فونیکسریمکسبهتام

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان:

قیمت‌گذاری و ایجاد فضای کسب‌و‌کار از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت خودرو

عصر خودرو: ما انتظار داریم که رییس‌جمهور بعدی به اقتصاد آزاد فکر کند و به جای دخالت‌های نابجا مانند تعیین قیمت، فضای کسب‌و‌کار را فراهم کند. ما انتظار داریم اگر دخالتی هم قرار است صورت بگیرد در جهت اصلاح روابط بین‌الملل باشد تا بار فشارهای بین‌المللی کاهش پیدا کند.

قیمت‌گذاری و ایجاد فضای کسب‌و‌کار از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷:۱۹

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، روزنامه دنیای اقتصاد با دبیر انجمن خودروسازان گفتگویی انجام داده که متن این گفتگو را میتوانید در زیر ملاحظه فرمایید

    آقای نعمت‌بخش انتظار دارید رییس‌جمهور بعدی در صنعت خودرو دخالت داشته باشد یا خیر؟
    ما انتظار داریم که رییس‌جمهور بعدی به اقتصاد آزاد فکر کند و به جای دخالت‌های نابجا مانند تعیین قیمت، فضای کسب‌و‌کار را فراهم کند. ما انتظار داریم اگر دخالتی هم قرار است صورت بگیرد در جهت اصلاح روابط بین‌الملل باشد تا بار فشارهای بین‌المللی کاهش پیدا کند.
    فکر می‌کنید چالش اصلی رییس‌جمهور آینده با صنعت خودرو چه خواهد بود؟
    نرخ ارز، قیمت‌گذاری و ایجاد فضای کسب‌و‌کار از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت خودرو هستند. چند نرخی بودن نرخ ارز یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که توسط دولت باید حل شود. با ایجاد و بهبود فضای کار و سپردن بحث قیمت‌گذاری به NGO‌های مردمی و غیردولتی این چالش‌ها قابل حل خواهند بود.
    فکر می‌کنید کاهش تعرفه واردات می‌تواند به منزله تهدیدی برای صنعت خودرو باشد؟ چراکه تولید داخلی هم در حال حاضر بسیار تضعیف شده است.
    با توجه به اینکه دولت مشکل ارز دارد و از طرفی واردات هم ارزبری بالایی خواهد داشت، شاید دولت تصمیماتی برای کنترل واردات بگیرد، اما اگر چنین تصمیمی هم گرفته شود به خاطر صنعت خودرو نخواهد بود، بلکه صرفا برای جلوگیری از خروج ارز خواهد بود.
    دولت آینده برای نجات تولید خودرو چه کار می‌تواند بکند؟
    رعایت قانون و احترام به آن می‌تواند در حل مشکلات بسیار تاثیرگذار باشد، زیرا در دولت فعلی ما شاهد بی‌قانونی‌های زیادی بودیم. برای مثال مصوبات زیادی برای صنعت خودرو ابلاغ شد که دستگاه‌های اجرایی آنها را جدی نگرفتند.
    دولت بعدی اگر بتواند فراجناحی عمل کند و از نیروهای کاردان برای بهبود اوضاع صنعت خودرو استفاده کند، بهترین اتفاق‌ها رخ خواهد داد.
    بزرگ‌ترین مشکل صنعت خودرو از نظر شما چیست؟
    مشکلات صنعت خودرو الان بسیار ویژه است، اما بوروکراسی اداری بزرگ‌ترین رنج صنعت خودرو است.
    به دریافت تسهیلات در دولت آینده امیدوار هستید؟
    اگر دولت بعدی قانونمند باشد می‌توان به این موضوع امیدوار بود.
    دولت آینده می‌تواند به صنعت خودرو برای افزایش درآمد‌های غیرنفتی امیدوار باشد؟
    صنعت خودرو در سال ۹۱ با ۲۷ هزار میلیارد تومان بعد از صنعت نفت بالاترین درآمدزایی را برای کشور داشته و این نشان‌دهنده اهمیت این صنعت است، اهمیتی که خارجی‌ها آن را فهمیدند و تحریم کردند، اما متاسفانه خودمان اهمیت آن را متوجه نشدیم و کاری برایش نکردیم. صنعت خودرو برای افزایش درآمدهای غیرنفتی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما با وضعیت فعلی نه.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو