فونیکسریمکسبهتام

مهمترین چالش‌های‌ خدمات پس از فروش خودروهای سنگین

عصر خودرو: مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل (گواه) مهم‌ترین چالش‌های موجود در خدمات پس از فروش خودروهای سنگین را بیان کرد.

مهمترین چالش‌های‌ خدمات پس از فروش خودروهای سنگین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴:۴۴

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، محمدجواد طلا در نشستی خبری اظهار کرد: کمبود شدید نقدینگی مهم‌ترین چالش اصلی صنعت خودرو در حوزه‌های مختلف آن است.

    وی با بیان اینکه باید تدابیری اندیشیده شود که منابع ارزی لازم برای واردات اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات پس از فروش خودروهای سنگین با توجه به تیراژ پایین خودروهای تولیدی، امکان داخلی‌سازی بسیاری از قطعات وجود ندارد.

    مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل ادامه داد: بنابراین این قطعات باید وارد شوند که همین واردات نیاز به نقدینگی و همچنین نقل و انتقال پول به خارج از کشور دارد.

    وی با اشاره به تحریم‌های خارجی، اظهار کرد: در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدیم. به عنوان مثال شرکت بنز از ارائه نرم‌افزار عیب‌یاب اتوماتیک که هر 6 ماه یک بار باید به‌روز رسانی شود، خودداری کرد.

    طلا با بیان این‌که به دنبال این اقدام شرکت بنز، نمونه نرم‌افزار مربوطه در داخل کشور طراحی شد، خاطرنشان کرد: ‌همچنین برخی از ابزارهای مخصوص مورد استفاده در شبکه خدمات پس از فروش نیز مورد تحریم قرار گرفت که پس از آن در زمینه داخلی‌سازی‌ آن‌ها اقدام و از نظر ارزی نیز صرفه‌جویی شد.

    وی ادامه داد: قطعات وارداتی عمدتا از شرکت‌های اصلی طرف قرارداد دریافت می‌شود. البته به دلیل وجود احتمال تولید قطعات جعلی و تقلبی با برند شرکت در خارج از کشور، این برند در دو کشور چین و ترکیه ثبت شده است.

    مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل افزود: در حال حاضر 38 فروشگاه و 80 نمایندگی خدمات پس از فروش در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. همچنین 38 مدل خودرو که 24 هزار دستگاه آن در دوره گارانتی و 132 هزار دستگاه در دوره وارانتی هستند تحت پوشش قرار دارند.

    وی تصریح کرد: ایجاد سیستم جامع و همچنین سیستم کدینگ قطعات جزو برنامه‌های آتی است که براساس آن قطعات موجود در سیستم خدمات پس از فروش به سهولت شناسایی خواهند شد.

    جهانبخش صفایی - عضو هیات مدیره شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل - نیز اظهار کرد: میزان خواب خودرو در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به کمتر از 5 روز کاهش یافته است.

    وی با بیان اینکه در مواردی اجازه خروج موقت برای خودروهای متوقف صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی خودروها مشکل ایمنی داشته و تا زمانی رفع عیب در نمایندگی متوقف می‌شوند اما در مواردی که مشکل مربوط به قطعات ایمنی نیست، اجازه خروج موقت خودرو داده می‌شود.

    عرب‌زاده - معاون شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل - اظهار کرد: نظارت بر شبکه خدمات پس از فروش از طریق کنترل‌های دوره‌ای، حضور بازرسان و همچنین از طریق نظرسنجی از مشتریان صورت می‌گیرد.

    کرمان موتوراکستریم