فونیکسریمکسبهتام

بازنگری آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو

عصرخودرو: مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از بازنگری در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در راستای توجه به استانداردهای فروش این محصول در کشور خبر داد.

بازنگری آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹:۵۱

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو به نقل از ایسنا، سعید تاجیک در نشستی خبری اظهار کرد: در بازنگری آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، علاوه بر موضوع خدمات پس از فروش، شاخص‌های مرتبط با خدمات فروش خودرو و همچنین میزان رضایت مشتریان از آن نیز در نظر گرفته خواهد شد.

    وی با بیان این‌که از حدود سه سال پیش کار در زمینه تدوین استانداردها و شاخص‌های مربوط به فرایندهای فروش خودرو در کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال نهایی کردن اصلاحیه بوده و به نظر می‌رسد که تا پایان سال جاری این کار صورت گیرد.

    مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: عمده دلایل نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی در سال گذشته مربوط به دو حوزه کمبود قطعات یدکی و پایین بودن کیفیت قطعات اصلی به کار رفته در تولید خودروها بوده است.

    وی با بیان این‌که سال گذشته از یک میلیون نفر از 10 میلیون مراجعه کننده به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی نظرسنجی شد، خاطرنشان کرد: براساس نتایج کلی ارزیابی‌ها، خدمات ارائه شده از سوی عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی و وارداتی به طور میانگین 61 درصد با اهداف مندرج در آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق دارد.

    تاجیک از مردود شدن شرکت مزدا یدک در ارزیابی خدمات پس از فروش سال گذشته خبر داده و اظهار کرد: سال گذشته شاخص رضایت مشتریان از خدمات شرکت مزدا یدک، 14 واحد کاهش یافت به همین دلیل این شرکت به دلیل کسب امتیاز کمتر از 50، مردود شناخته شد.

    وی ادامه داد: طبق قانون در چنین مواردی وزارت صنعت، معدن و تجارت شش ماه به شرکت مربوطه برای اصلاح و ارتقای رویه‌ها فرصت می‌دهد و در صورت عدم اصلاح، اقدامات تنبیهی درباره آن شرکت اعمال خواهد شد.

    مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تصریح کرد: شرکت مزدا یدک احتمالا به دلیل آن‌که از افت کیفیت خدمات پس از فروش خود در سال گذشته آگاه بود برخلاف تاکیدات قانونی اطلاعات لازم برای ارزیابی را در اختیار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران قرار نداد بنابراین مزدا یدک برای تمدید گواهینامه‌های نمایندگی خود دچار مشکل خواهد شد.

    وی در پاسخ به پرسشی درباره رد صحت آمارهای ارائه شده درباره کیفیت خدمات پس از فروش خودروسازان در سال گذشته از سوی شرکت سایپا، گفت: تمام شرکت‌های خودروساز داخلی از جمله سایپا با ما در زمینه آنالیز فعالیت‌هایشان در زمینه خدمات پس از فروش همکاری دارند. این به این معنی است که سایپا جایگاه قانونی و نقش ما در این زمینه را به رسمیت شناخته است.

    تاجیک ادامه داد: شرکت سایپا یدک در زمان مدیریت قبلی این شرکت حائز رتبه اول در خدمات پس از فروش شده بود اما در ارزیابی سال گذشته این اتفاق نیفتاد. بنابراین نباید گفت اول نشدن سایپا یدک و اول شدن ایساکو به دلیل تبانی بوده است ضمن آن‌که تمام فعالیت‌های مربوطه در ارزیابی شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان، تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.

    وی تصریح کرد:‌ همزمان با اعلام نتایج وضعیت خدمات پس از فروش خودروسازان در سال گذشته، همایشی برگزار شده و از شرکت سایپا یدک تقدیر شد. البته دست‌اندرکاران صنعت خودرو در این همایش حضور نداشته و اساسا آن را قبول ندارند با این حال احتمالا سایپا یدک اسپانسر این همایش شده و به همین دلیل لوح تقدیر این همایش را دریافت کرده است.

    مدیر مهندسی و بازرسی خدمات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: در کشورهای دیگر در تصادفات شدید، خودرو فک پلاک شده و پس از صافکاری تست فنی صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که در صورتی که خودرو قابلیت فنی و ایمنی بازگشت به خیابانها را نداشته باشد از ارائه مجدد پلاک به آن خودداری می‌شود.

    وی ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه این رویه در داخل کشور وجود ندارد به‌گونه‌ای که در تصادفات شدید نیز خودرو به هر طریق ممکن تعمیر شده و به خیابان‌ها باز می‌گردد.

    تاجیک خاطرنشان کرد: در ارزیابی‌های سال گذشته و در بین 10 نمایندگی برتر ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروها، سه رتبه اول مربوط به نمایندگی‌های شرکت ایرتویا، رتبه چهارم مربوط به سایپا، رتبه پنجم مربوط به آسان موتور، رتبه ششم و هفتم در اختیار ایساکو، رتبه هشتم در اختیار اطلس خودرو، رتبه نهم در اختیار بهمن دیزل و رتبه دهم در اختیار ایساکو بوده است.

    به گفته وی، ‌از صد نمایندگی خدمات پس از فروش برتر نیز، 53 نمایندگی مربوط به ایران خودرو، 13 نمایندگی مربوط به ایرتویا، 18 نمایندگی مربوط به سایپا، چهار نمایندگی به آسان موتور و 12 نمایندگی مربوط به اطلس خودرو بوده است.

     

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو