فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۴۰ درصدی بهای حمل و نقل دریایی

الزام خودروسازان به استفاده از ارز آزاد

عصر خودرو: در حالیکه پس از تحریم کشتیرانی از سوی کشورهای غربی، خودروسازان با استفاده از قدرت خرید خود کشورهای خارجی را وادار به همکاری می کردند، کشتیرانی با سوء استفاده از تحریم خودروسازان، علاوه بر افزایش حدود ۴۰درصدی بهای حمل و نقل، خودروسازان را مکلف به استفاده از ارز آزاد کرد.

الزام خودروسازان به استفاده از ارز آزاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶:۴۳

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از موج، کشتیرانی جمهوری اسلامی با ارسال نامه ای به خودروسازان، نرخ جدیدی برای کرایه حمل و نقل قطعات و مواد اولیه وارداتی آنان ابلاغ کرده که نسبت به گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است.
    علاوه بر این کشتیرانی برای خودروسازان نوشته است که از این پس امکان استفاده از ارز مبادلاتی برای انجام امور آنان وجود ندارد و خودروسازان باید ارز مورد نیاز خود را از صرافی ها(بازار آزاد) تهیه و تامین کنند.
    تلفیق افزایش مستقیم و حذف ارز مبادلاتی در امور حمل و نقلی خودروسازان به معنای دو برابر شدن این هزینه برای صنعتگران داخلی است.
    این اقدام ناجوانمردانه کشتیرانی در حالی صورت می گیرد که به عنوان مثال شرکت های ایران خودرو و سایپا جزء معدود شرکت هایی است که پس از تحریم، همکاری خود را با کشتیرانی جمهوری اسلامی ادامه داد و حتی طرف های تجاری خود در کشورهایی مانند کره جنوبی و ... را نیز وادار کرد تا از خدمات کشتیرانی ایران استفاده کنند.
    با این حال کشتیرانی نشان داد که شریک قدر شناسی برای صنعت خودروسازی ایران نیست، چه آنکه وقتی خودروسازان نیز در فهرست تحریم های وی‍ژه غرب قرار گرفته و سایر شرکت ها و موسسه های حمل و نقل بین المللی از سوی آمریکا برای همکاری با خودروسازان ایرانی تهدید شدند، کشتیرانی جمهوری اسلامی از شرایط انحصاری به وجود آمده سوء استفاده کرده و گربه های خود را برای خودروسازان به رقص واداشتند.
    از سوی دیگر این اقدام در حالی صورت می گیرد که مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در گفت وگو با رسانه ها به صراحت از تلاش این شرکت برای عدم افزایش و حتی تعدیل نرخ حمل و نقل دریایی سخن گفته است!
    محمد حسین داجمر گفته است که همواره به دنبال مدیریت تحریم ها بوده ایم و تلاش می کنیم تا نرخ حمل و نقل دریایی کشور را تعدیل و از افزایش غیر منطقی آن جلوگیری کنیم.
    حال در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که آیا منظور مدیرعامل کشتیرانی از تعدیل، افزایش 40 درصدی و به عبارت بهتر 100 درصدی هزینه های حمل و نقل دریایی برای خودروسازان است؟ آیا آنها که روزی کشتیرانان را در تحریم های بین المللی حمایت کرده اند،‌ روزی که خود تحریم شده اند باید نمکدان خود را شکسته ببینند؟
    نکته دیگر اینکه آیا شورای رقابت متوجه این افزایش قیمت هست یا در قبال ارائه اسناد افزایش نرخ هزینه های حمل و نقل دریایی برای خودروسازان و بالا رفتن قیمت تمام شده، خواهد پرسید: کشتیرانی کیلوئی چند؟!

    کرمان موتوراکستریم