جایگاه داران تغییری نخواهد کرد.

    دادرس افزود: این افزایش قیمت قرار است از دیشب اعمال شده و تمام جایگاه های سوخت قیمت هر متر مکعب سی ان جی را 310 تومان محاسبه می کنند.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه ستاد هدفمند کردن یارانه ها موضوع افزایش کارمزد جایگاه داران را ابلاغ کرد و همچنین سازمان حمایت نیز این افزایش کارمزد را تایید کرد، اما در اینجا شاهد هستیم که قیمت گاز تحویلی به جایگاه ها افزایش یافته است و کارمزد جایگاه داران ثابت باقی مانده است.

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور، با بیان اینکه جایگاه‌داران درباره برطرف شدن مشکلات صنعت CNG به مسئولان کنونی دیگر امید ندارند و این ظلم در تاریخ 70 ساله جایگاه‌داری ایران ثبت خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که به مشکلات جایگاه‌داران CNG در دولت تدبیر و امید رسیدگی شود.

    در ادامه مرتضی ابراهیمی مقدم، با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که به‌منظور بررسی مشکل جایگاه‌های عرضه سوخت CNG که برگزار شد و این نشست با سازمان حمات از مصرف کنندگان روبه رو شد.

    وی تصریح کرد: بیش از دوسال است اکثر جایگاهداران به دلیل پایین بودن نرخ کارمزد نامه هایی را به ستاد هدفمندسازی یارانه ها و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و کمیسیون انرژی مجلس ارسال کرده بودند که ولی تمام امیدهایی که اکثر جایگاهداران به نشست دیروز داشتند متاسفانه با مخالفت مواجه شد و این امر باعث تعطیلی بیش از 140 جایگاه CNG در کشور شد.

    ابراهیمی مقدم افزود: در حالی که اعضای کمیسیون انرژی روی افزایش کارمزدها اتفاق نظر داشتند و گزارش رسمی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای سال 92 نیز از لزوم افزایش کارمزدها برای این سال حکایت داشت، اما مسئولان این سازمان با افزایش کارمزدها مخالفت کردند.

    دبیر انجمن صنفی صنعت CNG تصریح کرد: مسئولان سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کردند که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور افزایش کارمزدها مشکلاتی را برای مردم به وجود خواهد آورد و با مخالفت این سازمان، کارمزد عرضه CNG در حد 40 تومان در هر مترمکعب باقی ماند.

    ابراهیمی مقدم از تعطیلی بیش از140 جایگاه عرضه CNG در سراسر کشور به‌دلیل مشکلات اقتصادی عرضه این سوخت برای جایگاه‌داران خبر داد و گفت: با افزایش نیافتن کارمزدها باید منتظر افزایش تعطیلی‌های جایگاه‌های عرضه CNG و ادامه صفهای طولانی خودروها در جایگاه‌های عرضه باشیم.

    گفتنی است افزایش نرخ کارمزد جایگاه داران CNG به دولت تدبیر و امید موکول شد.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو